آزمون های زبان

راهکارهـای حفظ انگیزه در طول یـادگیـری زبـان

راهكارهـای حفظ انگيزه در طول يـادگيـری زبـان

گاهی اوقات امید خود را برای مطالعه از دست می دهید و حس می کنید دیگر هیچ انگیزه ای برای ادامه راه ندارید…. در این مقاله راه کارهای عالی را برای حفظ انگیزه در طول یـادگیـری زبـان می آموزیم .

و یا آنقدر  احساس خستگی می کنید که می خواهید به تمامی آرزوهای خود پایان بدهید!

هدف من از این مقاله این است که به شما ثابت کنم اینکه شما گاهی در مسیر یادگیری انگیزه خود را از دست می دهید و یا احساس ناتوانی می کنید دلیلی برای موفقیت و عدم موفقیت شما نیست!

بلکه توانایی شما برای مبارزه با احساس نا امیدی  و تلاش برای بازگشت به حالت پر انگیزه، میزان موفقیت شما را مشخص می کند.

خوشبختانه، ما در این مقاله راهکار هایی را ارائه خواهیم داد تا آن جرقه امید و انگیزه را در وجود شما روشن کنیم!

بنابراین، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.☺

فهرست راهکارهـای کاربردی برای حفظ انگیزه در طول یـادگیـری زبـان :

  • به خود یادآوری کنید که چرا یادگیری زبان را شروع کرده اید.
  • در مورد مطالبی که یاد گرفتید فکر کنید.
  • موضوعاتی که باعث حواس پرتیتان می شود را شناسایی کنید.
  • به خود پاداش دهید.
  • برنامه ریزی برای زمان یادگیری زبان
  • اهداف موقتی را برای خود تعیین کنید.
  • با زبان آموزان دیگر در ارتباط باشید.
  • با بومی زبانان صحبت کنید.
  • در کلاس های گروهی شرکت کنید.
  • منابع جدید را امتحان کنید.
  • از زبانی که در حال یادگیری آن هستید در زندگی خود استفاده کنید.
  • از اشتباه کردن نترسید.
  • سعی کنید از یادگیری لذت ببرید.
  • با افکار منفی مبارزه کنید و مثبت اندیش باشید.
  • از همان نقطه آغاز به زبان انگلیسی صحبت کنید.
  • از رسانه های جذاب غافل نشوید.
  • همیشه موفقیت خود را تجسم کنید.
  • هرگز خودتان را سرزنش نکنید.
  • فرآیندگرا باشید، نه نتیجه گرا.

 

 

راهکارهـای حفظ انگیزه در طول یـادگیـری زبـان

  1. به خود یادآوری کنید که چرا یادگیری زبان را شروع کرده اید.

وقتی برای اولین بار یادگیری زبان انگلیسی را آغاز کردید دلایل خود را داشتید. به عنوان مثال ارتباطات بیشتری برقرار کنید، راحت به کشور های انگلیسی زبان سفر کنید و یا در بازار کار عملکرد بهتری داشته باشید. در حقیقت زمانی که مغز شما روی یادگیری گرامر و صرف افعال و به طور کلی یادگیری مفاهیم زبان متمرکز است، اهداف از ذهن شما خارج می شوند! اما تحقیقات نشان می دهد که یادآوری و تجسم اهداف می تواند به موفقیت شما کمک کند. پس ادامه دهید، چرا که اگر می خواهید در کاری موفقیت شوید باید آن را تا انتها ادامه دهید و آن را در میانه راه رها نکنید.

  1. در مورد مطالبی که یاد گرفتید فکر کنید.

یادگیری زبان انگلیسی بدون احساس خستگی و یا شک و تردید به ادامه مسیری که در پیش گرفته اید تقریبا اتفاقی غیر ممکن است؛ در واقع به راحتی می‌توان به تمامی مطالبی که هنوز برای یادگیری باقی مانده است نگاه کرد و با بند بند وجود احساس نا امیدی و خستگی کرد. اما قبل از اینکه به آینده نگاه کنید، کمی وقت بگذارید و در مورد اینکه چقدر پیشرفت کرده اید فکر کنید. به عنوان تمرین، سعی کنید داستان و شعر های کوتاه را به زبان جدیدی که در حال یادگیری آن هستید بنویسید. توانایی در دست داشتن چیزی ملموس که نتیجه مستقیم تلاش شماست، به شما کمک می کند تا با امید به افزایش مهارت های جدید خود در مسیر یادگیری باقی بمانید و روحیه جنگی خود را حفظ کنید!

  1. موضوعاتی که باعث حواس پرتیتان می شود را شناسایی کنید.

اگر شما از آن دسته از آدم هایی هستید که در میانه مسیر انگیزه خود را از دست می دهید، نگران نباشید! چرا که استراتژی هایی وجود دارد که به شما کمک می کند و انرژی شما را تقویت می کند تا به مسیر خود ادامه دهید.

یکی از این استراتژی ها این است که تمام چیزهایی که ما را از اهدافمان دور می‌کند، شناسایی کنیم. اینکه دوست داریم ساعت ها پشت تلویزیون بشینیم و یا اینکه ساعت های قبل خواب خود را به فضای مجازی اختصاص دهیم . خلاصه، حواس‌پرتی ما هرچه که باشد، مهم این است که آن را تشخیص دهیم و از خود بپرسیم که آیا می‌توانیم بدون آن زندگی کنیم یا نه؟!

فراموش نکنید که ما زمان و انرژی محدودی در اختیار داریم، بنابراین باید مواظب تصمیماتی که می گیریم باشیم. کلید موفقیت این است که تعادل را در برنامه های خود حفظ کنیم تا زمان کافی برای دستیابی به چیزهایی که واقعا برایمان مهم هستند داشته باشیم.

  1. به خود پاداش دهید.

جایزه دادن به خود را فراموش نکنید!  برای این کار هدف اصلی خود از یادگیری زبان جدید را به اهداف و نقاط عطف کوچک تری تقسیم کنید و پس از رسیدن به هر یک به خود پاداش دهید. برای مثال پس از پیروزی در حفظ کردن کلمات جدید، با یک شام دلپذیر و رویایی از خود پذیرایی کنید! در انتها و درهنگام رسیدن به هدف اصلی جایزه بزرگتری را برای خود در نظر بگیرید. البته در نظر داشته باشید که پاداش اصلی شما یادگیری زبان انگلیسی است!

  1. برنامه ریزی برای زمان یادگیری زبان

برنامه ریزی برای زمان یادگیری زبان

حفظ انگیزه در طول یـادگیـری زبـان با برنامه ریزی های درست

اگرچه برنامه ریزی در ظاهر ساده به نظر می رسد اما عدم تعهد به آن و شروع به یادگیری به صورت مستقل از دلایل اصلی کاهش انگیزه در شماست. عاقلانه است که برنامه ریزی داشته باشید و هر روز زمانی را برای یادگیری زبان در نظر بگیرید. هر روز مبحثی را برای یادگیری الویت خود قرار دهید. این کار نه تنها به شما می کند تا یک الگوی مطالعه پیدا کنید، بلکه در واقع بهره وری شما را نیز افزایش می دهد.

  1. اهداف موقتی را برای خود تعیین کنید.

همانطور که قبلا به آن اشاره کردم، انگیزه از مهم ترین دلایل برای دستیابی به اهداف است. با شرکت در آزمون ها متوجه خواهید شد که آیا به اهداف خود رسیده اید یا خیر؟  اگر هم در حال یادگیری زبان انگلیسی به صورت خودخوان هستید ، سعی کنید با آزمون های تمرینی خود را محک بزنید. این اهداف می تواند یادگیری ده کلمه جدید در روز و یا نوشتن یک مقاله باشد. همچنین در نظر گرفتن اهداف بلند مدت نیز حائز اهمیت بالایی است.

  1. با زبان آموزان دیگر در ارتباط باشید.

رقابت و انگیزه ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند! پیشنهاد مدرسان زبان این است که برای ایجاد حس رقابت، با یک زبان آموز دیگر دوست شوید! این فرد باید کسی باشد که مانند شما بخواهد زبان جدیدی را یاد بگیرد و هدف های مشترکی با شما داشته باشد. یادگیری زبان انگلیسی به همراه یک دوست نه تنها لذت بخش تر است بلکه این امکان را به وجود می آورد که بتوانید به یکدیگر کمک کنید، با یکدیگر مکالمه کنید و برای نشان دادن پیشرفت خود انگیزه بیشتری داشته باشید.

  1. با بومی زبانان صحبت کنید.

اگر مدتی است که در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید، صحبت کردن با یک متکلم بومی زبان را فراموش نکنید. این کار واقعا به شما کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و انگیزه بیشتری برای ادامه مسیر داشته باشید. همچنین تسلط و دقت شما را در تلفظ کلمات و مهارت های مکالمه بهبود می بخشد. این مکالمات را از طریق برنامه هایی مانند اسکایپ و …. به راحتی می توانید انجام دهید.

  1. در کلاس های گروهی شرکت کنید.

در کلاس های گروهی شرکت کنید.

حفظ انگیزه در طول یـادگیـری زبـان با شرکت در کلاس های گروهی

اگر مشکلی با درس خواندن به صورت گروهی ندارید، شرکت در کلاس های عمومی نیز گزینه خوبی برای حفظ روحیه شما به هنگام یادگیری زبان انگیسی است. همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، اگر همراه با همسالان خود بهتر یاد می گیرید، از این فرصت استفاده کنید تا مهارت های زبانی خود را تقویت کنید. در واقع با حضور در کلاس، شما متعهد به یادگیری زبان هستید. علاوه بر این، شرکت در کلاس های آموزشی  شما را وادار می کند تا وظایف و تکالیفی را که برای شما تعیین می شود را انجام دهید. زمانی که بدانید باید برای یک آزمون آماده شوید و یا باید یک مقاله بنویسید، تلاش خود برای رسیدن به بهترین نمره به حداکثر خواهید رساند!

  1. منابع جدید را امتحان کنید.

ممکن است با استفاده مکرر از یک منبع از آن خسته شوید؛ درنتیجه، بهترین راه برای مواجه نشدن با این مشکل این است که منابع کاملا جدیدی را امتحان کنید. این اتفاقی است که فکر می کنم برای هر زبان آموزی اتفاق می افتد و دوست دارد منبعی را کاملا متفاوت نسبت به منبع خود انتخاب کند!

منابع مختلفی برای یادگیری زبان وجود دارند. بنابراین، درست زمانی که الگوی یکنواخت استفاده از منابع قدیمی را کنار می گذارید، می توانید مطالب جدید و جذابی را از دل منابع جدید کشف کنید!

  1. از زبانی که در حال یادگیری آن هستید در زندگی خود استفاده کنید.

گاهی اوقات حتی با وجود داشتن یک استاد عالی و  منابع با کیفیت یادگیری زبان انگلیسی دشوار به نظر می رسد. در حالت ایده آل تمرین کردن روزانه باز هم ممکن است یک روز شما را خسته کند. برای این که به این مشکل بر نخورید بهتر است که به دنبال راه هایی برای استفاده از این زبان در زندگی روزمره خود باشید. به این ترتیب، حتی اگر روزی حوصله شرکت در کلاس را هم نداشتید، همچنان در زندگی خود در حال تمرین زبان انگلیسی خواهید بود. مطمئن باشید اگر از این راهکار استفاده کنید، حس خوبی پیدا خواهید کرد و نسبت به ادامه یادگیری دلسرد نخواهید شد.

  1. از اشتباه کردن نترسید.

ممکن است کمی غیر قابل باور به نظر برسد، اما وقتی در حال یادگیری یک زبان خارجی هستید، باید با اشتباهات خود دوست شوید!

در حقیقت یادگیری بدون مرتکب اشتباهی شدن غیر ممکن است.

زبان آموزان، به ویژه زبان آموزان بزرگسال معمولاً از ترس این که اشتباهات آن ها از نظر دیگران احمقانه به نظر برسد یا اینکه کسی آنها را قضاوت کند و یا به آنها بخندد از اشتباه کردن فرار می کنند! در واقع آنها ترجیح می دهند کمتر صحبت کنند یا در صورت ممکن اصلاً چیزی نگویند!  این در حالی است که بچه ها از اشتباه کردن نمی ترسند و یادگیرندگان بهتری هستند. فراموش نکنید که ترس از اشتباه می تواند منجر به عقب نشینی و به تعویق انداختن کارهای شما شود. علاوه بر این، اگر ایده ای در ذهن خود داشته باشید و آن را نگویید، هرگز متوجه نخواهید شد که آیا ایده خوبی دارید یا خیر و در نتیجه پیشرفت نمی کنید!

سعی کنید طرز فکر خود را تغییر دهید؛ شک نکنید زمانی که بپذیرید که اشتباه کردن بخشی از فرآیند یادگیری است، گام بزرگی در مسیر درست یادگیری برداشته اید.

  1. سعی کنید از یادگیری لذت ببرید.

یادگیری یک زبان خارجی نباید مثل یک کار طاقت فرسا باشد؛ اما اگر واقعا یادگیری برای شما سخت و غیر قابل تحمل است مطمئن باشید که از روش های آموزشی غلطی استفاده می کنید! چرا که ثابت شده است که وقتی از آموختن لذت ببریم نه تنها خسته نمی شویم  بلکه مطالب را راحت تر و بهتر حفظ می کنیم.

بنابراین، با در نظر داشتن این موضوع، یک روش یادگیری مناسب برای خودتان انتخاب کنید و از منابعی استفاده کنید که برای شما مفیدتر  و موثرتر است. امروزه هزاران منبع برای یادگیری زبان‌های مختلف دنیا وجود دارد، بنابراین اگر بدانید به دنبال چه چیزی هستید و چه چیزی را دوست دارید، مطمئناً روشی را پیدا خواهید کرد که از آن لذت ببرید.

  1. با افکار منفی مبارزه کنید و مثبت اندیش باشید.

(من نمی توانم زبان جدیدی را یاد بگیرم! )، (در یادگیری زبان های خارجی خیلی خنگم! )، (برای یادگیری زیادی پیر شده ام)؛ (یادگیری زبان برای من خسته کننده است!) و  ……. آیا تا به حال این جمله ها را به خودتان گفته اید؟

اگرچه طبیعی است که هر چند وقت یکبار دلسرد شوید، اما اگر به این افکار منفی ادامه دهید، کاملا از یادگیری زبان منصرف خواهید شد و از مسیر رسیدن به اهداف بلند مدت خود منحرف می شوید! علاوه بر این، هرچه بیشتر به افکار منفی خود پر و بال دهید، آن ها را به واقعیت نزدیک تر می کنید!

سعی کنید به جای فکر کردن به موضوعات منفی، روی موضوعات مثبت تمرکز کنید. به این فکر کنید که در چه چیزهایی خوب هستید؟ آیا به اندازه کافی به فکر آینده خود هستید؟ در چه کارهایی مهارت های بالایی دارید؟ شما باید روی چیزهایی تمرکز کنید که در آنها مهارت دارید و از انجام آنها لذت می برید. مثبت اندیشی از هر ابزار دیگری در یادگیری زبان انگلیسی قدرتمندتر است!

  1. از همان نقطه آغاز به زبان انگلیسی صحبت کنید.

یادگیری زبان جدید

حفظ انگیزه در طول یـادگیـری زبـان جدید

اکثر ما به دلایل مختلفی مثل کار، مدرسه، مسافرت و …. در حال یادگیری یک زبان خارجی هستیم.

پیشنهاد مدرسان زبان انگلیسی این است که به محض شروع یادگیری، شروع به صحبت کنید! مهم نیست در چه سطحی هستید، فقط سعی کنید هر آن چه را که می دانید بگویید. حتی اگر فقط چند عبارت را یاد گرفته اید سعی کنید آن ها را با صدای بلند تکرار کنید و در مکالمات خود از آن ها استفاده کنید. هر چه بیشتر این کار را انجام دهید، مهارت‌هایتان تقویت می‌شود، بیشتر از آن لذت خواهید برد، و در نتیجه پیشرفت خواهید کرد و برای ادامه مسیر امیدوار تر خواهید شد.

  1. از رسانه های جذاب غافل نشوید.

تماشای برنامه های تلویزیونی جذاب به زبان انگلیسی، یک روش عالی برای یادگیری است. چرا که دائما شما را وسوسه می کند تا پشت تلویزیون بنشینید و به طور غیر مسقیم تمرین کنید!

البته شما باید برنامه هایی را انتخاب کنید که دوبله و یا زیرنویس به زبان مادری شما در دسترس نداشته باشد. این به این دلیل است که از وسوسه استفاده از زبان مادری خود اجتناب کنید و از این محتوای جذاب و جدید برای رسیدن به هدف تسلط به زبان نهایت بهره را ببرید.

  1. همیشه موفقیت خود را تجسم کنید.

استفاده از تکنیک های تجسم از جمله راه های محبوب و مؤثر برای کمک به موفقیت افراد در هر زمینه ای از زندگی از جمله یادگیری زبان است. شما با تجسم نتیجه دلخواه خود، انگیزه درونی خود را تقویت می کنید و به خود کمک می کنید تا اقدامات لازم برای رسیدن به رویاهای خود را با پشتکار بیشتری انجام دهید.

تصور کنید اگر به این زبان جدید مسلط شوید ، زندگی برای شما چگونه خواهد بود؟

باور کنید تنها با تصور موفقیت خود در آینده، قدرت باور نکردنی را جذب می کنید. حتی می توانید برای خود یک تابلو بسازید، موفقیت خود را روی آن به تصویر بکشید و آن را مقابل چشمانتان بگذارید تا هر روز آن را ببینید!

  1. هرگز خودتان را سرزنش نکنید.

یادگیری زبان هم سختی های خودش را دارد! ممکن است هر لحظه با مطالب سختی روبه رو بشوید که یادگیری آن ها برای شما مشکل بزرگی باشد . نکته مهم این است که به یاد داشته باشید که اشکالی ندارد و این موضوع قابل حل است. سرزنش کردن خودتان، فقط شما را به سمت جریانی از افکار منفی سوق می دهد که برای مسیر یادگیری شما مضر هستند. بنابراین هنگام مواجهه با هر نوع مانعی، اول آن را بپذیرید و سپس برای مقابله با آن برنامه ریزی کنید.

  1. فرایندگرا باشید، نه نتیجه گرا.

اهداف شما از یادگیری زبان هر چه که باشد، وسواس و نگرانی بیش از حد برای نتیجه در هر حالتی به شما آسیب خواهد زد.

بر اساس مطالعات روانشناسان، اگر بیش از حد روی نتایج تمرکز کنید، یادگیری شما مکانیکی می شود و ذهن شما فقط و فقط یک چیز را هدف قرار می دهد.در این حالت نه می توانید عمیقاً فکر نمی کنید و نه می توانید به راحتی گذشته مطالب را حفظ کنید. علاوه بر این، عجله مداوم شما برای کسب نمرات بالا، در نهایت شما را خسته و بی انگیزه خواهد کرد. دائما به این فکر می کنید که اگر در آزمون ، به سوالات پاسخ اشتباهی بدهید چه اتفاقی می افتد؟

به نظر من قرار دادن تمام امیدهای خود در یک سبد، کار خطرناکی است!

به طورخلاصه، فرایندگرا باشید و بر آنچه که در حال یادگیری آن هستید تمرکز کنید و از آن لذت ببرید. استفاده موفقیت آمیز از این زبان جدید و لذت بردن از آن مهم تر از کسب نمره کامل در آزمون است.☺

 

با کارشناسان و وکلای با تجربه مقیم کانادا و استرالیا و امریکا شرکت مهاجرتی رویال اپلای همراه باشید.

شرکت مهاجرتی رویال اپلای 

تلفن تماس: ۲۲۴۰۹۱۹۱-۲۲۴۰۸۱۸۱-۲۲۴۰۷۱۷۱

آدرس:زعفرانیه، میدان الف، مجتمع تجاری پالادیوم، طبقه نهم شمالی ، واحد ۹۰۸

برای رفتن به صفحه فرم درخواست مشاوره رایگان کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *