مهاجرت + ویزا (استرالیا)

“هر آنچه که باید در مورد پزشک شدن در استرالیا بدانید”

هر آنچه که باید در مورد پزشک شدن در استرالیا بدانید

پزشک شدن در استرالیا یک فرآیند کاملا رقابتی است. در واقع اخذ پذیرش در این رشته به دوره و تخصص شما و همچنین اینکه متقاضی داخلی یا بین‌المللی هستید بستگی دارد.

کشور استرالیا از جمله مقاصد محبوبی است که دانشجویان بین المللی برای تحصیل انتخاب می کنند؛ همچنین استرالیا اولویت اول بسیاری از پزشکان جوانی است که به دنبال کار در یک محیط کم استرس با حقوق بالاتر هستند. همانطور که می دانید دانشکده های پزشکی استرالیا به دلیل کیفیت آموزشی و تحقیقاتی بالا در سطح بین المللی از اعتبار بالایی دارند.

 

 

شما برای اخذ پذیرش در رشته های پزشکی در استرالیا باید سال دوازدهم تحصیلی خود را با موفقیت به اتمام برسانید و یا با مدرک لیسانس فارغ التحصیل شوید. سپس باید یک دوره پزشکی چهار ساله را تکمیل کنید. علاوه بر این برای تکمیل ثبت نام خود، باید یک سال دوره کارآموزی را گذرانده باشید.

در ادامه خلاصه ای از مراحل ورود به دانشکده های پزشکی و شرایط آن در استرالیا می پردازیم :

مراحل ورود به دانشکده های پزشکی استرالیا

  • تکمیل پیش نیازهای سال دوازدهم تحصیلی

در استرالیا دانشجویان به دو روش می توانند در دوره های پزشکی شرکت کنند. در حقیقت دانشجویان متقاضی می توانند یا مستقیماً از دبیرستان وارد دانشکده های پزشکی شوند و یا پس از اتمام دوره لیسانس و اخذ مدرک آن برای شرکت در این دوره ها اقدام کنند.

مسیر اول فقط برای تعداد بسیار محدودی از دانش‌آموزان به ویژه دانش آموزان بین المللی در دسترس است؛ این مسیر متقاضیان را ملزم به کسب نمره بالایی در درس های پیش نیاز می کند. متقاضیان ورودی هم چنین باید امتیازات بالایی را توسط ATAR  یا همان رتبه پذیرش سوم استرالیا را در مدرک پایان دوره مدرسه خود دریافت کنند. این نمره به عنوان نشانه‌ای از شایستگی یک دانشجو برای تحصیل در سطح دانشگاه استفاده می‌شود و به دانشگاه‌ها اجازه می‌دهد تا دانشجویان مناسبی را برای دوره های خود انتخاب کنند.

اکثر دانشجویان ترجیح می دهند مدرک لیسانس خود را دریافت کنند و سپس وارد دانشکده های پزشکی شوند. البته در این روش نیز با توجه به دوره ای که می خواهند مطالعه کنند، ممکن است لازم باشد پیش نیاز برخی از درس ها را در سال دوازدهم تکمیل کنند و امتیاز ATAR را دریافت کنند.

بنابراین، قبل از انتخاب رشته برای سال‌های تحصیلات تکمیلی، به خوبی تحقیق کنید تا با پیش‌نیازها و دوره‌هایی که برای آن رشته در نظر گرفته شده است آشنا شوید. تکمیل پیش نیازهای دوران دبیرستان بسیار مهم هستند، زیرا تکمیل این پیش نیازها پس از فارغ التحصیلی بسیار سخت است.

دقت کنید

در استرالیا، دانش آموزان برای ورود به دوره های پزشکی ملزم به گذراندن پیش نیاز هستند به عنوان مثال دانشگاه سیدنی ، دریافت نمره ۴ در ریاضیات پیشرفته را پیش نیازی برای رشته های اقتصاد، بازرگانی، مهندسی، حقوق، علوم و اکثر برنامه های کارشناسی در نظر گرفته است. شما می توانید با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظرتان از پیش نیاز های رشته های ارائه شده آگاه شوید.

  • فارغ التحصیلی با مدرک لیسانس

در استرالیا شما می توانید پیش از تحصیل در رشته پزشکی، در دوره های کارشناسی شرکت کنید و فرقی نمی کند چه رشته ای را انتخاب می کنید. همین اتفاق باعث شده است تا گروه های متنوعی از دانشجویان با زمینه‌های مختلف، برای تحصیل در رشته های پزشکی تشویق شوند.

شما باید حداقل معدل ۶۵ یا بالاتر (میانگین نمرات) را در کارنامه خود کسب کنید. در واقع دانشجویان باید مدرک لیسانس خود را توسط موسسات معتبر ارزیابی کنند؛ معدل دانشجویان توسط مرکز پذیرش دانشگاه ها و خدمات ارزیابی صلاحیت ها (QAS) محاسبه می شود.

  • در آزمون GAMSAT شرکت کنید.

GAMSAT   یک آزمون استاندارد برای ارزیابی توانایی‌های دانشجویانی است که مایل به ادامه تحصیل در دوره های پزشکی هستند.

معرفی آزمون  GAMSAT:

معرفی آزمون GAMSAT برای پزشک شدن در استرالیا

آزمون GAMSAT مخفف عبارت The Graduate Medical School Admission است که توسط نهاد استرالیایی ACER یا شورای تحقیقات آموزشی استرالیا برگزار می شود؛ این آزمون مختص متقاضیانی است که قصد ورود به مقاطع تحصیلی فوق لیسانس رشته های پزشکی، دندانپزشکی، چشم پزشکی در کشورهای استرالیا، ایرلند و انگلستان را دارند.

این آزمون برای اولین بار در کشور استرالیا برگزار شد؛ سپس با گذشت زمان تمامی دانشگاه های استرالیا این آزمون را شرط ورود به رشته های پزشکی قرار دارند و در طی سالیان بعد، کشورهای ایرلند و انگلستان نیز برای اجرای این سیستم اقدام کردند. سوالات این آزمون از کیفیت بالایی برخوردار هستند و آمادگی برای آن ضمن مطالعات زیاد نیازمند آگاهی کامل نسبت به تمامی جنبه های این آزمون است.

زمان برگزاری آزمون GAMSAT:

آزمون GAMSAT از لحاظ زمان برگزاری ، دارای محدودیت های خاصی است و برخلاف سایر آزمون ها فرصت های زیادی برای شرکت در این آزمون وجود ندارد.

بطور کلی این آزمون فقط ۲ بار در سال برگزار می شود!

دانشجویانی که یک سال تا فارغ التحصیلی فاصله دارند و یا دوره لیسانس آن ها به زودی به اتمام می رسد، می توانند در آزمون  GAMSAT  شرکت کنند.

این آزمون دارای سه بخش است. دانشگاه های استرالیا نمره خاصی را برای پذیرش دانشجویان ورودی در نظر می گیرند. به عنوان مثال در دانشگاه سیدنی حداقل نمره ۵۰ در هر سه بخش آزمون مورد نیاز است تا در رشته دکترای پزشکی نامه پذیرش دریافت کنید.

از دانشجویانی که نمره بالایی در آزمون GAMSAT  دریافت کنند، دعوت می شود تا در مصاحبه ی ورود به دکترای پزشکی سیدنی شرکت کنند.

متقاضیان علاقه مند می توانند با مراجعه به راهنمای پذیرش دانشگاه ها در مورد نحوه برگزاری این مصاحبه ها مطالعه کنند.

در صورتی که متقاضی بین المللی هستید، می توانید به جای شرکت در آزمون GAMSA  ، در آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT)  شرکت کنید.

معرفی آزمون MCAT  :

معرفی آزمون MCAT برای پزشک شدن در استرالیا

کلمه MCAT، خلاصه شده عبارت Medical College Admission Test به معنی آزمون پذیرش دوره پزشکی است. MCAT یک آزمون استاندارد چند گزینه ای می باشد که انجمن دانشکده های پزشکی این آزمون را اداره می کنند. شرکت در این آزمون، از شروط لازم برای قبولی در اکثر دانشکده های پزشکی در ایالات متحده، کانادا و استرالیاست و به نوعی یکی از مهم ترین آزمون های ورودی دانشگاه های پزشکی محسوب می شود.

زمان برگزاری آزمون MCAT :

هر متقاضی می تواند سه بار در یک سال، چهار بار در یک دوره دو ساله متوالی و حداکثر هفت بار در طول زندگی خود در این آزمون شرکت کند.

  • تحصیل در مقطع دکتری پزشکی

دکترای پزشکی (MD)  یک دوره کارشناسی ارشد چهار ساله است.

باید گفت تحصیل در رشته پزشکی در استرالیا بدین شکل است که متقاضی باید دوره ی ۵ الی ۶ ساله پزشکی عمومی خود را تحت عنوان Bachelor of medicine یا Bachelor of surgery و یا MBBS طی کند.

سپس وارد دوره ۴ ساله تحصیلات تکمیلی با عنوان MD  (Doctor of medicine) می شوید. باید توجه داشته باشید که از دیگرشرایط ورود به این رشته مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره ۷ است.

برای آماده‌سازی و تمرین دانشجویان، کل سال چهارم دوره به کارآموزی اختصاص داده شده است؛ این اتفاق به دانشجویان اجازه می‌دهد تا با کار در بیمارستان اعتماد به ‌نفس خود را بالا ببرند و احساس راحتی بیشتری در این محیط داشته باشند.

  • شرکت در دوره کارآموزی

پس از اتمام دوره تحصیلی، دانشجویان باید یک سال (حدود ۴۷ هفته) به عنوان کارآموز در بیمارستان کار کنند.

هر ایالت فهرست اولویت‌های خود برای جذب کارآموز را به همراه شماره تماس در وبسایت خود قرار می دهد. بنابراین فارغ التحصیلان می توانند برای ثبت درخواست به وبسایت ایالت های استرالیا مراجعه کنند.

شرکت در دوره کارآموزی برای پزشک شدن در استرالیا

  • از طریق هیئت پزشکی استرالیا برای ثبت مدرک پزشک عمومی خود اقدام کنید.

فارغ التحصیلان پس از گذراندن یک سال کارآموزی معتبر در استرالیا یا نیوزلند، می توانند از طریق هیئت پزشکی استرالیا برای ثبت پزشکی عمومی خود اقدام کنند. این ثبت نام در ۳۰ سپتامبر هر سال تمدید می شود.

اگر سال کارآموزی خود را در خارج از کشور گذرانده اید، باید پیش از ثبت نام ، ۱۲ ماه در استرالیا دوره بگذرانید.

  • شرکت در دوره دستیاری

به‌طور کلی  بیشتر پزشکان پس از موفقیت در دوره کارآموزی و  بیش از شروع آموزش های تخصصی، دو الی سه سال را صرف تمرین به عنوان یک افسر پزشک مقیم (RMO) یا همان دستیار پزشکی در یک بیمارستان می‌کنند.

از جنبه های مثبت این دوره این است که پزشکان با تخصص و بخش های مورد علاقه خود آشنا می شوند.

  • دریافت فلوشیپ یا دوره تکمیلی تخصصی

پزشکان می توانند پس از گذراندن دوره دستیاری، از طریق کالج های تخصصی برای اخذ پذیرش در یک برنامه آموزشی تخصصی پزشکی اقدام کنند.

برنامه‌های آموزشی تخصصی استرالیا توسط دانشکده‌های پزشکی همین کشور اداره می‌شوند. این دانشکده ها نیز سعی می کنند تا استانداردهای حرفه‌ای دوره‌های تخصصی خود را حفظ کنند. به همین دلیل الزامات برنامه‌های آموزشی تخصص بین کالج ها متفاوت است.

قابل ذکر است که اکثر برنامه‌های آموزشی تخصص بین سه تا شش سال  ممکن است طول بکشند. پزشکان که از طریق یک کالج پزشکی آموزش‌های تخصصی آغاز کرده اند به عنوان  رجیستر Registrars  نامیده می‌شوند.

پس از اتمام این دوره شما می توانید به ‌عنوان یک پزشک عمومی ، پزشک متخصص یا جراح به‌طور مستقل به طبابت بپردازید.

 

 

با کارشناسان و وکلای با تجربه مقیم کانادا و استرالیا و آمریکا شرکت مهاجرتی رویال اپلای همراه باشید.

شرکت مهاجرتی رویال اپلای 

تلفن تماس: ۲۲۴۰۹۱۹۱-۲۲۴۰۸۱۸۱-۲۲۴۰۷۱۷۱

آدرس:زعفرانیه، میدان الف، مجتمع تجاری پالادیوم، طبقه نهم شمالی ، واحد ۹۰۸

برای رفتن به صفحه فرم درخواست مشاوره رایگان کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *