کار در کانادا

کار در کانادا (جاب آفر کانادا)

اگر می خواهید بالاترین کیفیت زندگی را تجربه کنید، باید کشور کانادا را انتخاب کنید. طبق گزارشات منتشر شده سایت U.S News، این کشور در سال ۲۰۲۰، بالاترین کیفیت زندگی را در میان ۱۹۵ کشور جهان به خود اختصاص داده است.

برای گرفتن اقامت کاری این کشور، شما نیاز به داشتن ویزای کاری کانادا خواهید بود. ویزای کاری کانادا که به آن ورک پرمیت نیز گفته می شود به شما اجازه می دهد که در این کشور کار کنید و پس از مدتی نیز اقامت دائم این کشور را اخذ کنید.

 با این ویزا شما می توانید به همراه همسر و فرزندان زیر ۲۲ سالتان، در این کشور زیبا زندگی کنید. ویزای کاری کانادا به چه صورت است؟ جاب آفر چیست، چگونه می توان آن را گرفت؟ آیا بدون مدرک زبان هم می توان برای کار در کانادا اقدام کرد؟ هزینه ها، مزایا و معایب روش اقامت کاری به چه صورت است؟ چه مشاغلی در کانادا مورد نیاز هستند؟پس از گرفتن ویزا چه مدت طول می کشد که مقیم دائم کانادا شویم و PR خود را دریافت کنیم؟ این ها از قبیل سوالاتی هستند که در ذهن هر شخصی که در مسیر گرفتن اقامت کاری این کشور است، به وجود می آید. تمرکز ما در این مقاله این است که به تمامی سوال هایتان پاسخ دهیم و مشخص کنیم که چرا کار و زندگی در کانادا، می تواند بهترین تصمیم یک شخص باشد.

فهرست مطالب

ویزای کاری کانادا چیست؟

ویزای کاری کانادا به اتباع خارجی اجازه میدهد وارد کشور کانادا شده و به صورت موقت مشغول به کار شوند برای اخذ ویزای کاری کانادا ابتدا باید از یک کارفرما کانادایی پیشنهاد کار (جاب آفر)دریافت کنید.

در کانادا 1

مشاغل پرتقاضای کشور کانادا کدامند؟

آمار منتشر شده توسط اداره مهاجرت کانادا، درباره منتخبین اقامت دائم این کشور ( از پروسه های اکسپرس اینتری و نامزدی استانی ) می تواند به ما اطلاعاتی در رابطه با مشاغلی که بیشترین تقاضا را دارند، ارائه دهد. در جدول زیر اطلاعات متداول ترین شغل ها برای مهاجران روش های کاری در ۳ سال اخیر میلادی آورده شده است. همانطور که انتظار می رفت مهندسی و طراحی نرم افزار در میان پر تقاضا ترین موقعیت های شغلی چند سال اخیر این کشور قرار دارد.

ناک های شغلی کار در کانادا

محیط کار در کشور کانادا چگونه است؟

کشور کانادا همواره یکی از بهترین کشور های جهان برای کار و زندگی برای افراد خارجی بوده و طبق آمار در سال ۲۰۲۱، حدود ۲۳ درصد جمعیت این کشور را مهاجران تشکیل می دهند. نرخ بیکاری پایین، پایه حقوق بالا و رضایت شغلی تنها چند مورد از مزیت های کار در این کشور است. در ادامه به چند نکته پیرامون شرایط کار در کانادا می پردازیم.

نرخ سواد در این کشور ۹۹% بوده که آن را به باسواد ترین کشور در دنیا تبدیل می کند. بیش از ۵۶% افرادی که در کانادا مشغول به کار هستند، تحصیلات دانشگاهی دارند که نشان دهنده میزان اهمیت این کشور به تحصیلات می باشد. برنامه هایی چون اکسپرس اینتری و نامزد استانی این کشور نیز برای استقبال از افراد متخصص در مشاغل مختلف به وجود آمده اند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ۹۳% فارغ التحصیلان بعد از اتمام دوره ی تحصیلیشان، شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود پیدا می کنند. کانادا برنامه های متعددی نظیر اعطای مجوز کار باز به تازه فارغ التحصیلان دانشگاه های خود قرار داده تا افراد خارجی که به تازگی از موسسات آموزشی این کشور فارغ التحصیل شدند، مجوز کار دریافت کنند و به کار مشغول شوند.

موعد پرداخت حقوق در این کشور کمی متفاوت با کشور های دیگر است به طوریکه پرداخت حقوق به کارمندان در دو مرحله در هر ماه انجام می شود. پرداختی های حقوق یکبار در اول و یکبار در وسط هر ماه صورت می گیرد که متفاوت با شرایط دیگر کشور های جهان می باشد.

بیش از ۴۱۵۰۰ شرکت و موسسه فعال در حوزه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور کانادا وجود دارد و تعداد این شرکت ها روز به روز در حال افزایش می باشد. استان هایی چون بریتیش کلمبیا و انتاریو برای دعوت از متخصصین این حوزه استقبال ویژه ای می کند. همینطور در منطقه واترلو در هر لحظه شما به بیش از ۲۵۰۰ عنوان شغلی در این حوزه دسترسی خواهید داشت.

ورک پرمیت کانادا

مجوز کار یا ورک پرمیت یک مدرک قانونی است که به اشخاص خارجی اجازه کار را در کشور کانادا می دهد. کار در کانادا بدون مجوز کار تحت شرایط بسیار خاصی امکان پذیر است. مثلا برای تحقیقات زیر ۴ ماه نیاز به ورک پرمیت نمی باشد. به طور کلی اگر شما تصمیم دارید در کشور کانادا کار کنید، باید مجوز کار داشته باشید. ویزای کاری و ورک پرمیت در اکثر مواقع به یک معنی می باشند و در واقع ویزای کاری کانادا همان مجوز کار می باشد.

نمونه مجوز کار در کانادا

پیشنهاد کار یا جاب آفر

اولین مرحله گرفتن مجوز کار، داشتن یک پیشنهاد شغلی است. پیشنهاد شغلی کانادایی یا جاب آفر در واقع شروع پروسه اخذ ویزای کاری شما در این کشور است. داشتن جاب آفر برای دریافت مجوز کار، ضروری است اما چند استثنا نیز وجود دارد که دو مورد آن ها عبارتند از:

  • افرادی که به تازگی از یکی از موسسات آموزشی مشخص شده کشور کانادا فارغ التحصیل شدند.
  • همسر اشخاصی که در حال حاضر مجوز کار یا تحصیل این کشور را دارد. (همراهی)

روش های متعددی برای گرفتن جاب آفر کانادا وجود دارد و بستگی به شرایط هر فرد خواهد داشت. در میان تمامی این راه ها، استفاده از وبسایت های کاریابی چون Indeed و پلتفرم هایی مانند LinkedIn می توانند بهترین راه برای افرادی که خارج خاک این کشور هستند، باشند. پروسه یافتن موقعیت شغلی از طریق این وبسایت ها مشابه تمامی سایت های دیگر می باشد، یعنی شما اکانتی در این سایت ها تشکیل داده، رزومه انگلیسی خود را تکمیل کرده و سپس رزومه خود را برای شرکت ها و کارفرمایان مورد نظرتان ارسال می کنید. در صورتیکه مورد تائید کارفرما قرار بگیرید، برایتان پیشنهاد شغلی ارسال خواهند کرد. تعدادی از بهترین وبسایت های کاریابی در کانادا در ادامه آورده شده است.

وبسایت های کار در کانادا

داشتن پیشنهاد شغلی می تواند شانس موفقیت شما را در تمامی برنامه های مهاجرتی کاری این کشور که منجر به اخذ اقامت دائم خواهند شد، افزایش دهد. برای برنامه های مهاجرتی این کشور مانند اکسپرس اینتری و پروژه نامزد استانی، داشتن جاب آفر تنها شانس شما را افزایش می دهد اما الزامی نیست. در سال ۲۰۱۹ تنها ۱۰ درصد از متقاضیان برنامه اکسپرس اینتری پیشنهاد شغلی داشتند. تنها زمانی که شما ملزم به داشتن داشتن جاب آفر هستید، هنگامی است که نتوانید تمکن مالی کافی برای زندگی خود و خانوادتان در این کشور را ارائه دهید. همچنین در برخی از موارد خاص نیز برای اخذ مجوز کار، نیاز به داشتن پیشنهاد شغلی نیست که به این نوع مجوز، مجوز کار باز (Open Work Permit) می گویند. این مجوز به اشخاص قابلیت این را می دهد که برای هر شرکت و کارفرمایی در مدت زمان معینی کار کنند. برخی از این مجوز ها برای نوع شغل و شهر یا استان آن، محدودیت هایی قرار می دهند اما شخص برای انتخاب کارفرما آزاد است.

شاید برای بسیاری این سوال وجود داشته باشد که که آیا داشتن مدرک زبان انگلیسی (یا فرانسوی) برای اقامت کاری کشور کانادا امری ضروری است؟ در جواب باید گفت که بله! زبان اصلی کشور کانادا انگلیسی بوده و برای این که اشخاص بتوانند در این کشور کار یا زندگی کنند باید بتوانند با افراد دیگر ارتباط بر قرار کنند. شاید در موارد بسیار نادری این امر نیاز نباشد اما به صورت کلی تمامی افراد خارجی غیر انگلیسی زبان باید از خود شواهدی دال بر اینکه توانایی مکالمه و برقراری ارتباط به زبان انگلیسی را دارند، نشان دهند. داشتن نمره ۶ در هر بخش آزمون آیلتس برای اخذ ورک پرمیت این کشور، ضروری می باشد.

تائیدیه LMIA برای مجوز کار به چه معناست؟

ورک پرمیت های کشور کانادا به دو صورت می باشند. آن هایی که نیاز به تایید آزمون ارزیابی بازار کار داشته و آن هایی که از این ارزیابی معاف هستند. ارزیابی تاثیر بر بازار کار یا LMIA معیاری بر این است که آیا جذب نیروی کار خارجی در آن موقعیت شغلی، بر روی بازار کار، اثری مثبت خواهد داشت یا خیر. کارفرمایان کانادایی پس از آنکه درخواست کار شما را قبول کردند، باید از اداره استخدام و توسعه اجتماعی کانادا، این تائیدیه را برای شما دریافت کنند. داشتن این مجوز معمولا امری ضروری در فرآیند اخذ ورک پرمیت شما خواهد بود اما همانطور که گفته شد در برخی از شرایط ممکن است شما معاف از این تائیدیه باشید. به طور کلی سه نوع مجوز کار در کانادا وجود دارد. ۱) مجوز کار بسته (نیاز مند به تائیدیه LMIA) که اکثر موقعیت های شغلی را شامل می شود. ۲) مجوز کار بسته (معاف از تائیدیه LMIA). 3) مجوز کار باز که در آن متقاضیان نیاز به داشتن پیشنهاد شغلی هم ندارند. در جدول پایین، زیر مجموعه های برنامه های کاری موجود در این سه دسته آورده شده اند. در بین این برنامه ها، تعدادی از آن ها مانند NAFTA ( قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی ) تنها مختص به کشور های خاصی می باشد. به طور کلی در اغلب موارد داشتن تائیدیه LMIA، برای مهاجران خارجی که به دنبال کار در کشور کانادا می باشند، ضروری است.

lmia کانادا

هزینه ها و زمان اخذ پروسه اخذ ویزای کاری کانادا

محاسبه هزینه های اقامت کاری کانادا پیچیده بوده زیرا متغیر های زیادی در این فرآیند وجود دارد. به همین دلیل تنها به هزینه های اداره مهاجرت کانادا برای پروسه ویزای کاری می پردازیم.  از سوی دیگر هزینه هایی چون آزمون زبان، تست های پزشکی، بلیط هواپیما و هزینه های انگشت نگاری (Biometrics) نیز می تواند بر روی آن تاثیر بگذارد. اگر بخواهیم تمامی هزینه های پیرامون اخذ ویزای کاری را مورد بررسی قرار دهیم، به جدول زیر خواهیم رسید.

های ویزای کاری کانادا

زمان می تواند یکی از فاکتور های تاثیرگذار بر انتخاب افراد باشد. زمان بررسی تقریبی تمامی پرونده های مهاجرتی و غیر مهاجرتی کشور کانادا در وبسایت اداره مهاجرت این کشور آورده شده است. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر به این وبسایت مراجعه بفرمایید. به صورت تقریبی از زمانی که شما پرونده خود را به صورت آنلاین تشکیل دادید و هزینه بررسی را پرداخت کردید، حدود ۶ ماه زمان می برد تا پروندتان بررسی شود. اگر شما از درون خاک کانادا به صورت کاغذی اقدام کنید، این زمان به ۱۶ روز کاهش پیدا می کند. زمان های یاد شده بدون در نظر گرفتن زمان مورد نیاز برای پروسه انگشت نگاری می باشد.

۶ مسیر متداول برای کار در کانادا کدامند؟

شاید جالب باشد بدانید که بیش از ۱۰۰ روش برای مهاجرت به کشور کانادا وجود داشته که اکثر آن ها روش های کاری می باشد. در میان این روش ها، ۶ مسیر که در آن افراد می توانند به کار در کانادا مشغول شوند و ورک پرمیت خود را دریافت کنند، در این قسمت آورده شده است.

برنامه کارگر خارجی موقت یا TFWP یکی از پر مخاطب ترین روش های مهاجرت کاری به کشور کانادا می باشد، به طوریکه در سال ۲۰۲۲ نزدیک ۱۲۰ هزار نفر از طریق برنامه TFWP موفق به اخذ مجوز کار شدند. این برنامه یک برنامه موقت بوده و برای مواقعی است که شرکت ها و کارفرمایان با کمبود نیروی کار مواجه اند و نیاز به کارگران خارجی دارند. اگر کارفرمایان نتوانند اشخاصی که مقیم دائم کانادا یا شهروند آن هستند را برای موقعیت شغلی مد نظر خود پیدا نکنند، می توانند به صورت موقت به مدت حداکثر  ۲ سال از متقاضیان خارجی بهره بگیرند. این دسته از مشاغل نیاز به تائییدیه LMIA نیز خواهند داشت. دو مسیر تحت روش TFWP وجود دارد؛ ۱) موقعیت های شغلی پر درآمد ۲) موقعیت های شغلی کم در آمد. اگر دستمزد پیشنهاد شده به شما، بالاتر از متوسط حقوق ساعتی افراد آن استان باشد، مسیر اول و اگر پایین تر باشد، مسیر دوم را باید انتخاب کنید. برای مثال متوسط حقوق ساعتی در استان بریتیش کلمبیا، ۲۷.۵ دلار در سال جاری می باشد. 

تعداد مجوز های کار در کانادا

این برنامه برای جذب استعداد های ماهر خارجی توسط کارفرمایان بوده تا آن ها بتوانند در مقیاس جهانی با شرکت های دیگر رقابت کنند. همانند TFWP نیز این برنامه به صورت موقت بوده و نیازمند به افراد خارجی خاص و متخصص برای کار شرکت های پیشتاز می باشد. افراد تحت این برنامه می توانند تا ۳ سال در آن موقعیت شغلی مشغول به کار باشند. از لحاظ حقوق دریافتی، این دسته از مشاغل دستمزدهای بالاتر از میانگین به خود اختصاص می دهند. متقاضیان واجد الشرایط این برنامه، می توانند ورک پرمیت خود را در کمتر از ۱۰ روز دریافت کنند. در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۰۰۰ نفر از این طریق وارد کشور کانادا شدند.

مهارت های کاری کار در کانادا

IMP یا International Mobility Program یکی از معدود برنامه هاییست که کارفرمایان کانادایی بدون نیاز به ارزیابی تاثیر بازار کار می توانند اشخاص خارجی را استخدام کنند. برای این کار کارفرما باید هزینه ۲۳۰ دلاری انطباق پذیری را پرداخته و سپس در پرتال کارفرمایان که داخل وبسایت اداره مهاجراست، اطلاعات مورد نظر را وارد کند. یکی از زیرگروه های این برنامه، استراتژی جهانی یافتن افراد ماهر (Global Skills Strategy) می باشد. این برنامه بسیار شبیه به جریان استعداد های جهانی بوده که تفاوتش با آن در معافیت از داشتن LMIA می باشد.

جاب افر کانادا

یکی از زیر مجموعه های برنامه IMP استراتژی مهارت هات های جهانی (Global Skills Stream) می باشد. همانطور که گفته شد در این روش، متقاضیان نیاز به داشتن LMIA نداشته و از طرفی طی مدت ۲ هفته می توانند ورک پرمیت خود را دریافت کنند. تنها عناوین شغلی که می توانند زیر مجموعه ی این روش باشند، مشاغل گروه ۰ و ۱ دسته بندی TEER می باشد. اما این دسته بندی به چه شکل است؟

طبقه بندی ملی مشاغل کانادا (NOC)

سیستم طبقه بندی ملی مشاغل (ناک) یا NOC، یک دسته بندی ساماندهی شده مشاغل در کشور کانادا می باشد که در آن ۳۰ هزار عنوان شغلی در هر یک از ۶ گروهی که به آن ها TEER گفته شده، دسته بندی می شوند. به بیان ساده تر تمامی مشاغل در کشور کانادا در ۶ دسته قرار می گیرند. در جدول زیر تعدادی از مشاغل دسته بندی شده در هر TEER آورده شده است. کلمه TEER مخفف کلمات آموزش (Training)، تحصیلات (Education)، تجربیات (Experience) و مسئولیت ها (Responsibilities) می باشد. برای اطلاع از طبقه بندی تمامی مشاغل، می توانید به سایت https://noc.esdc.gc.ca/Search/QuickSearchJobTitleResults مراجعه فرمایید.

عناوین شغلی کار در کانادا

افراد خارجی که توانسته باشند از یکی از مراکز آموزشی تعیین شده (DLI) کشور کانادا ( کالج ها و دانشگاه ها ) فارغ التحصیل شده باشند، می توانند مجوز کار باز دریافت کنند که به آن ها اجازه کار بدون محدودیت زمانی برای هر کارفرمایی در هر کجای کشور کانادا را می دهد. به طور معمول این نوع مجوز بین ۸ ماه تا ۳ سال معتبر می باشند که زمان بسیار مناسبی برای به دست آوردن سابقه کار و تجربه کار کانادایی می باشد. این روش یکی از راه هایی است که متقاضیان که به قصد تحصیل به کشور کانادا می آیند، پس از اتمام دوره تحصیل خود مشغول به کار شده و پس از مدتی به اقامت دائم این کشور برسند. این مسیر مستقیما به اخذ PR منجر نمی شود اما با داشتن سابقه کار در کشور کانادا، شما می توانید شانس خود را در مسیر های اخذ اقامت دائم این کشور به طور قابل توجهی، افزایش دهید. برای مثال داشتن تنها ۱ سال سابقه کار در کانادا ۳۵ امتیاز در سیستم اکسپرس اینتری کانادا خواهد داشت.

افرادی که همسر یا نامزدشان در حال تحصیل یا کار در کشور کانادا بوده و اسپانسر (حامی مالی) آن ها می باشد، می توانند برای اخذ مجوز کار باز خود اقدام کنند. یعنی اگر شما با ویزای توریستی به همراه همسرتان که ویزای کاری یا تحصیلی خود را دریافت کرده است، به کشور کانادا آمده اید، می توانید مجوز کار باز گرفته تا همراه همسر خود در این کشور کار کنید. افرادی که این نوع مجوز را دارند می توانند به صورت آزادانه در هر نقطه کانادا و برای هر کارفرمایی کار کنند. اگر چه گاها برای این نوع مجوز محدودیت هایی نیز وجود دارد، به طور کلی آزادی عمل افراد در انتخاب شغل بسیار بیشتر است.

اکسپرس اینتری کانادا

اکسپرس اینتری کانادا

ورود سریع یا اکسپرس اینتری محبوب ترین، سریع ترین و یکی از کم هزینه ترین راه اخذ اقامت دائم و شهروندی کشور کانادا برای خود، همسرتان و فرزندان زیر ۲۲ سالتان می باشد. حتی شرایطی نیز وجود دارد که فرزندان بالای ۲۲ سالتان نیز همراهتان باشند. اگر فرزندتان به دلیل مشکلات فیزیکی یا ذهنی به شما وابسته مالی باشد، می تواند همراه شما به کانادا سفر کند.

در این روش افراد با توجه به شرایط و سوابق تحصیلی و کاری خود، امتیاز بندی شده و اگر حداقل امتیاز لازم (cut-off score) را دریافت کنید وارد لیست افراد منتخب شده و بعد از بررسی ها نامه دعوت (ITA) خود برای دریافت PR کانادا را دریافت خواهید کرد. کمترین امتیاز لازم واجدین الشرایط شد دوره های قبل توسط اداره مهاجرت این کشور اعلام می گردد و در حال حاضر این امتیاز ۴۸۱ می باشد.

  • برنامه تجربه کانادایی (CEC)
  • برنامه کارگران ماهر فدرال (FSW)
  • برنامه تجارت ماهر فدرال (FST)

در انتهای سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۱۴ هزار نفر دعوت نامه برای اخذ اقامت دائم خود دریافت کردند که در حدود ۹۰ درصد آن ها افرادی بودند که سابقه کار یا تحصیل در کشور کانادا داشتند.

تمامی روش های یاد شده را می توانید به صورت کامل و با جزییات بیشتر در مقاله اکسپرس اینتری کانادا این وبسایت مطالعه بفرمایید. در این مقاله تنها بصورت مختصر برنامه تجربه کانادایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

جهت دریافت مشاوره با کارشناسان رویال اپلای و ارائه جزئیات بیشتر با شما تماس خواهیم گرفت.

از طریق تکمیل فرم ارزیابی میتوانید از مشاوره رایگان با کارشناسان و وکلای مجرب شرکت رویال اپلای بهره مند شوید .

تلفن تماس: ۲۲۴۰۹۱۹۱ ۲۲۴۰۸۱۸۱ ۲۲۴۰۷۱۷۱

آدرس:زعفرانیه، میدان الف، مجتمع تجاری پالادیوم، طبقه نهم شمالی ، واحد ۹۰۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 دیدگاه در “کار در کانادا

  1. Avatar Saadati گفت:

    سلام خسته نباشید با ویزای کاری چطوری میتونم PR بگیرم؟

    1. کارشناس مهاجرت کارشناس مهاجرت گفت:

      بله میتوانید لطفا فرم ارزیابی را تکمیل کنید تا کارشناس های ما در اسرع وقت با هاتون تماس بگیرند.

  2. Avatar رحیمی پور گفت:

    سلام روز شما بخیر
    کانادا مثل آمریکا پروسه ای داره که بر پایه کار باشه و اقامت دائم بدهد؟

    1. کارشناس مهاجرت کارشناس مهاجرت گفت:

      سلام دوست عزیز بله

  3. Avatar سعادت گفت:

    سلام هزینه مهاجرت به کانادا چقدره حدودا از یک میلیارد بیشتره ؟

    1. کارشناس مهاجرت کارشناس مهاجرت گفت:

      سلام دوست عزیز هزینه ی مهاجرت به کانادا به پروسه ای که اقدام میکنید بستگی دارد.

  4. Avatar سعید گفت:

    ممنون از توضیحاتتون اگر از طریق تحصیلی به کانادا مهاجرت کنیم میتونیم راحتتر وارد بازار کار کانادا بشیم؟ کدوم مقطع تحصیل کنیم بهتره به نظرتون

    1. کارشناس مهاجرت کارشناس مهاجرت گفت:

      سلام توست عزیز با تحصیل در کانادا فرصت های شغلی بهتری میتوانید داشته باشید.
      مقاله تحصیل در کانادا