مهاجرت + ویزا (کانادا)

 اقامت دائم با کار در کانادا

پر کردن رزومه برای کار در کانادا

یکی از راه های مهاجرتی به کشور کانادا مهاجرت از طریق جاب افر و یا داشتن پیشنهاد کاری در کانادا می باشد. اخذ اقامت دائم با کار در کانادا با چند روش امکان پذیر است که باعث استقبال گسترده مهاجران از سراسر دنیا برای  مهاجرت به کانادا  و اخذ اقامت دائم این کشور شده است. متقاضیان می توانند  پس از ۱ الی ۲ سال بسته به پروسه ای که انتخاب می کنند، اقامت دائم کانادا را دریافت کنند.

دولت کانادا برای توسعه و ارتقای کشور خود از نیروی کار ماهر در سراسر دنیا استقبال می کند. به همین  دلیل پروسه های مهاجرتی کاری برای دولت کانادا اهمیت زیادی دارد.

چگونه می‌توان بدون اخذ “مجوز ارزیابی تاثیر بر بازار کار کانادایی ” ( LMIA) در کانادا مشغول به کار شد؟

موقعیت های شغلی زیادی برای کارگران خارجی در کانادا هست که نیازی به اخذ مجوز LMIA  ندارند. هدف از صدور مجوز LMIA این است که تأثیراستخدام کارگران خارجی بر بازار کار کانادایی را ارزیابی کنند. به عبارت دیگر این مجوز تأثیر مثبت یا خنثی استخدام نیروی کار خارجی را بر بازار کار کانادا بررسی می کند. کارفرمایان باید توضیحی کتبی در مورد اینکه چرا یک کانادایی واجد شرایط این شغل نیست  و استخدام نشده است، ارائه دهند. مجوز LMIA برای آن دسته از افراد که تحت عنوان نیروی کار موقت خارجی (TFWP) وارد کانادا می‌شوند،صادر می‌شود. کارفرماها برای دریافت  LMIA از طریق اداره کار و توسعه اجتماعی کانادا  (ESDC) اقدام می کنند.

نمونه مجور LMIA کانادا

نمونه مجور LMIA کانادا

کانادا به برخی از کارگران خارجی اجازه می‌دهد به واسطه‌ی برنامه‌ی مهاجرتی International Mobility  Program- IMP بدون اخذ مجوز LMIA مشغول به کار شوند. هدف از این برنامه مهاجرتی، ارتقاء منافع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کاناداست.

 

تفاوت دو برنامه نیروی کار موقت خارجی  (TFWP) و برنامه مهاجرتی (IMP) کانادا

در جدول زیر تفاوت دو برنامه نیروی کار موقت خارجی  (TFWP) و  برنامه مهاجرتی (IMP) کانادا را مشاهده می کنید.

دو برنامه نیروی کار موقت خارجی TFWP و برنامه مهاجرتی IMP کانادا

برنامه مهاجرتی IMP چگونه نیروی کار خارجی از اخذ مجوز LMIA معاف می‌کند؟

برنامه مهاجرتی IMP در سه زیرشاخه رایج زیر نیروی کار خارجی  را از اخذ مجوز  LMIA معاف می‌کند:

  1. ویزای کار با منافع قابل توجه ( Significant benefit )
  2. استخدام متقابل ( Reciprocal Employment)
  3. کارمندان خیریه و مذهبی ( Charitable and Religious Workers)

منافع قابل توجه (Significant benefit) :

کار پیشنهادی به اتباع خارجی باید برای کانادا مفید و سودمند تلقی شود. این بدان معناست که شغل کارگر باید سود و منفعت قابل توجهی برای کانادا داشته باشد. کارگران باید توسط آفیسر برای اخذ این نوع مجوز کار تائید صلاحیت شوند. برخی از مدارک و صلاحیت‌های لازم برای واجد شرایط بودن افراد جهت اخذ این نوع ویزای کاری عبارتند از:

  • سوابق تحصیلی مبتنی بر داشتن مدرک دیپلم، گواهی یا جایزه از موسسه‌ای آموزشی مرتبط با توانایی‌های نیروی کار
  • مدارک و شواهدی مبتنی بر داشتن سابقه‌ی کاری مرتبط با توانایی‌های نیروی کار  از طرف کارفرما
  • افراد جوایز بین المللی یا ملی داشته باشند.
  • افراد ثبت اختراع بین المللی یا ملی داشته باشند.
  • سابقه داوری آثار دیگران
  • شواهدی مبتنی بر عضویت در سازمان‌هایی که اعضا را ملزم می‌سازد تا حرفه‌ای باشند.
  • شواهدی مبتنی بر به رسمیت شناختن دستاوردها و مشارکت‌های کارگر در زمینه کاری خود
  • شواهد و مدارکی مبتنی بر مشارکت درمباحث علمی
  • انتشار اثری علمی در نشریات دانشگاهی و صنعتی
  • رهبری کردن گروهی از اتباع خارجی در سازمانی مشهور و برجسته

  • مشاغل آزاد و کارآفرینی – Entrepreneurs or Self-employed persons –

کارآفرینان یا افراد خود اشتغال که قصد مهاجرت به کانادا و کار در این کشور را  دارند، از اخذ مجوز LMIA معاف هستند. متقاضیان باید مالکیت انحصاری یا اکثریت کسب و کاری را که می خواهند در کانادا دنبال کنند، داشته باشد و ثابت کنند که این تجارت برای کانادا سود قابل توجهی دارد. البته توجه به این نکته الزامی است که برای اخذ این نوع مجوز کار باید ثابت کنید که برای کار موقت وارد کانادا می‌شوید.

کارآفرینان تنها در صورتی واجد شرایط دریافت مجوزهای کار معاف از LMIA هستند که بتوانند ثابت کنند کارشان در کانادا موقتی است. این دسته به ویژه برای صاحبان مشاغل فصلی مناسب است. کارآفرینانی که قبلا برای اقامت دائم کانادا درخواست داده اند نیز ممکن است واجد شرایط مجوزهای کار معاف از LMIA در این دسته باشند.

 

  • انتقال درون شرکتی – Intra-Company Transferees (ICT) –

که مالک شرکت مادر، شعبه، شرکتی تابع یا وابسته در کانادا هستند می‌توانند افرادی را تحت برنامه انتقال درون شرکتی مشروط به این که افراد مدیر اجرایی یا ارشد با دانشی تخصصی در زمینه فعالیت های  شرکت دارد، موقتا به کانادا بیاورند.

 

  • دانشگاهیان

شامل محققان، سخنرانان مدعو و اساتید دانشگاه

  • وابستگان کارگران خارجی

همسران و فرزندان کارگران خارجی که دارای مجوز کار کانادایی ماهر هستند نیازی به LMIA ندارند. لطفاً توجه داشته باشید که این امر در مورد همسران کارگرانی که در برنامه تبادل بین المللی هستند صدق نمی کند.

  • LMIA معافیت های استانی

نیروی کاری که توسط یک استان برای اقامت دائم معرفی شده اند و پیشنهاد شغلی در آن استان دریافت کرده اند،  ممکن است از  اخذ مجوز LMIA معاف باشند.

استخدام متقابل  Reciprocal Employment  :

دسته‌ی بعدی معاف از اخذ مجوز LMIA به رابطه کاری دو کشور به یکدیگر مربوط می‌شود. این بدان معناست که کانادا با ارزیابی این مسئله که تعداد زیادی از کانادایی‌ها در کشور مقابل شاغل هستند به اتباع آن کشور این اجازه را می‌دهد تا بدون اخذ مجوز LMIA در کانادا مشغول به کار شوند. البته این مسئله تنها فاکتور مورد بررسی برای اخذ این نوع مجوز نیست بلکه مسائل زیاد دیگری در این مسئله دخیل هستند.

  • توافقات بین المللی

کانادا طرف تعدادی از توافقنامه های بین المللی است که ورود کارگران خارجی را تسهیل می کند. پذیرش کارگران خارجی تحت این قراردادها برای کانادا مزیت قابل توجهی دارد و به این ترتیب، نیازی به LMIA نیست. توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) نمونه ای از این مورد است.

 

  • برنامه های تبادل بین المللی

کانادا در تعدادی از برنامه های تبادل بین المللی جوانان شرکت می کند. چنین برنامه‌هایی شامل ویزای تعطیلات کاری تجربه بین‌المللی کانادا (IEC)، برنامه‌های فرصت های مطالعاتی دانشجویی، برنامه‌های فنی حرفه‌ای است که نیاز به LMIA ندارند.

کارمندان خیریه و مذهبی (Charitable and Religious Workers) :

 

  •  کارکنان خیریه:

موسسات خیریه با هدف رهایی از فقر، پیشرفت تحصیلی، یا برخی اهداف دیگر که به نفع جامعه است، تاسیس می‌شوند. موسساتی که توسط مرکز درآمد کانادا  Canada Revenue Agency (CRA) به عنوان موسسه‌ی خیریه مجوز می‌گیرند، می‌توانند کارگران خارجی را با هدف به کار گیری در این موسسات به کانادا بیاورند.

  • کارکنان مذهبی:

کارکنان مذهبی افرادی هستند که قدرت انتقال یک باور مذهبی را دارند. پس افرادی می‌توانند در این برنامه شرکت داشته باشند که بتوانند ثابت کنند قدرت انتقال، ترویج و آموزش مسائل مذهبی خاصی را دارند.

 نمودار زیر بیشترین مجوزهای صادر شده در برنامه IMP را در سال ۲۰۲۲ نشان می دهد:

زیر بیشترین مجوزهای صادر شده در برنامه IMP را در سال 20222 نشان می دهد

 بیشترین مجوزهای صادر شده در برنامه IMP را در سال ۲۰۲۲ 

 

اکسپرس اینتری Express Entry چیست؟

 کار در کانادا و مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری یکی از گزینه های مرسوم و رایج در بین متقاضیان مهاجرتی این کشور می باشد . اکسپرس اینتری (Express Entry) نوعی سیستم آنلاین برای درخواست مهاجرت به کاناداست. که به متقاضیان اجازه می‌دهد به واسطه‌ی حرفه‌ و مهارتشان برای مهاجرت به کانادا اقدام کنند.

 درست است که برای این برنامه مهاجرتی نیاز به سابقه کاری دارید ولی در نهایت از متقاضیان با امتیاز بالا در سیستم امتیاز بندی این پروسه برای اخذ اقامت دائم دعوت به عمل می‌آید. برای شروع بهتر است با سیستم طبقه‌بندی ملی مشاغل (NOC)  که برای شناسایی و طبقه‌بندی مشاغل بر اساس آموزش، تحصیلات، تجربه و مسئولیت‌ها  استفاده می شود،آشنا شویم

بندی ملی مشاغل

طبقه بندی ملی مشاغل

زیرمجموعه های برنامه کار در کانادا از طریق اکسپرس اینتری

  • افراد با تجربه‌ی کار کانادایی Canadian Experience Class – CEC

این برنامه مختص افرادی است که تجربه کار در کانادا داشته و می‌خواهند برای اخذ اقامت دائم کانادا  اقدام کنند. گفتنی است هدف اصلی این برنامه جذب دانشجویان بین المللی فارغ التحصیل شده از موسسه‌های آموزشی در کانادا هستند .

البته این برنامه شامل حال افرادی که دیگر در کانادا اقامت ندارند نیز می‌باشد. اما مشروط به این که طی ۳ سال پس از ترک کانادا در این برنامه شرکت کنند. دانشجو پس از فارغ التحصیلی باید برای اخذ مجوز کار پس از فارغ التحصیلی Post Graduation Work Permit (PGWP) اقدام کند تا بتواند مشغول به کار شود و سابقه کاری داشته باشد.

 

به طور کلی شرایط اخذ این نوع ویزا عبارتند از:

داشتن حداقل ۱ سال سابقه کار تمام وقت (یا معادل آن) طی ۳۶ ماه اخیر در کانادا – داشتن مدرک CLB 5 برای اشتغال در ناک شغلی B و ۷CLB برای اشتغال در ناک شغلی۰  و A  و در حین کار و یا تحصیل در کانادا به طور قانونی در این کشور اقامت داشته باشد.

نکته: ۱ سال سابقه کار معادل ۱۵۶۰ ساعت کاری در شغلی تمام وقت و یا پاره وقت می‌باشد. خود اشتغالی و تجربه کاری در زمان تحصیل به عنوان دانشجویی تمام وقت در این ساعات محاسبه نمی‌گردد.

  • نیروی کار ماهر فدرال کانادا Federal Skilled Worker Program – FSWP

برنامه نیروی کار ماهر فدرال (FSW) برای افرادی است که به واسطه‌ی تجربه کاری و مهارت های خود برای مهاجرت به کانادا انتخاب شده اند.

شرایط اخذ این نوع ویزا عبارتند از:

داشتن پیشنهاد شغلی، داشتن مدرک CLB 7  در زبان انگلیسی یا فرانسوی ، واجد شرایط کار در آمریکا بودن ، ارائه مدرک تحصیلی از جمله دیپلم و یا تحصیلات تکمیلی ، ۱ سال سابقه کار تمام وقت و در نهایت ارائه تمکن مالی پس از ورود به کانادا.

متقاضی باید برای موفقیت در این برنامه حداقل ۶۷ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز در سیستم جامع رتبه بندی Comprehensive Ranking System (CRS) بگیرد. این نمره بر اساس معیارهایی همچون تحصیلات، مهارت زبانی انگلیسی یا فرانسوی ، تجربه کاری ، داشتن پیشنهاد شغلی ، سن و میزان سازگاری فرد با زندگی در کانادا محاسبه می‌گردد.

منظور از ۱ سال سابقه کاری چیست؟

منظور از تجربه کاری تمام وقت حداقل ۳۰ ساعت کار در هر هفته طی ۱۰ سال گذشته می‌باشد. البته ساعات کاری در شغلی پاره وقت که به ازای آن حقوق دریافت کرده‌اید نیز محاسبه خواهد شد. به خاطر داشته باشید که تجربه‌ی کاری باید با ناک شغلی مد نظر مرتبط باشد.

  • نیروی کار فنی فدرال کانادا Federal Skilled Trades Program– FSTP

FSTP یک مسیر مهاجرتی مشابه FSWP است. اما به کارگران ماهر اختصاص داده شده است FSTP .گزینه خوبی برای برخی از داوطلبان است چرا که در این برنامه هیچ الزامی برای اثبات تحصیلات وجود ندارد. برای به دست آوردن اقامت دائم از طریق این گزینه، باید دو سال سابقه کار حرفه‌ای، مهارت زبانی انگلیسی یا فرانسوی، پیشنهاد شغلی تمام وقت از یک کارفرمای کانادایی یا یک گواهی صلاحیت از یک مرجع معتبر کانادایی داشته باشید.

نکته: دو سال سابقه‌ی کاری باید در ناک شغلی B بوده و در طی ۵ سال گذشته به دست آمده باشد.

Comprehensive Ranking System (CRS)  چیست؟

این سیستم در سال ۲۰۱۵ توسط اداره مهاجرت و پناهندگی کانادا معرفی شد. یک رویکرد دقیق و مبتنی بر مدارک است که برای شناسایی افرادی که بهترین شانس برای موفقیت در بازار کار کانادا را دارند، طراحی شده است. این سیستم با اعطای امتیاز به نامزدهای اکسپرس اینتری بر اساس معیارهایی مانند سن، تحصیلات، مهارت‌های زبانی و تجربه کاری انجام می‌دهد.

سپس نامزدها بر اساس امتیاز CRS رتبه بندی می شوند. امتیازات CRS با استفاده از فاکتورهای مختلفی محاسبه می‌شود و می‌تواند تا ۱۲۰۰ امتیاز بالا برود. هرچه امتیاز بیشتری کسب کنید، احتمال بیشتری برای دریافت دعوت به کار (ITA)  خواهید داشت.

Invitation To Apply (ITA) چیست؟

متقاضیانی که برای اخذ ویزا از طریق یکی از برنامه‌های اکسپرس اینتری اقدام می‌کنند، پس از ثبت درخواست وارد استخر متقاضیان ( EOL Pool) می‌شوند. شرایط افراد به محض ورود به جمع متقاضیان، توسط سیستم جامع رتبه بندی (CRS) امتیاز دهی می‌شود و مطابق با صلاحیت‌های وی و امتیاز کسب شده در یکی از ردیف‌های شغلی، از سوی یکی از کارفرمایان کانادایی پیشنهاد شغلی دریافت می‌کنند.

با خواندن این مقاله کافیست ببینید در سیستم امتیاز دهی اکسپرس اینتری امتیاز شما چند است ؟ … آیا با این امتیاز واجد شرایط مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری هستید یا خیر ؟

برای دریافت مشاوره رایگان و پاسخ به سوالاتتان می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی رویال اپلای را پر کنید و منتظر تماس کارشناسان و مشاوران مهاجرتی ما باشید.

پیشنهاد شغلی – Job offer – چیست؟

یکی دیگر از پروسه های مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت کانادا از طریق کار پیدا کردن جاب افر در کانادا می باشد . پیدا کردن جاب افر برای مهاجرت به کانادا پروسه ی مهاجرتی خوب برای متقاضیان می باشد. به طور کلی، پیشنهاد شغلی معتبر پیشنهادی است که برای شغلی تمام وقت و غیر فصلی باشد که  از شما به مدت ۱ سال کار دعوت به عمل آید و باید مرتبط با یکی از ناک‌های شغلی تعریف شده باشد.

پیشنهاد شغلی باید به صورت مکتوب باشد و اطلاعاتی مانند: حقوق و مزایا، وظایف شغلی و شرایط کاری را در اختیار متقاضی قرار دهد. در بیشتر ردیف‌های شغلی، پیشنهاد شغلی باید توسط سازمان ارزیابی تأثیر بازار کار کانادایی – Labour Market Impact Assessment- LMIA  تائید شود مگر در موارد خاص.  شایان ذکر است که داشتن پیشنهاد شغلی معتبر می‌تواند منجر به دریافت رتبه‌ی بالایی در سیستم رتبه بندی پروسه اکسپرس اینتری نیز بشود.

هنگام تشکیل پروفایل کد LMIA را وارد کنید تا ثابت کنید پیشنهاد شغلی معتبر دارید. کارفرما باید برای ارائه پیشنهاد شغلی واجد شرایط باشد چرا که در غیر اینصورت مجوز LMIA دریافت نمی‌کند.به خاطر داشته باشید مجوز کار با پیشنهاد شغلی متفاوتند.

نمودار زیر استان های کانادایی که بیشترین تعداد مجوز کار در هر دو برنامه IMP و  TFWP در سال ۲۰۲۲ صادر کرده اند را نشان می دهد:

تعداد مجوز کار در هر دو برنامه IMP و TFWP در سال 2022

 

 

 

چگونه می‌توان برای اخذ اقامت دائم از طریق اکسپرس اینتری کانادا اقدام کرد؟

متقاضیان برای شرکت در هریک از برنامه‌های اکسپرس اینتری ۶۰ روز فرصت دارند تا پروفایل خود را تکمیل کنند و مدارک و شرایط لازم را مهیا سازند. این پروفایل تا ۱۲ ماه اعتبار دارد و در این مدت اگر متقاضی دریافت نکند، پروفایل منقضی شده و باید مجددا درخواست ثبت شود. اما با توجه به آخرین اطلاعات، پیش بینی می‌شود درخواست‌ها نهایتا تا ۶ ماه بررسی شوند.

نکته: اگر قصد دارید به همراه همسر و یا شریک زندگی خود برای اخذ این ویزا اقدام کنید بهتر است به طور تقریبی امتیاز خود را محاسبه کنید تا شخصی که بالاترین امتیاز را بدست می آورد به عنوان متقاضی اصلی در نظر گرفته شود و با حداکثر امتیاز اقدام کند.

gckey

سخن پایانی مقاله اقامت دائم با کار در کانادا رویال اپلای

 

کار در کانادا از طریق جاب افر و اکسپرس اینتری جزء محبوب ترین پروسه های مهاجرتی کانادا می باشد . برای کسب اطلاعات و خواندن مقالات بیشتر در این رابطه می توانید به بخش وبلاگ های رویال اپلای در سایت مراجعه کنید . وهمچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویزای کار کانادا به مقاله ی ویزای کانادا مراجعه کنید .

برای مهاجرت به کانادا از طریق کار و همچنین اخذ اقامت دائم با کار در کانادا از طریق جاب افر و اکسپرس اینتری کانادا با مشاوران و وکلای مقیم کانادای شرکت مهاجرتی رویال اپلای در تماس باشید و حتما با یک وکیل مهاجرتی مشورت کنید .

با کارشناسان و وکلای با تجربه مقیم کانادا و استرالیا و آمریکا شرکت مهاجرتی رویال اپلای همراه باشید.

شرکت مهاجرتی رویال اپلای

تلفن تماس: ۲۲۴۰۹۱۹۱-۲۲۴۰۸۱۸۱-۲۲۴۰۷۱۷۱

آدرس:زعفرانیه، میدان الف، مجتمع تجاری پالادیوم، طبقه نهم شمالی ، واحد ۹۰۸

برای رفتن به صفحه فرم ارزیابی مهاجرتی و درخواست مشاوره رایگان کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایدبار
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.