اخبار

تحصیل در آلمان

تحصیل-در-آلمان

تحصیل در آلمان و تمام مدارک و مراحلی که برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان و اینکه چرا تحصیل در آلمان جز یکی از بهترین گزینه هاست… سوالهایی است که در این مقاله به تک تکشان پاسخ میدهیم.

تحصیل در آلمان

کشور آلمان در اروپای مرکزی و غربی واقع شده است که مهد تکنولوژ ی و پیشرفت است. پایتخت این کشور برلین و زبان رسمی مردمانش آلمانی می باشد. مهم ترین صنعت کشور آلمان، صنعت خودرو سازی می باشد که معروف ترین شرکت های خودرو سازی در این کشور فعالیت می کنند. و با توجه به جهان اولی بودن این کشور ، آلمان از سطح علمی و اموزشی بالایی برخوردار است. افرادی که به سطح علمی دانشگاه ها و کیفیت بالای اموزشی اهمیت میدهند. کشور آلمان یکی از گزینه های مناسب برای مهاجرت تحصیلی این افراد است.

همانطور که در مقاله پیشین گفتیم نرخ بیکاری در کشور آلمان بسیار کم است و از انجایی که اکثر جعمیت مردمان این کشور را افراد مسن تشکیل میدهند آلمان با کمبود شدید نیروی متخصص و جوان مواجه است.

یکی از روش های مهاجرت به آلمان، مهاجرت از طریق اخذ ویزای تحصیلی است که برای مقاطع مختلف تحصیلی امکان پذیر است.

دانشگاه های آلمان به دو دسته ی دولتی و خصوصی تقسیم بندی می شوند. که اصولا دانشگاه های دولتی برای دانشجویان رایگان است.

دانشجویان آلمانی بعد از فارغ التحصیلی ۱۸ ماه فرصت دارند تا در این کشور کار پیدا کنند و بعد از کار پیدا کردن با گذروندن ۵سال کاری و کسب درامد و پرداخت به موقع مالیات میتوانند برای اقامت دائم آلمان اقدام کنند. و بعد از ۳ الی ۵ سال برای اخذ پاسپورت آلمانی اقدام کند.

کشور آلمان از آن جمله کشورهایی است که رفاه و آرامش مردمانش برایش بی نهایت مهم است. همین امر باعث شده که سطح رفاه اجتماعی و خدمات درمانی و همچنین نظام آموزشی رایگان نظر متقاضیان برای مهاجرت را جلب کرده. این رفاه و اسایش باعث شده که سالانه تعداد زیادی از مردم دنیا برای اخذ ویزای کاری به آلمان مهاجرت کنند.

زندگی در المان

همانطور که قبل تر گفتیم به دلیل کیفیت و سطح نظام آموزشی بالای آلمان سالانه به تعداد متقاضیان برای تحصیل در آلمان اضافه میشود. ناگفته نماند که در کنار این مزایا تنوع در رشته های ارائه شده در دانشگاه و همچنین همکاری دانشگاه با شرکت های متنوع و اماده سازی دانشجویان به بازار کار بعد از فارغ التحصیلی باعث جذب دانشجویان زیادی از سرتاسر دنیا شده.

تحصیل در دانشگاه های آلمان

تحصیل در دانشگاه های آلمان در سه مقطع کارشناسی و کارشناسایی ارشد و دکترا ممکن است. دانشگاه های المان به سه دسته موسسات علمی کاربردی و کالج هنر، فیلم و موسیقی تقسیم میشوند که دانشجویان خارجی برای اخذ ویزای تحصیلی باید یک دانشگاه را انتخاب نمایند.

چرا کشور آلمان گزینه مناسبی برای تحصیل است؟

با توجه به جهان اولی بودن این کشور و اینکه با وجود خدمات آموزشی عالی هزینه ی تحصیل در این کشور رایگان است. پس بدون شک کشوری مناسب برای تحصیل دانشجویان خارجی است. کشور آلمان جز یکی از بهترین کشورهای اتحادیه اروپا محسوب می شود. و دانشجویان پس از اتمام درس خود می توانند در این کشور کار بگیرند . اقامت این کشور را دریافت کنند.

در بند زیر به طور کلی چندتا از مزیت های تحصیل در کشور آلمان را برایتان جمع بندی کردیم:

  • در کشور آلمان امکان تحصیل کاملا رایگان وجود دارد
  • تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع ارشد و دکتری ممکن است.
  • به دانشجویان پس از اتمام درس اجازه اقامت به مدت ۱۸ ماه داده می شود. به منظور اینکه کار پیدا کنند تا بتوانند از طریق ویزای کار آلمان اقامت خود را بگیرند.
  • پس از تحصیلات میتوانند اقامت دائم کشور آلمان را اخذ کنند.
  • تنوع رشته تحصیلی بالایی دارد. دانشجویان میتوانند در تمامی رشته های (هنر، مهندسی، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و…) تحصیل کنند.
  • امکان کار پاره وقت در کنار تحصیل برای پوشش کلیه مخارج زندگی وجود دارد.

ویزای دانشجویی آلمان اعتبار بالایی دارد و دانشجویان بدونه داشتن ویزا میتوانند به کشورهای اطراف شنگن بدون نیاز به ویزا سفر کنند.

تحصیل در آلمان

مقاطع مختلف تحصیلی در آلمان چقدر طول می کشد؟

مقاطع تحصیلی شامل دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد ، دکتری و فوق دکترا محسوب می شود.

دوره ی کارشناسی یا (Bachelor) آلمان حدود ۶ تا ۸ ترم طول می کشد که بین ۳.۵ تا ۴ سال تحصیلی است. دوره ی کارشناسی ارشد یا (Master) آلمان حدود ۳ تا ۴ ترم به عبارتی بین ۱.۵ تا ۲ سال تحصیلی طول می کشد. مقطع دکتری یا (PhD) آلمان بین ۳ الی ۶ سال تحصیلی طول می کشد. و در نهایت دوره ی آوسبیلدونگ (Ausbildung) آلمان حدودا بین ۳ تا ۴ سال زمان می برد.

سال تحصیلی در آلمان در چه زمانی شروع می شود؟

کشور آلمان مثل اکثر دانشگاه های اروپایی از ماه سپتامبر تا مارچ یک ترم تحصیلی زمستانه و از ماه اپریل تا اگوست یک ترم تحصیلی تابستانه محسوب میشود. که از ماه سپتامبر تا اگوست یک سال تحصیلی است.

مراکز آموزشی عالی در آلمان به چند دسته تقسیم بندی شده اند؟

  •     مراکز دانشگاهی
  •     دانشگاه‌های علمی کاربردی (FACHHOCHSCHULE)
  •     دانشگاه‌های هنر و موسیقی

 

مراکز دانشگاهی کشور آلمان

مراکز آموزشی عالی که تحت عنوان های Universität یا Hochschule  هستند و بر تحقیق و پژوهش دانشجویان تاکید دارد برای تحصیل دانشجویان در مقطع دکترا می باشد.

مراکز دانشگاهی علمی کاربردی (FACHHOCHSCHULE)

این دانشگاه ها بر روی جنبه های کاربردی و عملی دانشجویان تاکید زیادی دارند. و بیشتر در حوزه رشته های مهندسی و اقتصادی و مالی دانشجو میپذیرند. دوره های کارآموزی (آوسبیلدونگ) که بیشتر روی جنبه عملی دانشجویان تمرکز دارند در این مراکز ارائه می شوند.

دانشجویانی که در این دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند. آینده شغلی خوبی دارند. امروزه کارفرمایان دانشجویان فارغ التحصیلی از دانشگاه های علم و کاربردی را نسبت به بقیه دانشگاه ها بیشتر ترجیح می دهند.

این مدرک در آلمان قابل قبول است اما نکته ایی که حائز اهمیت است این که دانشجویان دیگر نمیتوانند در مقطع دکتری تحصیل کنند.

مراکز دانشگاه‌های هنر و موسیقی آلمان

نوع دیگر از مراکز آموزشی آلمان را مراکز هنر و موسیقی Kunst und Musik und Film Hochschule‌ها تشکیل داده اند. که حدودا ۵۰ تا دانشگاه هنر و موسیقی در آلمان وجود دارد.

برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان چه مدارکی مورد نیاز است ؟

  • داشتن پاسپورت با اعتبار حداقل ۶ ماه و دو کپی از پاسپورت
  • به همراه داشتن عکس رنگی پاسپورتی
  • داشتن پذیرش تحصیلی
  • داشتن فرم درخواست ویزای دانشجویی
  • داشتن انگیزه نامه و هدف برای تحصیل (SOP)
  • داشتن زندگی نامه متقاضی
  • به همراه داشتن مدارک سوابق شغلی در صورت داشتن شغل در کشور مبدا
  • داشتن هزینه صدور ویزای تحصیلی دانشجو در آ لمان
  • داشتن مدارک گواهی پایان سه سال دوره متوسطه با ترجمه آ ن
  • داشتن مدارک گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی متقاضی با ترجمه آ ن
  • داشتن مدارک گواهی پایان دوره لیسانس یا فوق لیسانس با ترجمه آ ن. اگر شما برای کارشناسی ارشد اقدام میکنید فقط مدارک کارشناسی متقاضی کافیست اما برای مقاطع پایین تر مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی هم مورد نیاز است.
  • داشتن یک گواهی تمکن مالی برای دانشجو این ضمانت نامه دانشجو می تواند توسط یکی از بستگان دانشجو که در آ لمان هست هم ارائه شود.
  • به همراه داشتن بیمه مسافرتی دانشجو حداقل برای ۳ ماه در حوزه شنگن

(دانشجویان گرامی توجه کنید که تمامی این مدارک باید توسط مترجم رسمی دادگستری به زبان آلمانی ترجمه شود. و وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه ایران آن ها را تایید کند.)

نکته ی دیگری که باید به ان توجه کنید. تمکن مالی شما در سال اول اقامتتان در کشور آلمان است. شما باید ثابت کنید که هزینه مخارج یک سال اول اقامتتان را در دارید. بنابراین باید در یکی از حساب های خود در ایران حدود ۱۰.۳۰۰ یورو داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مهاجرت های تحصیلی و کاری و یا سرمایه گذاری با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *