مهاجرت + ویزا (کانادا)

تحصیل در کانادا سنین زیر ۱۸ سال و بررسی سیستم آموزشی در کانادا

تحصیل در کانادا سنین زیر 18 سال و بررسی سیستم آموزشی در کانادا

در این مقاله ما صفر تا صد تحصیل در کانادا سنین زیر ۱۸ سال و بررسی سیستم آموزشی در کانادا می خوانیم .

بررسی سیستم آموزشی در کانادا

کانادا، دارای سیستم آموزشی ایالتی است که توسط دولت های فدرال، استانی و محلی، تأمین و اداره می شود و در هر استان، حوزه قضایی، سیستم آموزشی و برنامه های درسی آن را مدیریت می کند؛ بنابراین، بین استان های مختلف، تفاوت هایی در حداقل و حداکثر سن دانش آموزان و یا انواع برنامه ها وجود دارد. اما این تفاوت ها همانطور که گفتیم جزئی هستند و سیستم آموزشی استان ها در بیشتر موضوعات با یکدیگر تشابه دارند.

سیستم آموزشی در کانادا به ۴ مرحله اصلی تقسیم می شود: آموزش پیش دبستانی، آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه و آموزش عالی.

قانون آموزش اجباری در کانادا، در هر استانی به جز انتاریو و نیوبرانزویک برای دانش آموزان تا سن ۱۶ سال اجرا می شود، در حالی که این آموزش اجباری در انتاریو و نیوبرانزویک، ۱۸ سال است!

یک سال تحصیلی در کانادا ۱۹۰ روزه است که از شهریور شروع می شود و تا پایان خرداد ماه ادامه دارد. سیستم های آموزشی کانادا، ۱۲ پایه را شامل می شوند، به جز سیستم استان کبک که از ۱۱ پایه تشکیل شده است.

طبق آخرین آمار حدود ۹۰ درصد کانادایی ها دیپلم دبیرستان دارند و از هر ۷ کانادایی ۱ نفر از دانشگاه فارغ التحصیل شده است. در حقیقت، این موضوع به دلیل تغییر تقاضای کارفرمایان کانادایی است که افراد را ملزم به داشتن مدارک دانشگاهی و یا حداقل دیپلم می کند؛ در نتیجه نسبت فارغ التحصیلان به افراد غیردیپلم و یا بی سواد افزایش پیدا کرده است. این به این معناست که با گذشت زمان، آموزش عالی در کانادا بیشتر و محبوب تر می شود.

در ادامه مراحل اموزشی تحصیل در کانادا سنین زیر ۱۸ سال را می خوانیم .

آموزش پیش دبستانی در کانادا

چند دانش اموز کوچک / آموزش پیش دبستانی در کانادا

تحصیل در کانادا سنین زیر ۱۸ سال و بررسی سیستم آموزشی در کانادا

پیش دبستان یا “مهدکودک” اولین مرحله سیستم آموزشی کاناداست و به کودکان بین سنین چهار تا پنج سال، قبل از شروع دوران ابتدایی ارائه می شود. درشهرهای نیوبرانزویک و نوا اسکوشیا، شرکت در دوره پیش دبستانی اجباری است، در حالی که این دوره در مناطق دیگر کانادا کاملا اختیاری است.

این دوره توسط مدارس دولتی، خصوصی و فدرال برگزار می شود. جالب این است که در بیشتر مناطق کانادا، فقط سال اول پیش دبستان، عمومی و رایگان است، در حالی که درسایر استان ها تمامی این دوره به صورت کاملا رایگان در اختیار فرزندان کانادایی قرار می گیرد، حتی استان کبک برای افرادی که از خانواده‌های کم درآمد هستند یا کودکان دارای معلولیت دارند کلاس های رایگان ارائه می‌دهد.

مطالب درسی در دوره پیش دبستانی، با سرعت نسبتا پایینی تدریس می شوند تا دانش آموزان در این سنین، فرصت کافی برای یادگیری الفبا، مهارت های اساسی مانند شمارش،رو خوانی، موسیقی، هنر و نحوه بازی و برقراری ارتباط با دیگران داشته باشند. این برنامه ها، به شکلی طراحی شده اند تا کودکان را کاملا برای مرحله بعدی این ماراتن آموزشی آماده کنند؛ منظور ما از این ماراتن دوران ابتدایی است!

مهد کودک در کانادا

مدارس مختلف پیش دبستانی که در کانادا با عنوان مهدکودک نام برده می شوند، کلاس های خود را در شیفت های مختلف برگزار می کنند. مدارسی وجود دارند که در تمام ساعات روز دایر هستند، در حالی که سایر مدارس برنامه های خود را بصورت نیم روز و یا در دو شیفت ارائه می دهند.

آموزش در مهدکودک ها شامل یادگیری الفبا، کسب مهارت های اولیه روخوانی و ریاضی، موسیقی، آموزش هنر و بازی است. اگرچه چنین برنامه هایی به دور از هرگونه سخت گیری تدریس می شوند، اما هدف اصلی هر دوره پیش دبستانی این است که کودک را برای موفقیت در سطح آموزشی بعدی یعنی دبستان آماده کند؛ در واقع هدف این است که به دانش‌آموزان بیاموزند که چگونه بصورت گروهی کار کنند و چگونه با معلمان و همکلاسی‌های خود ارتباط برقرار کنند.

بررسی آموزش ابتدایی در کانادا

تحصیل در کانادا سنین زیر 18 سال و بررسی سیستم آموزشی در کانادا

تحصیل در کانادا سنین زیر ۱۸ سال و بررسی سیستم آموزشی در کانادا

آموزش ابتدایی در کانادا، برای همه کودکانی که به سن ۶ و ۷ سال رسیده اند اجباری است. این دوره آموزشی شامل شش پایه است؛ یعنی دانش آموزان کلاس ششم ۱۱ و ۱۲ ساله هستند.

این دوره ابتدایی در کانادا برای کودکان اجباری است و دانش آموزان معمولاً از سن ۶ یا ۷ سالگی، کلاس اول را شروع می کنند و در سن ۱۱ تا ۱۲ سالگی به کلاس ششم می رسند.

معمولاً کلاس های پایه ابتدایی با حضور یک معلم برگزار می شوند. بنابراین تمامی دروس در مقطع ابتدایی در یک کلاس تدریس می شود.

برنامه درسی دبستان، موضوعاتی مانند خواندن، ریاضی، زبان انگلیسی (فرانسوی در کبک)، تاریخ، علوم، موسیقی، مطالعات اجتماعی، جغرافیا، تربیت بدنی و هنر را پوشش می دهد. جالب این است که سختی مطالب درسی با پیشرفت دانش آموزان  و بالا رفتن نمراتشان افزایش می یابد! یعنی با هر نمره قبولی، برنامه درسی ذکر شده در بالا دشوارتر می شود به این دلیل که دانش آموزان باید مهارت های بیشتری بیاموزند.

آموزش متوسطه در کانادا

آموزش متوسطه در کانادا، به دو سطح تقسیم می شود: متوسطه اول و متوسطه دوم.

دوره متوسطه اول در کانادا

دبیرستان، زمانی شروع می شود که دانش آموز، کلاس ششم ابتدایی را به پایان برساند. دوره متوسطه اول یک دوره دو ساله است که شامل کلاس هفتم و هشتم است. در سن ۱۲ و ۱۳ سالگی، دانش آموزان در کلاس هفتم درس می خوانند و با حضور در کلاس های درسی مختلف در طول روز با معلمان مختلف آشنا می شوند. معلمان دبیرستان در موضوعاتی که تدریس می کنند خبره هستند و باید مدرکی را مبنی بر تخصص در آن ارائه دهند.

هدف اصلی دوره متوسطه اول این است که دانش آموزان را برای دوره متوسطه دوم و آموزش عالی آماده کند. بیشتر دروس، مشابه دروس ابتدایی هستند اما دشواری مطالب درسی به طور قابل توجهی بیشتر است. همچنین، برخی موضوعات جدید مانند آموزش زبان خارجی در برنامه درسی  دانش آموزان اضافه می گردد و دانش آموزان شروع به یادگیری زبان های فرانسوی یا اسپانیایی می کنند؛ البته به جز استان کبک که زبان دوم را معمولا زبان انگلیسی در نظر می گیرند!

دوره متوسطه دوم در کانادا

دوره متوسطه دوم، زمانی شروع می شود که دانش آموزان کلاس هشتم را با موفقیت به پایان برسانند. این دوره ۴ ساله است و دانش آموزان ۱۴ تا ۱۸ ساله را شامل می شود. به طور معمول کل دوران تحصیلی در مدارس کانادا از ۱۱ پایه تشکیل شده است، به جز استان انتاریو که دانش آموزان می توانند ۵ سال را در دبیرستان بگذرانند که معمولاً کلاس پنجم دبیرستان را پایه ۱۲+ می نامند.

جالب است بدانید که تحصیلات اجباری در کانادا شامل دانش آموزان ۶ تا ۱۶ سال است!

برنامه درسی در این دوره دانش آموزان را ملزم به کسب مهارت هایی می کند که به آنها کمک کند تا بعد از فارغ التحصیلی از نظر شغلی موفق شوند یا برای آزمون های ورودی کالج یا دانشگاه آماده شوند.

دبیرستان های کانادا برنامه های درسی خود را با دقت و با بررسی تمامی جوانب طراحی کرده اند تا دانش آموزان را به بهترین نحو برای تحصیلات عالی آماده کنند. حتی برخی از استان ها آموزش های شغلی را در دوره دبیرستان ارائه می دهند!

تحصیلات پس از متوسطه در کانادا

تحصیلات پس از متوسطه در کانادا

تحصیل در کانادا سنین زیر ۱۸ سال و بررسی سیستم آموزشی در کانادا

پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان، دانش آموزان می توانند برای کالج یا دانشگاه درخواست دهند. کالج‌ها در کانادا، معمولاً دانشکده‌های فنی یا علوم کاربردی هستند که به فارغ‌التحصیلان خود، گواهی‌های حرفه‌ای، دیپلم و یا مدرک کاردانی ارائه می‌دهند. هدف بسیاری از دانشجویان کالج، آمادگی برای شروع فعالیت در زمینه تجارت است. دانشجویان پس از دریافت دیپلم کالج، می توانند در فرصت های شغلی مرتبط با رشته خود مشغول به کار شوند. با این وجود، دانشجویان دیگری نیز هستند که در کلاس های کالج شرکت می کنند تا برای تحصیل در دانشگاه آماده شوند.

برای دریافت مدرک آکادمیک در کانادا، دانشجویان باید در دانشگاه هایی ثبت نام کنند که هم در مقطع کارشناسی و هم در مقاطع بالاتر واحد های درسی ارائه دهند. مدرک لیسانس که عمدتاً ۴ سال طول می کشد، مدرک کارشناسی ارشد که ۲ سال طول می کشد و دکترا که می تواند از ۳ تا ۶ سال طول بکشد مدارکی هستند که توسط دانشگاه های کانادا به دانشجویان اعطا می شود.

در کبک، دانش آموزان پس از دوره متوسطه به کالج می روند. در واقع، در این استان دانش آموزان برای پذیرش در دانشگاه یا در یک دوره حرفه ای، باید دوره عمومی دو یا سه ساله ارائه شده توسط کالج ها را بگذراند. جالب است بدانید که معمولاً دوره لیسانس در استان کبک به جای ۴ سال، ۳ سال طول می کشد. با این وجود، اگر دانش آموزی دارای مدرک دیپلم از کالج نباشد، ملزم به گذراندن یک دوره یک ساله اضافه است.

مدارس فنی، حرفه ای و کارآموزی در کانادا

بسیاری از مدارس فنی و حرفه‌ای خصوصی در کانادا وجود دارد که برنامه‌های کارآموزی را نیز در بر می گیرند؛ دانش‌آموزان می‌توانند با شرکت در این مدارس، حرفه های متنوع و یا اصول تجارت را یاد بگیرند.

هدف از دوره های کارآموزی، آموزش مهارت های مورد نیاز دانش آموزان برای یک شغل خاص است. در این کلاس ها، دانش آموزان تحت نظر یک سرپرست واجد شرایط کار می کنند. این تعامل شکل گرفته میان یک کارآموز و یک کارفرما به منظور ارائه آموزش و انتقال تجربه استاد به کارآموز در یک زمینه خاص است. این برنامه، ممکن است بین ۲ تا ۵ سال طول بکشد.در سال‌های گذشته، برای شرکت در این برنامه ها نیازی به داشتن دیپلم دبیرستان نبود، اما در سال‌های اخیر اوضاع کاملا تغییر کرده است!

مدارس خصوصی در کانادا

مدارس خصوصی نیز در کانادا در دسترس هستند که توسط دولت تامین مالی نمی شوند و اغلب کلاس هایی را با قیمت های گزاف برگزار می کنند. در نهایت این انتخاب والدین و دانش آموز است تا تصمیم بگیرند که آیا مایل به شرکت در این کلاس ها هستند یا خیر!

در استان کبک، دانش آموزانی که مایل به یادگیری زبان فرانسوی نیستند و تمکن مالی خوبی دارند، ترجیح می دهند تا در مدارس خصوصی تحصیل کنند.

مدارس دینی در کانادا

مدارس دینی در کانادا

در کانادا، کسانی که می خواهند فرزندان خود را در مدارس دینی ثبت نام کنند ، راهی جز انتخاب موسسات خصوصی ندارند.در این مدارس علاوه بر دروس آموزشی، آموزه های دینی را نیز آموزش می دهند.

دانشجویان مهاجر در کانادا

بیش از یک سوم دانش آموزان در مدارس کانادا از خانواده های مهاجرین هستند. برخی معتقدند که این حضور فعال مهاجران در سیستم آموزشی کانادا به دلیل در نظر گرفتن حقوق برابر برای دانش آموزان مهاجری است که در مدارس کانادا مشغول به تحصیل هستند.

چه زبان هایی در مدارس کانادا تدریس می شود؟

زبان انگلیسی و فرانسوی زبان های رسمی کشور کانادا محسوب می شوند.

در بیشتر مناطق کانادا، آموزش در مدارس به زبان انگلیسی صورت می گیرد؛ این در حالیست که زبان فرانسه به شدت در سراسر کانادا شنیده می شود. در استان کبک، دانش‌آموزان موظفند تا پایان تحصیلات دبیرستانی خود به طور کامل در کلاس های فرانسوی زبان شرکت کنند؛ به طوری که یک دانش آموز کانادایی تنها در شرایط خاصی مانند گذراندن یک دوره کوتاه مدت در کبک می‌تواند به زبان انگلیسی درس بخواند.

به طور کلی، حتی تازه واردان و مهاجران هم باید به زبان فرانسوی در مدارس کبک تحصیل کنند و تنها با حضور در یک مدرسه خصوصی امکان تحصیل به زبان انگلیسی برای آن ها فراهم است.

آیا تحصیل در کانادا رایگان است؟

اگرچه یک سیستم آموزشی واحد در کانادا وجود ندارد، اما آموزش عمومی پایه برای ساکنان کانادا تا کلاس دوازدهم، رایگان است. با این حال، دانشجویان بین المللی باید هزینه های تحصیل را به طور کامل بپردازند.

نتیجه گیری از مقاله تحصیل در کانادا سنین زیر ۱۸ سال و بررسی سیستم آموزشی در کانادا

بهتر است تا سایر کشور های جهان از جنبه های مثبت سیستم آموزشی درجه یک کانادا الگو برداری کنند؛ از اینکه چگونه با همه دانش آموزان خود یکسان رفتار می کند و از آن ها به خوبی مراقبت می کند؛ همچنین همیشه تلاش می کند تا  امکاناتی را فراهم کند تا بیشتر شهروندان خود از سطح تحصیلات خوبی برخوردار باشند.  بدیهی است که نرخ موفقیت چشمگیر کانادا در این زمینه به سادگی به دست نیامده است!

شرکت مهاجرتی رویال اپلای با داشتن مشاوران و کارشناسان مهاجرتی و وکلای مقیم کانادا شما را در همه پروسه های مهاجرت به کانادا صفر تا صد همراه شما هستند . جهت دریافت مشاوره رایگان برای مهاجرت به کانادا فقط کافیست فرم ارزیابی مهاجرتی رویال اپلای را پر کرده و برای ما ارسال کنید.

با خیال راحت کارهای حقوقی و مهاجرتی خود را به ما بسپارید .

شرکت مهاجرتی رویال اپلای

تلفن تماس: ۲۲۴۰۹۱۹۱ ۲۲۴۰۸۱۸۱ –۲۲۴۰۷۱۷۱

آدرس:زعفرانیه، میدان الف، مجتمع تجاری پالادیوم، طبقه نهم شمالی ، واحد ۹۰۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *