مهاجرت + ویزا (کانادا)

تحصیل پزشکی در کانادا و راهنمایی دانشجویان بین المللی

تحصیل پزشکی در کانادا

آموزش فوق العاده قوی کانادا و کیفیت بالای تحصیل در کانادا، باعث جلب توجه بسیاری از دانشجویان بین المللی شده است . تحصیل پزشکی در کانادا آرزوی اکثر دانشجویان پزشکی در سراسر دنیا است .

 

 

کانادایی بودن ، از شروط لازم برای تحصیل در رشته های پزشکی کانادا نیست؛ و این خبر خوبی برای متقاضیان مشتاقی است که مایل به تحصیل و کار در این کشور هستند. دانشجویان بین المللی چه به منظور اینکه در یک کشور خاص کار کنند یا در یک رشته بسیار تخصصی تحصیل کنند یا صرفاً از این رو که آرزوی یک چالش جدید را دارند، کانادا را برای تحصیل انتخاب می کنند.

با توجه به این موضوع که ظرفیت پذیرش دانشجویان بین المللی در دانشکده های پزشکی کانادا محدود است، پس داوطلبان مصمم باید برای اخذ پذیرش خود اقدام کنند. در ادامه، به مراحل اخذ پذیرش پزشکی در کانادا می پردازیم .

از آنجا که پس از همه گیری ویروس کرونا، نیاز به نیروی متخصص در کادر درمان، بسیار بیشتر از گذشته خود را نمایان کرده است، سیستم‌های آموزشی نیز تمایل بیشتری برای ایجاد موقعیت های بهتر برای تحصیل دانشجویان در رشته پزشکی، رشته پرستاری و حتی تحصیل در رشته دندان‌پزشکی نشان می دهند.

 

مراحل اخذ پذیرش تحصیل پزشکی در کانادا

 

مرحله اول: برای انتخاب دانشکده پزشکی اقدام کنید.

به دلیل تفاوت سیستم های آموزشی در سراسر جهان، انواع مختلفی از مدارک پزشکی ارائه می شوند. جالب است بدانید دانشجویان بین المللی با دانستن این موضوع که مدرک دکتری عمومی پزشکی(MD)  ،رایج ترین مدرک برای پزشکان کانادایی است و بیشترین فرصت کاری را برای پزشکان مهیا می کند، بیشتر برای دریافت مدرک کارشناسی پزشکی در کانادا Medicinæ Doctorem et Chirurgiæ Magistrum (MDCM)  اقدام می کنند.

بنابراین بیش از تعیین اینکه می خواهید به کدام دانشکده پزشکی درخواست بدهید، به خوبی تحقیق کنید و گزینه های پیش روی خود را کاملا بررسی کنید تا مطمئن شوید مؤسسه ای با استانداردهای علمی بالا، امتیازات قوی، سابقه فارغ التحصیلان موفق و با سابقه در زمینه تحصیلات تکمیلی در کانادا را انتخاب می کنید. الزامات درخواست برای تحصیل در موسسأت متفاوت هستند، اما به طور معمول سوابق تحصیلی خوب و ریز نمرات امتحانی و همچنین مهارت در زبان انگلیسی  را شامل می شوند.

جالب است بدانید که اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در خارج از کانادا، از جمله در کارائیب، استرالیا و ایرلند، مسیر مهاجرت و در نتیجه اشتغال پزشکان را در کانادا هموار می کند.

 

مرحله دوم:  مدرک دکترای پزشکی عمومی خود را دریافت کنید.

دوره تحصیلی دکترای پزشکی عمومی (MD) چهار سال است؛ دانشجویان دو سال اول تحصیل خود را صرف شرکت در سخنرانی ها و آزمایشگاه های دروس علوم پایه خود می کنند. در عین حال، ملزم به شرکت در امتحانات صدور مجوز پزشکی نیز خواهند بود. برخی از آن ها نیز در اواخر پایان سال دوم تحصیلی خود در مرحله اول آزمون مجوز پزشکی ایالات متحده “USMLE” هم شرکت می کنند، تا واجد شرایط اخذ اقامت پزشکی شوند.

دو سال آخر دکترای عمومی پزشکی (MD)  ، معمولاً به مطالعات بالینی اختصاص داده می شود. این مطالعات همه جانبه در مراکز پزشکی واقعی صورت می گیرد و به دانشجویان کمک می کند تا مهارت های خود را در  روابط مستقیم خود با بیماران تقویت کنند. همچنین برای اخذ اقامت پزشکی در کانادا، باید در آزمون شورای پزشکی کانادا MCCQE  شرکت کنند و بخش اول آن را  با موفقیت پاس کنند.

 

مرحله سوم: الزامات اخذ اقامت پزشکی را بدانید.

مواردی وجود دارد که دانشجویان باید در پایان دوره پزشکی خود به آن ها توجه کنند. افرادی که تحصیلات تکمیلی خود را در کانادا به اتمام رسانده اند، باید مقدمات نقل مکان  به کانادا را فراهم کنند (اخذ اقامت دائم یا شهروندی یک الزام قانونی است). همچنین متقاضیان دریافت اقامت پزشکی در کانادا برای تطبیق مدارک خود باید از طریق یک سرویس الکترونیکی به نام CaRMS  اقدام کنند.

دانشجویانی که قصد دارند دوره رزیدنتی خود را در ایالات متحده بگذرانند، ابتدا باید گواهینامه کمیسیون آموزشی فارغ التحصیلان پزشکی خارجی ECFMG  را دریافت کنند. برای دریافت این گواهینامه ، دانشجو باید درخواست خود را تکمیل کند و مرحله دوم آزمون مجوز پزشکی ایالات متحده  USMLE را نیز با موفقیت گذرانده باشد.

 

مرحله چهارم:  برای اخذ اقامت پزشکی درخواست دهید.

برای اخذ اقامت پزشکی در کانادا، متقاضیان باید از طریق سرویس الکترونیکی CarRMS اقدام کنند. البته قبل از این مرحله، بهتر است معیارهای استان های کانادا و الزامات خاص آن ها را در  رسیدگی به برنامه‌ ای که در نظر دارند بررسی کنند. فراموش نکنید که داشتن شهروندی و یا اقامت دائم کانادا نیز یک الزام قانونی است.

تحصیل در رشته پزشکی در کشور کانادا

تحصیل پزشکی در کانادا

مرحله پنجم: برنامه آموزشی تحصیلات تکمیلی خود را تکمیل کنید.

با توجه به تخصص و برنامه انتخابی شما، دوره رزیدنتی از سه تا هفت سال طول خواهد کشید. شما باید انتظار یک برنامه سختگیرانه را داشته باشید چرا که هدف  این دوره ها این است که به شما کمک کند تا برای پیچیدگی های حرفه ی پزشکی آماده شوید.

بسیاری از پزشکان می گویند که دوره رزیدنتی پر از چالش است که به سرعت به شما کمک می کند تا آن دسته از  مهارت هایی را تقویت کنید که در بقیه دوران حرفه ی پزشکیتان به آنها تکیه خواهید کرد. الزامات شرکت در برنامه های آموزشی دوره های پس از رزیدنتی در کانادا، بر اساس تخصص و استان مورد نظر متفاوت است، بنابراین متقاضیان پزشکی باید معیارهای هر برنامه ی مورد نظر خود را به دقت بررسی کنند تا از واجد شرایط بودن برای آنها اطمینان کامل حاصل کنند.

توجه داشته باشید که اگر در حال تکمیل دوره های آموزشی اضافی در ایالات متحده آمریکا هستید، باید مرحله سوم آزمون مجوز پزشکی ایالات متحده USMLE را نیز بگذرانید.

 

مرحله ششم: از شورای پزشکی کانادا مجوز بگیرید.

داشتن مجوز شورای پزشکی کانادا (LMCC) برای تمامی پزشکانی که در کانادا طبابت می کنند، الزامی است. فارغ التحصیلانی که در حال گذراندن دوره های تحصیلات تکمیلی در کشور کانادا هستند می توانند برای روند اخذ مجوز از شورای پزشکی کانادا در طول دوره رزیدنتی خود را آغاز کنند. هم چنین می توانند پس از اتمام یک سال دوره رزیدنتی و گذراندن هر دو مرحله ۱ و۲ آزمون MCCQE ، جهت اخذ مجوز از شورای پزشکی کانادا اقدام کنند. پس از اخذ تائیدیه از شورای پزشکی کانادا، می توانید مجوز خود را دریافت کنید.

فارغ التحصیلانی که تحصیلات خود را در ایالات متحده تکمیل می کنند، پس از انجام اقدامات دریافت اقامت، به آنها اجازه داده می شود تا به کانادا نقل مکان کنند و در مراحل آزمون شورای پزشکی کانادا شرکت کنند.

 

مرحله هفتم: مجوز پزشکی خود را دریافت کنید.

پس از اینکه در آزمون های اولیه دریافت مجوز پزشکی شرکت کردید و موفقیت به اخذ نمره قبولی شدید حالا وقت آن رسیده است تا آن را توسط یک مرجع شناخته شده و معتبر ارزیابی کنید؛ در واقع تمامی دوره های آموزش تحصیلی شما باید توسط این مرجع معتبر تائید شود.

پس از تکمیل این مرحله، واجد شرایط شرکت در آزمون نهایی هستید تا توسط کالج پزشکان خانواده کانادا CFPC، کالج سلطنتی پزشکان و جراحان کانادا RCPSC و یا کالج پزشکان کبک CMQ  مجوز پزشکی و یا مجوز طبابت خود را دریافت کنید.

همچنین هر استانی الزامات خاص خود را برای صدور مجوز پزشکی در نظر می گیرد که شما باید آنها را نیز لحاظ کنید تا بتوانید مجوز کار در منطقه مورد نظر را فراهم کنید.

 

مرحله هشتم:  شروع به کار کنید.

هنگامی که تمام شرایط لازم برای کار در کانادا و و زندگی در استان خاصی که انتخاب کردید را فراهم کردید، می توانید حرفه خود را به عنوان یک پزشک شروع کنید. البته شما می توانید هر زمان که متوجه شدید با زندگی در یک استان دیگر و با سبک زندگی دیگری سازگارتر هستید، بعداً آن را تغییر دهید. به عنوان مثال، برخی از پزشکان همکاری با چند پزشک دیگر را به استخدام در بیمارستان ها ترجیح می دهند!

 

 

و در نهایت دانشکده های پزشکی را با یکدیگر مقایسه کنید.

دانشجویانی که مصمم به تحصیل در رشته های پزشکی در دانشگاه های کانادا هستند، باید درباره دانشکده‌های پزشکی، هزینه های شهریه و …. کاملا تحقیق کنند و دانشگاهی را که برای آن ها بهترین است انتخاب کنند. قطعا برنامه های متعددی برای انتخاب وجود دارد؛ بطور مثال برخی از بورسیه های تحصیلی که در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می گیرد.

 

 

با کارشناسان و وکلای با تجربه مقیم کانادا و استرالیا و آمریکا شرکت مهاجرتی رویال اپلای همراه باشید.

شرکت مهاجرتی رویال اپلای 

تلفن تماس: ۲۲۴۰۹۱۹۱-۲۲۴۰۸۱۸۱-۲۲۴۰۷۱۷۱

آدرس:زعفرانیه، میدان الف، مجتمع تجاری پالادیوم، طبقه نهم شمالی ، واحد ۹۰۸

برای رفتن به صفحه فرم درخواست مشاوره رایگان کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *