تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا یکی از پر طرفدار ترین روش های مهاجرت به کانادا ست.

در مقاله تحصیل در کانادا  کارشناسان مهاجرتی رویال اپلای همه اطلاعات مورد نیازو معتبر را از سایت های معتبر کانادایی جمع آوری کرده اند. پس اگر خودتان  و یا فرزندتان قصد ادامه تحصیل در کانادا دارید. خواندن این مقاله برای شما مفید و کاربردی است.

کانادا علاوه بر اینکه مقصد گردشگری محبوبی است، برای دانشجویان بین المللی نیز مقصدی جذاب برای ادامه تحصیل می‌باشد. کانادا کشوری توسعه یافته با سیستم آموزشی با کیفیت و مدارک دانشگاهی ارزشمند است، به همین علت بسیاری از افراد در سراسر جهان علاقمند ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس ابتدایی، متوسطه یا دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی هستند. برای ورود به این کشور وتحصیل در کانادا، دانش‌آموزان و دانشجویان بین المللی باید الزامات خاصی را برآورده کنند تا واجدالشرایط تحصیل در این کشور باشند.

دانشگاه‌های کانادا جز برترین موسسات آموزشی جهان هستند. پس طبیعی است دانشجویان بین المللی زیادی جذب ادامه تحصیل در این کشور شوند. به طور کلی، هزینه‌های تحصیل در کانادا نسبت به سایر کشورهای انگلیسی زبان همچون آمریکا، انگلیس و استرالیا ارزان‌تر است. اما بسته به نوع برنامه و رشته تحصیلی شهریه دانشگاه‌ها متغیر است.

برای تحصیل در کانادا به عنوان دانشجوی بین المللی چه کنیم؟ ابتدا لازم است با نحوه‌ی اپلای و اخذ پذیرش از مدارس و دانشگاه هایی که از سراسر جهان دانش‌آموز و دانشجو می‌پذیرند، آشنا شوید. سپس برنامه‌ی تحصیلی و مدرسه‌ی مورد نظر خود در کانادا را تعیین کنید. باید بدانید که هر استان در کانادا، سیستم آموزشی مستقلی دارد بنابراین لازم است  با سیستم آموزشی هر استان، برنامه‌های تحصیلی و هزینه‌ها آشنا شوید.

فهرست مطالب

مهاجرت تحصیلی به کانادا

مهاجرت تحصیلی به کانادا یکی از رایج ترین روش های مهاجرت به کانادا ست.

افرادی که از دانشگاه های کانادا فارغ التحصیل می شوند، فرصت های بی شماری برای دریافت اقامت دائم کانادا دارند.
در اکثر روش های مهاجرتی و اقامت دائم کانادا، داشتن مدرک تحصیلی کانادا و سابقه کار در کانادا امتیاز محسوب می شود.

دانشجویان خارجی پس از فارغ التحصیلی از یک دوره تحصیلی حداقل ۸ ماهه و اخذ مدرک تحصیلی تا ۶ ماه فرصت دارند مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) دریافت کنند. 

اعتبار این مجوز کار بسته به طول دوره تحصیلی فرد متفاوت است و حداکثر سه ساله است.

PGWP یک مجوز کار آزاد است که دانشجویان خارجی با دریافت آن می توانند تا سه سال دیگر در کانادا اقامت داشته باشند و برای هر کارفرمایی و در هر شغلی که بخواهند مشغول به کار شوند.
کسب حداقل یک سال تجربه کاری بعد از فراغت از تحصیل می تواند اولین قدم برای یکی از روش های دریافت اقامت دائم کانادا باشد.
یکی از راه های اخذ اقامت دائم کانادا پس از فارغ التحصیلی، اکسپرس اینتری کاناداست.

این افراد می توانند از طریق تشکیل پروفایل اکسپرس اینتری برای دریافت اقامت دائم کانادا درخواست دهند.
برنامه تجربه کار کانادایی که به آن CEC هم می گویند (مخفف Canadian Experience Class) یکی از زیرگروه های اکسپرس اینتری کاناداست که مخصوص افرادی است که در سه سال گذشته حداقل یک سال سابقه کار در کانادا داشته باشند.
برای اخذ اقامت دائم کانادا از طریق این روش نیاز به کسب امتیاز دارید.

اگر حداقل یک سال سابقه کاری در مشاغل مدیریتی و حرفه ای دارید و حداقل سطح زبان۷ CLB، و حداقل یک سال سابقه کار در مشاغل فنی و ماهر و حداقل سطح زبان CLB 5 دارید، صلاحیت درخواست برای این برنامه دارند.

متقاضیانی که امتیاز بیشتری دارند، دعوتنامه اخذ اقامت دائم را دارند.
همچنین دانشجویان خارجی می توانند از طریق برخی از برنامه های استانی کانادا اقامت دائم دریافت کنند. سه استان برتر کانادا که شرایط آسانتری برای دریافت اقامت دائم کانادا دارند، عبارتند از:ساسکاچوآن، انتاریو، بریتیشس کلمبیا.
افرادی که بیشتر از دو سال از فارغ التحصیلی آن ها از یکی از دانشگاه های این استان نگذشته باشه و یا حداقل یک سال در مقطع ارشد تحصیل کنند با داشتن حداقل ۶ ماه سابقه کاری می توانند برای اقامت دائم درخواست دهند.

همچنین دانشجویانی که حداقل دو سال در مقطع دکترا و یا یک سال در مقطع ارشد در یکی از دانشگاه های انتاریو تحصیل کنند و فارغ التحصیلان در طی ۲ سال بعد از فراغت از تحصیل می توانند با ارائه نمره زبان حداقل CLB7 و تمکن مالی کافی برای اقامت دائم درخواست دهند.
در استان بریتیش کلمبیا هم افرادی که فارغ التحصیل مقاطع ارشد یا دکترا هستند میتوانند در طی سه سال بعد از فارغ التحصیلی بدون نیاز به هیچ سابقه کاری برای اقامت دائم درخواست دهند.
بنابراین مهاجرت تحصیلی به کانادا این فرصت را به دانشجویان می دهد که با گذراندان یک مقطع تحصیلی و کسب تجربه های کاری صلاحیت دریافت اقامت دائم از طریق روش های فدرال( CEC) و رو ش های استانی باشد.

اقامت تحصیلی کانادا

اقامت تحصیلی کانادا اقامتی موقت است. بسته به مدت زمان دوره تحصیلی که در آن پذیرش دارید ویزای تحصیلی کانادا اعتبار محدودی دارد و با اخذ ویزای تحصیلی کانادا در ابتدا یک اقامت موقت دارید.

مطابق آمار رسمی اداره مهاجرت کانادا تعداد افرادی که در سال ۲۰۲۳ اقامت تحصیلی کانادا را دارند حدود ۱ میلیون نفر بوده است که نسبت به سال های قبل با افزایش ۲۷ درصدی مواجه بوده است. بیشتر این افراد مشغول به تحصیل در کالج ها و دانشگاه های انتاریو هستند.

افرادی که اقامت تحصیلی کانادا را دارند می توانند همراه اعضای خانواده یعنی همسر و فرزندان مجرد زیر ۲۱ سال خود در کانادا زندگی و درحین تحصیل کار کنند.

افرادی که اقامت تحصیلی کانادا را دریافت می کنند، مشغول تحصیل در مقطع ارشد و دکترا و متاهل هستند، همسر آن ها اجازه کار در کانادا در هر شغلی و با هر کارفرمایی دارد. امکان کسب تجربه کاری شما در کانادا  پس از تحصیل فرصت های بیشتری را برای دریافت اقامت دائم کانادا به شما و اعضای خانواده شما می دهد.  

یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های مهاجران که اقامت دائم کانادا را دریافت کرده اند، افرادی هستند که اقامت تحصیلی کانادا را داشته اند. فرصت‌های مهاجرتی این کشور یکی از دلایل اصلی این است که کانادا امروزه یکی از محبوب‌ترین مقاصد دانشجویان بین‌المللی باقی مانده است.

بر اساس آخرین آمار اداره مهاجرت کانادا در سالی که گذشت ۶۲۴۱۰ نفر از  افرادی که اقامت تحصیلی کانادا را داشته اند، با کسب تجربه کاری پس از فارغ التحصیلی اقامت دائم کانادا را دریافت کرده اند.

آخرین اخبار ویزای تحصیلی کانادا

آخرین اخبار ویزای تحصیلی کانادا در سال ۲۰۲۴، توسط اداره مهاجرت کانادا به شرح زیر اعلام شده است:

تعداد مجوز های تحصیلی که برای دانشجویان بین المللی در کانادا صادر می شود، محدود خواهد شد. برای سال ۲۰۲۴، تعداد مجوزهای تحصیلی صادر شده نسبت به سال ۲۰۲۳، ۳۵ درصد کاهش می یابد و به حدود ۳۶۰ هزار مجوز می رسد.

 هر استان کانادا سهم مشخصی از این ۳۶۰۰۰ مجوز های تحصیلی  دارد که بر اساس جمعیت دانشجویان بین المللی در هر استان تعیین می شود.  بنابراین بیشترین تعداد مجوز های تحصیلی به استان‌های انتاریو، کبک و بریتیش کلمبیا تخصیص می یابد که سه استان پر جمعیت کانادا هستند.  

این محدودیت جدید شامل کسانی که در مقاطع تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکتری و افرادی که قصد تحصیل در مدارس ابتدایی و دبیرستان های کانادا را دارند، نمی شود.

همچنین کسانی که در حال حاضر مجوز تحصیل در کانادا را دارند و قصد تمدید آن را دارند نیز مشمول این محدودیت نیستند.

اداره مهاجرت کانادا اعلام کرده است این ظرفیت محدود برای صدور ویزاهای تحصیلی کانادا فعلا به مدت دو سال اجرا می شود و تعداد مجوز های تحصیلی مجاز برای سال ۲۰۲۵  تا پایان سال ۲۰۲۴ اعلام خواهد شد.

همه افرادی که قصد دریافت ویزای تحصیلی کانادا را دارند باید از استان مورد نظر خود در کانادا یک گواهی تحت عنوان Attestation Letter  دریافت کنند. این گواهی، تاییدیه متقاضی برای تحصیل در کاناداست.

استان های کانادا  تا تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۴ فرصت دارند، فرآیند و نحوه صدور این گواهی را برای متقاضیان تحصیل در کانادا اعلام کنند. پذیرش از مدارس و همچنین پذیرش در مقاطع ارشد و دکترا از این قانون معاف هستند. 

از اول سپتامبر ۲۰۲۴، دانشجویان بین المللی که برای تحصیل در کالج های خصوصی اقدام می کنند، دیگر صلاحیت دریافت مجوز کار پس از فارغ التحصیلی ((PGWP  را ندارند.

فارغ التحصیلان مقطع ارشد  می توانند مجوز کار پس از فارغ التحصیلی سه ساله دریافت کنند. در صورتی که قبلا مدت زمان اعتبار مجوز کار پس از فارغ التحصیلی صرفاً بر اساس طول دوره تحصیلی فرد بود. 

دریافت مجوزهای کار آزاد( اجازه کار با هر کارفرما و در هر موقعیت شغلی )  فقط برای همسر افرادی که در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکترا تحصیل می کنند، امکان پذیر است.

همسر دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در دوره های کالج یا مقطع لیسانس دارند، دیگر نمی توانند برای دریافت مجوز کار آزاد (Open Work Permit) اقدام کنند. 

اداره مهاجرت کانادا اعلام کرده است که هدف از این اقدامات و اصلاحات اخیر ، اطمینان از حمایت کامل دانشجویان بین المللی در کاناداست.

مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل فرزند

مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل فرزندانی که زیر ۱۸ سال هستند یکی از روش های پر طرفدار مهاجرت به کانادا می باشد. افرادی که زیر سن قانونی هستند میتوانند برای دریافت پذیرش از مدارس ابتدائی یا دبیرستان های کانادا اقدام کنند.

افراد زیر سن قانونی که پذیرش تحصیلی کانادا را دارند نیاز  به یک سرپرست دارند. سرپرست آن ها می تواند والدین آن ها یا یک  فرد که سرپرستی او را می پذیرد و در کاناداحضور دارد، باشد. سرپرست باید شهروند یا مقیم دائم کانادا باشد.برای تعیین سرپرست،فرم اظهارنامه سرپرست به همراه درخواست ویزای تحصیلی کانادا باید ارسال شود. این فرم باید توسط سرپرست و والدین فرد امضا شود.

والدینی که قصد مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل فرزند زیر ۱۸ سال خود دارند، برای همراهی فرزندنشان ویزای توریستی کانادا را می توانند دریافت کنند. پدر و مادر می توانند همزمان برای همراهی فرزند زیر ۱۸ سال خود در کانادا درخواست ویزا دهند. با این وجود توصیه می کنیم یکی از والدین به همراه فرزند درخواست ویزا دهند، چرا که در این صورت شانس ویزای بالاتری دارند.

دریافت ویزای توریستی کانادا برای والدینی که فرزندان زیر سن قانونی  آن ها که دارای پذیرش تحصیلی کاناداست را همراهی می کنند، به این معنی نیست که نمی‌توانندخود برای اخذ مجوز کاری یا تحصیلی درخواست دهند.

 والدین یک دانش آموز بین‌المللی می‌توانند با دریافت پیشنهاد شغلی (جاب آفر) یا پذیرش تحصیلی برای اخذ مجوز تحصیلی یا کاری کانادا اقدام کنند و ویزای خود را به ویزای تحصیلی یا کاری تبدیل کنند.  بعد از حداقل یک سال سابقه کاری در کانادا والدین می توانند برای اخذ اقامت دائم کانادا برای خود و فرزندشان اقدام کنند. 

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در کانادا

دانشگاه های کانادا به دلیل کیفیت آموزش، امکانات، اساتید برتر و طیف گسترده ای از برنامه های تحصیلی برای تحصیل، همواره در بین بهترین دانشگاه های جهان قرار دارند.

کانادا در مجموع ۴۳۶ موسسه آموزشی دارد که تحصیلات دانشگاهی ارائه می دهند. موسسات آموزشی کانادا  شامل ۲۲۳ دانشگاه و ۲۱۳ کالج می شود.

طبق رتبه بندی دانشگاه‌ها در سال ۲۰۲۴, ۲۸دانشگاه کانادایی رتبه برتری بین دانشگاه‌های جهان دارند.

جدول زیر ۱۰ دانشگاه برتر کانادایی،  رتبه جهانی آن ها، تعداد دانشجویان بین المللی و شرایط عمومی پذیرش در آن ها را نشان می‌دهد:

رتبه دانشگاه در کانادا
رتبه دانشگاه در جهان
نام دانشگاه
مکان
تعداد دانشجویان بین المللی
۱
۲۱
دانشگاه تورنتو
دانشگاه تورنتو
تورنتو
۳۱.۳۵۷
۲
۳۰
دانشگاه مک گیل
دانشگاه مک گیل
مونترآل
۱۰.۷۱۶
۳
۳۴
دانشگاه بریتیش کلمبیا
دانشگاه بریتیش کلمبیا
ونکوور
۱۵.۳۰۲
۴
۱۱۱
دانشگاه آلبرتا
دانشگاه آلبرتا
ادمونتون
۸.۴۰۳
۵
۱۱۲
دانشگاه واترلو
دانشگاه واترلو
واترلو
۹.۸۴۶
۶
۱۱۴
دانشگاه وسترن
دانشگاه وسترن
انتاریو
۶.۷۴۲
۷
۱۴۱
دانشگاه مونترال
دانشگاه مونترال
مونترال
۸.۴۸۸
۸
۱۸۲
دانشگاه کلگری
دانشگاه کلگری
کلگری
۸.۱۳۵
۹
۱۸۹
دانشگاه مک مستر
دانشگاه مک مستر
همیلتون
۶.۲۸۳
۱۰
۲۰۳
دانشگاه اتاوا
دانشگاه اتاوا
اتاوا
۸.۴۰۰

مزایای تحصیل در کانادا

مزایای تحصیل در کانادا بیشماری میباشد که ما سعی کردی به مهم ترین آن ها بپردازیم 

  • دانشجویان خارجی در کانادا می توانند تا ۲۰ ساعت در هفته در طول ترم به صورت پاره وقت و همچنین در تعطیلات به صورت تمام وقت کار کنند.
  • شهریه ها و سایر سایر هزینه های تحصیل در کانادا برای دانشجویان خارجی، معمولاً کمتر از سایر کشورها است.
  • امکان دریافت بورسیه برای تمام دوره های تحصیلی در کانادا وجود دارد.
  • دانشجویان در کانادا می توانند همسر یا پارتنر خود را نیز به کانادا بیاورند.
  • همسر یا پارتنر  فردی که مشغول به تحصیل در مقاطع بالاتر از لیسانس است، می تواند مجوز کار آزاد(Open work permit) کانادا را دریافت کند که به آنها اجازه می دهد در هر شغلی و برای هر کارفرمایی کار کنند.
  • دانشجویان خارجی در کانادا می‌توانند فرزندان خود را به کانادا بیاورند و فرزندان می‌توانند بدون نیاز به اخذ مجوز تحصیلی در یکی از مدارس دولتی ابتدایی یا دبیرستان در کانادا تحصیل کنند.
  • بزرگترین شهرهای کانادا از جمله مونترال، ونکوور و تورنتو بر اساس آمارهای رتبه بندی جهانی در بین بهترین شهرهای دانشجویی قرار دارند.
  • اکثر فارغ التحصیلان در کمتر از سه ماه پس از فارغ التحصیلی از دوره های تحصیلی در کانادا استخدام می شوند.مجوزهای کار پس از فارغ التحصیلی (PGWPs) برای دانشجویان خارجی صادر می شود تا رزومه تحصیلی خود را برای هر کارفرمایی ارسال کنند. فارغ التحصیلان می توانند ابتدا با دریافت مجوز کار پس از فارغ التحصیلی در کانادا بمانند و کار کنند و سپس تا سه سال در کانادا می توانند مشغول به کار باشند.
  • کانادا همواره راه های دریافت اقامت دائم را برای فارغ التحصیلان تسهیل کرده است. فارغ التحصیلان می توانند از طریق برنامه های اقامت دائم از جمله اکسپرس اینتری کانادا برای دریافت اقامت دائم اقدام کنند.
  • هنگام دریافت شهروندی یا تابعیت کانادا، دانشجویان خارجی اجازه دارند تا مدت زمانی که با مجوز تحصیل در کانادا اقامت داشته اند را جز تعداد روزهای مورد نیاز برای دریافت شهروندی حساب کنند.

شرایط تحصیل در کانادا

شرایط تحصیل در کانادا به مقطع تحصیلی و مدرس و دانشگاهی که انتخاب میکنید بستگی داره برای تحصیل در کانادا پس از انتخاب مدرسه، کالج یا دانشگاه، باید از موسسه اموزشی مد نظر خود نامه پذیرش دریافت کنید. هر موسسه آموزشی قوانین متفاوتی در مورد نحوه درخواست نامه پذیرش دارد.

به طور کلی برای تحصیل در کانادا باید شرایط زیر را رعایت کنید:

اگر قصد دارید در مدارس ابتدایی یا متوسطه تحصیل کنید شش ماه قبل و اگر قصد دارید وارد مقاطع تحصیلی بعد از دیپلم یعنی دانشگاه ها یا کالج و …  شوید، باید از یک سال قبل برای تحصیل اقدام کنید.

برای یادگیری نحوه درخواست پذیرش می توانید با مدرسه  یا دانشگاه مد نظر خود مکاتبه کنید. آنها لیست تمام مدارکی را که برای ارسال نیاز دارید را  به شما می دهند.

به طور کلی مدارکی برای ارسال به دانشگاه ها یا سایر مدارس نیاز دارید شامل :

  • آخرین مدارک تحصیلی
  • هزینه درخواست
  • هزینه های تحصیل و پرداخت شهریه
  • بیمه سلامت
  • نمره زبان

بعد از پر کردن فرم ها ی درخواست،اگر به عنوان دانشجو یا دانش آموز پذیرفته شوید، برای شما نامه پذیرش ارسال می کنند. برای درخواست مجوز تحصیل در کانادا  به این نامه نیاز دارید.

علاوه بر شرایط کلی که گفتیم بسته به مقطع تحصیلی که اقدام می کنید، شرایط و الزامات تحصیل، نحوه اپلای کردن  و پذیرش گرفتن  متفاوت خواهد بود.

به طور کلی مقاطع تحصیلی در کانادا به دو دسته تحصیل زیر ۱۸ سال  در مدارس که شامل:

  • ابتدایی
  • متوسطه اول
  • متوسطه دوم

و تحصیل بالای ۱۸ سال در مقاطع عالی یا دانشگاهی که شامل:

  • دوره های کالج
  • لیسانس
  • فوق لیسانس
  • دکترا و فوق دکترا

در ادامه به شرایط تحصیل در هر یک از این مقاطع می پردازیم.

تحصیل در مدارس کانادا

تحصیل در مدارس کانادا شامل دو مقطع ابتدایی و دبیرستان است .

هر استان کانادا سن بلوغی برای افراد تعریف می‌کند و افراد زیر این سن خردسال در نظر گرفته می‌شوند.

سن بلوغ در آلبرتا، مانیتوبا، انتاریو، جزیره پرنس ادوارد، کبک و ساسکاچوان  سال۱۸می‌باشد و در استان‌های بریتیش کلمبیا، نیوبرانزویک، نیوفاندلند و لابرادور، مناطق شمال غربی، نوا اسکوشیا، نوناووت و یوکان ۱۹ سال می‌باشد.

برای بررسی شرایط تحصیل زیر ۱۸ سال در کانادا باید با سیستم آموزشی مدارس کانادا آشنا شوید. در سیستم آموزشی کانادا پایه‌ی اول تا دوازدهم در مدارس را مقطع ابتدایی و متوسطه می‌نامند.

  • مدارس ابتدایی کانادا شامل پایه‌های اول تا ششم
  • مدارس متوسطه کانادا شامل پایه‌های هفتم تا دوازدهم

سیستم آموزشی مدارس کانادا را در جدول زیر مشاهده می کنید

سیستم آموزشی مدارس کانادا
مقطع ابتدایی
شروع از سن ۶ یا ۷ سالگی
پایه اول تا ششم
مقطع متوسطه اول
شروع از سن ۱۱ یا ۱۲ سالگی
پایه هفتم و هشتم
مقطع متوسطه دوم
شروع سن از ۱۴ سالگی
پایه نهم تا دوازدهم

نحوه دریافت مجوز تحصیل در کانادا برای افراد زیر ۱۸ سال

به طور کلی، اگرمتقاضی دریافت مجوز تحصیل برای یک فرد زیر ۱۸ سال برای  تحصیل دردوره ابتدایی یا متوسطه هستید، باید نامه پذیرش اصلی خود یا نسخه الکترونیک آن را که از طرف موسسه آموزشی یا مدرسه در کانادا دریافت کردید ارائه دهید. تنها کودکانی که به همراه والدینی که دارای مجوز کار هستند به کانادا می‌آیند، نیازی به ارائه نامه پذیرش از مدرسه برای اخذ مجوز تحصیلی ندارند.

افراد زیر ۱۸ سالی که به قصد تحصیل به کانادا می‌آیند، نیازی به ارائه کارت واکسن ندارند مگر اینکه قصد ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی داشته باشند.

همچنین کودکان برای برنامه‌های تحصیلی که ۶ ماه یا کمتر باشد، نیازی به اخذ مجوز تحصیلی ندارد، در غیر این صورت داشتن مجوز تحصیلی الزامی می باشد.

مجوز تحصیلی دانش آموزان دوره دبستان به مدت ۱ سال اعتبار دارد که قابل تمدید است و برای دانش آموزان دوره متوسطه (پایه ۹ تا ۱۲ در تمام استان‌ها به جز کبک) می‌توانند به مدت حداکثر ۴ سال (در طول کل دوره تحصیلی) معتبر باشد.

 

تحصیل مقطع ابتدایی در کانادا

تحصیلی ابتدایی در کانادا از سن ۶ الی ۷ سالگی شروع میشود و شامل پایه ی اول تا ششم است. کودکان در کانادا برای ۶ کلاس اول مدرسه به مدرسه ابتدایی می روند،  که تنها ۶ کلاس دارد. مدرسه در سن ۶ سالگی شروع می شود و بچه ها پس از اتمام دبستان یا ابتدایی به دبیرستان می روند. مدارس ابتدایی دولتی تنها برای شهروندان کانادایی و مقیم دائم کانادا رایگان است.

اگر فرزندتان را برای تحصیل به کانادا می‌فرستید، هزینه های تحصیل دانش آموزان بین المللی را در نظر بگیرید. علاوه بر شهریه مدارس، تحصیل در کانادا هزینه های اضافی مانند هزینه فعالیت های فوق برنامه ، شرکت در تیم های ورزشی یا گردش های مدرسه و … را نیز باید در نظر بگیرید.  

مدارک لازم برای تحصیل در مدارس ابتدایی کانادا

  • مهارت های زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • نتایج تحصیل و ارائه ریز نمرات در کشور خود

ازطریق وبسایت زیر می توانید فهرست مدارس (دولتی و خصوصی) را در استان مورد نظر خود در کانادا و الزامات ثبت نام در آن ها را را مشاهده کنید:

https://www.cicic.ca/868/search_the_directory_of_educational_institutions_in_canada.canada

مقطع ابتدایی در کانادا

تحصیل در دبیرستان های کانادا

تحصیل در دبیرستان های کانادا از سن ۱۱ سالگی شروع میشود و از پایه ی ۷ الی ۱۲ میباشد.

تحصیل در دبیرستان های کانادا به فرزندان شما این امکان را میدهد که تا در محیط علمی رشد کنند تا در دانشگاه های کانادا رشد کنند 

دوره دبیرستان یا متوسطه در اکثر استان‌ها به جز کبک (که شامل پایه‌های هفتم تا یازدهم می‌باشد) پایه‌های هفتم تا دوازدهم را در بر می‌گیرد. پس از پایان این دوره در سن ۱۷ یا ۱۸ سالگی دانش‌آموزان می توانند وارد کالج یا دانشگاه می‌شوند.

مدارک لازم برای تحصیل در دبیرستان های کانادا

برای ورود به دبیرستان مدارک و شرایط زیر الزامی هستند:

  • مدرک پایان تحصیل مقطع ابتدایی  برای ورود به دوره‌ی متوسطه
  • مهارت های زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • کارنامه پایان تحصیلات مقطع ابتدایی از کشور خود

اولین قدم برای تحصیل در مقطع دبیرستان در کانادا، انتخاب مدرسه‌ای است که متناسب با نیازها و مدارک تحصیلی‌ شما باشد، در ادامه باید مدارک تحصیلی‌ دوره ابتدایی را دریافت کرده و به تائید سازمان‌های مربوطه رسانیده و به مدرسه‌ی مد نظر ارسال کنید. سپس موسسه آموزشی مربوطه مدارک تحصیلی را ارزیابی و معادل سازی می‌کند.

به هر حال اگر قصد ادامه تحصیل در دوره‌ی متوسطه را دارید باید حداقل ۶ ماه زودتر اقدام کنید.

به طور کلی دبیرستان‌های کانادا دو دسته هستند:

ویزای تحصیلی کانادا زیر ۱۸ سال

ویزای تحصیلی کانادا زیر ۱۸ سال برای افرادی است که با دریافت پذیرش تحصیلی از یک دبستان یا دبیرستان در کانادا قصد ادامه تحصیل در کانادا دارند. 

تمامی مدارس کانادا دانش آموزان را از سراسر جهان می‌پذیرند؛ و برای دانش‌آموزان زیر ۱۸ سال قوانین خاصی دارند.

دانش آموزان بین المللی که قصد تحصیل در دوره ابتدایی یا دبیرستان دارند، باید نامه پذیرش اصلی خود یا نسخه الکترونیک آن را که از طرف مدرسه در کانادا دریافت کرده اند،  برای دریافت ویزای دانش آموزی کانادا ارائه دهند.

اعتبار ویزای تحصیل کانادا برای  دوره دبستان به مدت ۱ سال و  قابل تمدید است و برای دانش آموزان دوره متوسطه (پایه ۹ تا ۱۲ در تمام استان‌ها به جز کبک) می‌توانند به مدت حداکثر ۴ سال یعنی برای کل دوره تحصیلی معتبر باشد.

 افراد زیر ۱۸ سالی  که به همراه والدینی که دارای مجوز کار هستند به کانادا می‌آیند و در این کشور حضور دارند ، نیازی به ارائه نامه پذیرش از مدرسه برای دریافت ویزای تحصیلی  ندارند. یعنی ابتدا می توانند از اداره مهاجرت کانادا مجوز تحصیل در کانادا دریافت کنند و سپس برای ثبت نام در مدارس کانادا اقدام کنند.

  • اگر پس از رسیدن به سن قانونی  همچنان قصد ادامه تحصیل داشته باشد.
  • اگر برای دوره های تحصیلی بیشتر از ۶ ماه به کانادا می آیند.
  • اگر همراه والدین خود با ویزای توریستی در کانادا هستند و والدین دارای مجوز تحصیلی یا کاری نیستند.
  • افرادی که والدین آن ها ساکن کانادا هستند و یا اقامت دائم کانادا را دارند.
  • افرادی که خود و والدینشان در کانادا پناهنده شده‌اند و یا درخواست پناهندگی داده‌اند.
  • افرادی که قصد شرکت در دوره های تحصیلی کمتر از ۶ ماه را دارند.
  • افرادی که والدین ‌شان مجوز کار یا تحصیل در کانادا داشته باشند.  

افراد زیر ۱۸ سال  علاوه بر پذیرش تحصیلی  به دلیل اینکه زیر سن قانونی هستند نیاز به یک سرپرست دارند. در ادامه به شرایط سرپرست برای تحصیل زیر ۱۸ سال می پردازیم.

سرپرست قانونی یا همراه افراد زیر ۱۸ سال

سرپرست قانونی یا همراه افراد زیر ۱۸ سال میتوانند یکی از والدین آنها یه  یک شهروند یا مقیم کانادا باشد. همه دانش‌آموزانی که زیر سن قانونی هستند، برای تحصیل در کانادا باید تحت مراقبت یکی از والدین که مسئولیت آن ها را بپذیرد، باشد.  افرادی که نمی توانند با والدین خود به کانادا بیایند ، به یک قیم یا همان  کاستودین (Custodian) در کانادا نیاز دارند.

کاستودین فرد بالغی در کاناداست که قصد حمایت از یک فرد زیر ۱۸ سال برای تحصیل در کانادا دارد. این فرد باید با تکمیل فرم اظهارنامه سرپرستی و سپس امضای فرم ها توسط سرپرست یا والدین کودک درخواست سرپرستی خود را ثبت کند. صفحه اول فرم درخواست سرپرستی باید توسط قیم در کانادا امضا و در دفتر اسناد رسمی ثبت شود.

صفحه دوم باید توسط والدین یا قیم قانونی فرد زیر ۱۸ سال امضا شود و در کشور خود آن ها محضری شود. این سند محضری اجازه نامه ای از طرف والدین فرد زیر ۱۸ سال است که نشان می دهد فرد زیر ۱۸ سال می تواند در کانادا تحت سرپرستی گاردین تحصیل کنید.

پس از آن، شما باید هزینه های پردازش درخواست مربوطه را بپردازید و منتظر نتیجه درخواست باشید، زیرا در نهایت افیسر در این مورد تصمیم گیری می کند و ظرف چند ماه نتیجه درخواست را اعلام میکند.

سرپرست قانونی افراد زیر ۱۸ سال در کانادا باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • مقیم دائم یا شهروند کانادا باشد.
  • در قبال کودک تا زمانی که مجوز تحصیل در کانادا دارد، از نظر مالی و اجتماعی مسئول است.
  • با تکمیل فرم Custodianship Declaration form در خواست خود را ثبت کنند.

دانلود فرم تحصیل در کانادا.

تحصیل در دانشگاه های کانادا

تحصیل در دانشگاه های کانادا نیاز حداقل به مدرک دیپلم دارد 

ادامه تحصیل در کانادا به عنوان یک دانشجو یک شبه اتفاق نمی‌افتد پس حداقل یک سال زودتر برنامه ریزی کنید. در ابتدا باید مطابق  شرایط خود دانشگاه مقصد را انتخاب کنید و پس از تصمیم گیری در  مورد برنامه تحصیلی و دانشگاه، باید با ارسال درخواست به دانشگاه ، یک نامه پذیرش از دانشگاه دریافت کنید. با داشتن نامه پذیرش می توانید برای اخذ مجوز تحصیل در کانادا درخواست دهید.

هر دانشگاه یا موسسه آموزشی مهلت خاص خود را دارد. شما باید مطمئن شوید که درخواست خود را قبل از این مهلت ارسال کرده اید.

مدارک تحصیل در دانشگاه های کانادا

  • پاسپورت
  • نمره زبان 
  • اصل مدارک وریز نمرات تحصیلی 
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • تمکن مالی

موسسات آموزشی که تحصیلات دانشگاهی در کانادا ارائه می دهند، عبارتند از کالج ها و دانشگاه ها. تحصیل در کالج  شامل دوره های ۴ ساله و دوره های کوتاه تر یک یا دو ساله  می باشد. تحصیل در دانشگاه شامل دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و فوق دکتراست.

کالج ها و دانشگاه های کانادا به دو دسته خصوص و عمومی تقسیم می شوند که تحصیل در هر دو آن ها هزینه دارد اما هزینه تحصیل در کالج یا دانشگاه های عمومی به صرفه تر است.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل بسته به مقطع تحصیلی، دانشگاه یا کالج مقصد ممکن است متفاوت باشد. در ادامه شرایط تحصیل در هر یک از مقاطع دانشگاهی را مورد بررسی قرار می دهیم.

پذیرش تحصیلی کانادا

پذیرش تحصیلی کانادا در مقاطع تحصیلی مختلف و مدارک اپلای برای هر برنامه را می توانید در وب سایت دانشگاه ها یا کالج های کانادا جستجو کنید.  فرم درخواست پذیرش برای هر دانشگاه یا کالج را می توانید به صورت آنلاین تکمیل و ارسال کنید.

پس از ارسال درخواست به دانشگاه ها، دانشجویان پذیرفته شده معمولاً از طریق ایمیل با دریافت نامه پذیرش مطلع می شوند. این نامه را برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا نیاز دارید.

هنگام دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کانادا اطمینان حاصل کنید که دانشگاه مقصد یکی از دانشگاه‌هایی است که مجوز  پذیرش دانشجویان بین المللی را دارد تا بتوانید ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کنید.

موسسات آموزشی  که تحصیلات دانشگاهی ارائه می دهند،  عبارتند از کالج و دانشگاه ها. هر موسسه برای پذیرش، مجموعه‌ای از الزامات خاص از جمله اثبات مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی، حداقل معدل و … دارد.

دانشجویان و دانش آموزان بین المللی که قصد تحصیل در کانادا دارند، باید از یکی ازموسسات آموزشی منتخب (DLS  Designated learning institutions list)

پذیرش تحصیلی بگیرند. دقت داشته باشید در صورتی که از یکی از موسسات آموزشی غیر منتخب پذیرش تحصیلی بگیرید، اجازه‌ی حضور در کانادا و ادامه تحصیل نخواهید داشت.

برای بررسی این موضوع که آیا موسسه‎‌ی آموزشی مورد نظر شما جز موارد متخب است یا خیر می‌توانید به وبسایت رسمی اداره مهاجرت کانادا مراجعه کنید:

در کانادا فرم

در این قسمت ابتدا استان مورد نظر را انتخاب کرده، سپس لیستی از تمام موسسات آموزشی منتخب در استان مورد نظر را مشاهده خواهید کرد.

 عکس تحصیل در کانادادر صورتی که موسسه آموزشی مورد نظرتان پیش از اتمام دوره‌ی تحصیلی دیگر جز فهرست DLI که اداره مهاجرت کانادا در لینک بالا تعیین کرده است، نباشد. شما مجازید تا پایان دوره به تحصیلات خود ادامه دهید. اما در صورتی که پیش از تکمیل مدارک و اخذ ویزا، موسسه آموزشی جز فهرست DLI که اداره مهاجرت کانادا در لینک بالا تعیین کرده است نباشد، باید برای تحصیل در دانشگاه دیگری برنامه ریزی کنید تا بتوانید ویزای تحصیلی دریافت کنید.

تحصیل در کالج کانادا

تحصیل در کالج کانادا علاوه بر این که به دانشجویان خارجی کمک می کند تا سطح دانش خود را ارتقا دهند، مهارت و تجربه مورد نیاز برای استخدام و کار در کانادا را به دست آورند. دوره های کالج بیشتر بر آموزش عملی افراد متمرکز هستند.

برای افرادی که قصد دارند سریعتر وارد بازار کار کانادا شوند، تحصیل در کالج گزینه مناسبی است.

کالج ها علاوه بر دوره های لیسانس، دوره های کوتاه تر یک یا دو ساله دارند. دانشجویان بین المللی می توانند با تحصیل در دوره های یک یا دو ساله کالج مدارکی را دریافت کنند که سریع تر وارد بازار کار کانادایی شوند.

در ادامه شرایط ، مدارک و هزینه های تحصیل در کالج کانادا را مورد بررسی قرار می دهیم.

شرایط تحصیل در کالج کانادا

افرادی که حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند و حداقل مدرک دیپلم می توانند وارد دوره های کالج شوند.

برای تحصیل در کالج های کانادا بهتر است نمره زبان آیلتس حداقل ۶ یا نمره زبان معادل آن را اخذ کنید.

تحصیل در برخی کالج های کانادا بدون نیاز به مدرک زبان است. در این صورت معمولا کالج به شما پذیرش مشروط یا کاندیشنال ارائه می دهد. در این نوع پذیرش بعد از ورود ابتدا وارد دوره های زبان می شوید.

با توجه به اهداف و علایق تحصیلی خود می توانید برای ۴ نوع دوره تحصیلی و دریافت مدرک تحصیلی از کالج های کانادا اقدام کنید:

طول دوره هایی که سرتیفیکیت ارائه می دهند بسته به برنامه های تحصیلی مختلف متفاوت است اما معمولا یک ساله و دارای دو یا سه ترم تحصیلی هستند. این دوره ها برای ایجاد تخصص و مهارت در یک زمینه شغلی خاص هستند.   

دوره های دیپلم دانشجویان  را برای طیف وسیعی از مشاغل فنی، اداری و حرفه ای آماده می کنند. شما می توانید دیپلم  رشته های  مختلف از جمله دیپلم تعمیر و نگهداری هواپیما، انیمیشن، حسابداری، پرستاری، مددکاری اجتماعی و … دریافت کنید. این برنامه ها بسته به برنامه و استان به دو یا سه سال تحصیل تمام وقت نیاز دارند.

دانشجویان با تحصیل در  برنامه‌های سه ساله دیپلم پیشرفته دریافت می‌کنند که آنها را برای مشاغل فنی یا مدیریتی در زمینه‌های مختلفی مانند مهندسی،  بیوتکنولوژی، مدیریت بازرگانی و … آماده می‌کند.

برای  دریافت مدرک لیسانس می توانید در کالج یا دانشگاه های کانادا تحصیل کنید. این دوره ها تمام وقت و  ۴ ساله هستند که در رشته های تحصیلی محتلفی ارائه می شوند. 

تعداد انگشت شماری از کالج های کانادایی مدرک فوق لیسانس ارائه می دهند. پیش نیاز آن داشتن مدرک لیسانس است. برای مثال، کالج گریت پلینز در ساسکاچوان، ارشد مدیریت بازرگانی ارائه می دهد.

برخی از کالج های کانادا نیز دوره های فوق لیسانس مشترک با دانشگاه ها ارائه می دهند.

مدارک تحصیل در کالج های کانادا

مدارک تحصیل در کالج دهای کانادا بسته به دوره تحصیلی و کالج ممکن است متفاوت باشد. مدارک کلی برای تحصیل در کالج های کانادا عبارتند از:

هزینه های تحصیل در کالج کانادا

هزینه تحصیل در کالج در مقایسه با دانشگاه های کانادا مقرون به صرفه تر است.

هزینه های تحصیل در کالج  بر اساس استان و نوع مدرک تحصیلی متفاوت است.

به عنوان مثال در کالج نوا اسکوشیا، شهریه برنامه های تحصیلی که سرتیفیکیت و  دیپلم ارائه می دهند، از ۳۸۲۰ دلار در سال شروع می شود، در حالی که سایر برنامه ها  از ۵۷۵۰ دلار شروع می شود.

هزینه تحصیل در کالج های انتاریو  در دوره های به جز لیسانس به طور متوسط ۲۴۰۰ دلار است و برای مدرک لیسانس ۶۱۰۰ دلار است.

و در بریتیش کلمبیا، شهریه کالج به طور متوسط ۳۲۱۶ دلار هزینه دارد.

تحصیل لیسانس در کانادا

تحصیل لیسانس در کانادا معمولا بین ۳ تا ۵سال تحصیل تمام وقت زمان می برد. متقاضیان تحصیل در مقطع لیسانس می توانند هم در کالج ها و هم در دانشگاه های کانادا مشغول به تحصیل شوند.

 درخواست تحصیل در هر یک از دانشگا های کانادا را به صورت آنلاین از طریق وبسایت هر دانشگاه ارسال کنید. هنگامی که دانشگاه فرم درخواست تحصیل  لیسانس در کانادا را برای دانشجویان بین المللی پذیرفت، نامه پذیرش را از طریق ایمیل به شما ارسال می کند. دریافت مدرک لیسانس پیش شرط ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی را دارید.

در ادامه شرایط، مدارک و هزینه های تحصیل در لیسانس کانادا را مورد بررسی قرار می دهیم.

شرایط تحصیل لیسانس در کانادا

شرایط تحصیل لیسانس در کانادا و معیارهای دریافت پذیرش در هر دانشگاه و بسته به رشته تحصیلی فرد ممکن است متفاوت باشد.

 دانشگاه ها و کالج های کانادا برای دوره های لیسانس ریز نمرات دبیرستان و معدل دیپلم فرد را در نظر می گیرند.  حداقل معدل مد نظر برای اکثریت دانشگاه ها ۱۴ -۱۵ می باشد، با این وجود برای برخی از دانشگاه های معدل ۱۲ نیز پذیرفته است.

دانشگاه های کانادا برای تحصیل لیسانس حداقل نمره زبان آیلتس  ۶ یا ۶.۵ نیاز دارند.  

برخی از دانشگاه ها در مقطع لیسانس پذیرش مشروط یا کاندیشنال ارائه می دهند. همچنین برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه کنکوردیا و دانشگاه وینیپگ دوره های کارشناسی را بدون آزمون آیلتس ارائه می دهند.

 با این وجود داشتن مدرک زبان رزومه شما را برای دریافت پذیرش تقویت می کند.

مدارک تحصیل لیسانس در کانادا

مدارک تحصیل لیسانس در کانادا بسته به رشته تحصیلی، دانشگاه متفاوت است. اما برخی از الزامات برای همه برنامه ها مشابه هستند. چک لیست مدارک مورد نیاز را می توانید به صورت آنلاین در وبسایت هر دانشگاه چک کنید.

مدارک کلی تحصیل در لیسانس عبارتند از:

هزینه تحصیل لیسانس در کانادا

هزینه مدرک لیسانس در کانادا برای دانشجویان خارجی به رزومه و همچنین استانی که در آن تحصیل می کنید بستگی دارد.

به عنوان مثال هزینه تحصیل در لیسانس در دانشگاه های برتر کانادا مانند  مونترال حدود ۲۵۰۰۰ دلار، = مک گیل حدود ۱۹۰۰۰ تا ۳۱۰۰۰ دلار است .

همچنین هزینه تحصیل در لیسانس در دانشگاه های ارزان کانادا مانند دانشگاه براندون حدود ۷۰۰۰ دلار، دانشگاه منونایت حدود ۱۰۰۰۰ دلار و یا در دانشگاه مموریال نیوفاندلند حدود ۲۰۰۰۰ دلار است.

به طور متوسط، هزینه سالانه برای لیسانس در کانادا را  حدود۱۰۰۰۰۰ تا ۲۹۰۰۰ دلار  تخمین زده می شود.

تحصیل فوق لیسانس در کانادا

تحصیل فوق لیسانس در کانادا معمولا یک دوره یک یا دو ساله تمام وقت ارائه می شود.

دوره های فوق لیسانس در کانادا پژوهش محور یا آموزش محور  است. فوق لیسانس  پژوهش محور بر مبنای انجام پژوهش و پایان نامه فوق لیسانس می باشد. اگر قصد دارید بعد از اتمام دوره فوق لیسانس  وارد مقطع دکترا شوید، باید فوق لیسانس پژوهش محور را بگذرانید. در این دوره ها که معمولا دو ساله هستند باید یک سوپروایزر یا استاد راهنما داشته باشید و پایان نامه ارائه دهید.

فوق  لیسانس آموزش محور پایان نامه ندارد و فقط واحد های درسی را می گذرانید. این دوره ها بین یک تا دو سال هستند و فارغ التحصیلان آن ها معمولا امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا را ندارند.

در ادامه شرایط، مدارک و هزینه های تحصیل در فوق لیسانس کانادا را مورد بررسی قرار می دهیم.

شرایط تحصیل  فوق لیسانس در کانادا

شرایط تحصیل فوق لیسانس در کانادا بسته به رشته تحصیلی و دانشگاهی که به آن درخواست می دهید، ممکن است متفاوت باشد.  

برای اپلای در مقطع فوق لیسانس شما باید مدرک لیسانس داشته باشید. برای ادامه تحصیل در در مقطع ارشد برخی از رشته ها ممکن است نیاز به مدرک لیسانس مرتبط داشته باشید.  

معدل تحصیلی شما بسته به الزامات دانشگاه متفاوت است،  معمولا حداقل ۳.۰ GPA را داشته باشید. همچنین نمره زبان حداقل آیلتس ۶.۵   نیاز است.

تحصیل در فوق لیسانس برای برخی از رشته های مهندسی، نمره آزمون  GRE خود را ارسال کنید و در رشته های مدیریتی مانند MBA، حسابداری و امور مالی نمره آزمون GMAT ارائه دهید. 

مدارک تحصیل  لیسانس کانادا

مدارک تحصیل فوق لیسانس در کانادا با توجه به رشته تحصیلی و معیار های پذیرش هر دانشگاه ممکن است متفاوت باشد. مدارک کلی پذیرش برای مقطع فوق لیسانس در کانادا عبارتند از :

هزینه فوق لیسانس در کانادا

هزینه فوق لیسانس کانادا نسبت به سایر کشورهای انگلیسی زبان  برای دانشجویان خارجی کاملا مقرون به صرفه است.

هزینه دوره های ارشد بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی ممکن است، متفاوت باشد.

شهریه تحصیل در رشته های هنر و علوم انسانی کم هزینه تر و شهریه رشته هایی مانند دندانپزشکی، معماری و تجارت گرانتر است.

به طور کلی میانگین شهریه برنامه های کارشناسی ارشد کانادا بین ۱۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ دلار کانادا متغیر است.

تحصیل دکترا در کانادا

تحصیل دکترا در کانادا معمولا یک دوره ۳ تا ۶ ساله است. طول دوره دکترا از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است.

صدها دانشگاه کانادا به ارائه فرصت های تحقیقاتی و تخصصی زیادی برای دانشجویان دکترا در کانادا وجود دارد. در واقع بیش از ۳۰ درصد از کل تحقیقات کشور کانادا در دانشگاه ها انجام می شود.

روند  اپلای برای دکترا در کانادا با توجه به دانشگاه ها متفاوت است. اما برخی از مراحل برای همه دانشگاه ها اجباری است مانند انتخاب رشته و موضوع تحقیق و همچنین انتخاب استاد راهنما. 

دکترا در کانادا بیشتر استاد محور است یعنی ابتدا باید با اساتید مکاتبه کنید و سوپروایزر یا استاد راهنمای خود را انتخاب کنید.

تعداد کمتری از پوزیشن های دکترا در کانادا کمیته محور هستند. یعنی ابتدا برای کمیته پذیرش دانشگاه درخواست خود را ارسال می کنید و در صورت تایید کمیته پذیرش، یکی از اساتید دانشکده مربوطه به عنوان استاد راهنما یا سوپروایزر شما خواهد بود.

در ادامه شرایط، مدارک و هزینه های تحصیل در فوق لیسانس کانادا را مورد بررسی قرار می دهیم.

شرایط تحصیل دکترا در کانادا

شرایط تحصیل در دکترا با توجه به رشته و دانشگاهی که انتخاب می کنید، ممکن است متفاوت باشد اما در برخی شرایط کلی یکسان است.

حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای تحصیل در مقطع دکترا، داشتن مدرک فوق لیسانس است. در موارد بسیار محدودی در برخی از دانشگاه ها  امکان تحصیل در دکترای مستقیم بعد از کارشناسی وجود دارد.

تسلط به زبان انگلیسی برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا در کانادا الزامی است. دانشجویان بین المللی باید حداقل آیلتس ۶.۵ تا ۷ داشته باشند.هم چنین برای تحصیل دکترا در برخی رشته ها نمره آزمون GMAT یا GRE نیاز دارید.

مدارک تحصیل دکترا در کانادا

مدارک تحصیل دکترا در کانادا با توجه به رشته تحصیلی و معیار های پذیرش هر دانشگاه ممکن است متفاوت باشد. مدارک کلی پذیرش برای مقطع دکترا در کانادا عبارتند از :

هزینه تحصیل دکترا در کانادا

هزینه تحصیل دکترا در کانادا  از ۱۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰  دلار سالیانه است.

اکثر دانشگاه های کانادا بورسیه های تحصیلی متفاوت یا فاند به دانشجویان دکترا ارائه می دهند. بورسیه های دکترا معمولا شهریه و هزینه های زندگی در کانادا را پوشش می دهند.

اپلای برای تحصیل در کانادا

پس از انتخاب مدرسه، کالج یا دانشگاه مدنظر باید با قوانین اپلای برای هر یک آشنا شوید چرا که هر کدام قوانین خاص خود را دارند.

برای اپلای موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • برای تحصیل در یکی از مدارس ابتدایی یا متوسطه در کانادا باید شش ماه زودتر اقدام کنید.
  • برای تحصیل در موسسات آموزش عالی از جمله دانشگاه، کالج و … یک سال زودتر اقدام کنید.

با موسسه‌ی مدنظر در تماس باشید تا لیست مدارک مورد نیاز را در اختیار شما بگذارند. مدارس، اطلاعاتی از قبیل هزینه‌ها، شهریه، بیمه سلامت، اجاره و هزینه زندگی در کانادا و تست‌های زبان به شما می‌دهند.

  • فرم‌های درخواست را پر کنید و دستورالعمل‌ ارسال آن‌ها را دنبال کنید.

اگر مدرسه‌ی مدنظر شرایط شما را تائید کند، نامه‌ی پذیرش به شما ارسال خواهد شد. در ادامه به بررسی مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش و جدول زمانی ارسال درخواست به دانشگاه ها می پردازیم.

مدارک  کلی برای اپلای و دریافت پذیرش از دانشگاه های کانادا به شرح زیر است :

  • مدارک تحصیلی قبلی
  • ریز نمرات
  • نمره زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • نمره آزمون GMAT/GRE
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه (SOP)
  • رزومه تحصیلی
  • نتیجه معاینات پزشکی
  • تمکن مالی

جدول زمانی اپلای و دریافت پذیرش از دانشگاه های کانادا به شرح زیر است:

هر کسی که مایل به تحصیل در کانادا است باید از جدول زمانی پذیرش در دانشگاه های کانادا مطلع باشد. در کانادا، دانشگاه ها سه بار در یک سال تحصیلی پذیرش می کنند: پاییز، زمستان و بهار)سپتامبر، ژانویه و می) . بیشتر دوره ها و بورسیه های تحصیلی در کانادا فقط در دوره پاییز ارائه می شوند.

شروع ترم
بازه زمانی اپلای
سپتامبر
اکتبر تا نوامبر یک سال قبل از شروع دوره
ژانویه
آگوست تا نوامبر یک سال قبل از شروع دوره
می
سپتامبر تا فوریه یک سال قبل از شروع دوره

بیمه درمانی دانشجویان در کانادا

دولت کانادا هزینه‌های پزشکی  و درمانی دانشجویان خارجی را پرداخت نمی کند.

سیستم مراقبت های بهداشتی کانادا از استانی به استان دیگر متفاوت است. اتباع خارجی که قصد تحصیل در این کشور را دارند باید با مراقبت های بهداشتی کانادایی که توسط استان محل تحصیلشان ارائه می شود آشنا شوند.

برخی از استان ها دانشجویان بین المللی را تحت برنامه های بیمه سلامت استانی پوشش می دهند، اما اکثر استان ها از دانشجویان می خواهند که برای طرح های بیمه درمانی خصوصی ثبت نام کنند. بنابران بیمه درمانی دانشجویان خارجی بسته به محل زندگی متفاوت خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیمه درمانی با مدرسه  یا موسسه آموزشی مدنظر مدنظر تماس بگیرید.

بیمه های درمانی که دانشجویان خارجی  می توانند در هراستان درخواست دهند را در جدول زیر مشاهده می کنید :

استان
نام بیمه
آلبرتا
Alberta Health Care Insurance Plan (AHCIP)
بریتیش کلمبیا
BC’s Medical Services Plan (MSP)
مانیتوبا
Manitoba International Student Health Plan
نیو برانزیک
New Brunswick Medicare coverage
نیو فاندلند و لابرادور
Medical Care Plan (MCP)
قلمروهای شمال غربی
Northwest Territories Health Care (NWTHC)
نوا اسکوشیا
Medical Services Insurance (MSI)
انتاریو
Ontario Health Insurance Plan (OHIP)
پرینس ادوارد
Prince Edward Island (PEI)
کبک
Régie de l’assurance maladie du Québec (RAMQ)
ساسکاچوان
Saskatchewan Health Card

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان امکان پذیر است.  به عنوان یک دانشجوی بین المللی، می توانید کالج یا دانشگاهی را بیابید که نیاز به دریافت مدرک زبان نداشته باشد.

تحصیل در مدارس کانادا نیاز به مدرک زبان ندارد، با این وجود سطح زبان شما در بدو ورود به مدارس ارزیابی می شود و  اگر سطح زبان دانش آموز کافی نباشد باید دوره های پیش نیاز را بگذراند.

حداقل نمره زبان برای تحصیل در دانشگاه های کانادا بسته رشته و دانشگاه مقصد ممکن است متفاوت باشد. به طورکلی تحصیل در دانشگاه های کانادا معمولا نیاز به آیلتس حداقل ۶ یا ۶.۵ دارد.

تحصیل در  دانشگاه هایی که رنک بالاتری دارند، بدون مدرک زبان امکان پذیر نیست.   اما برخی از دانشگاه ها در مقطع کارشناسی و دوره های کالج  بدون مدرک زبان بدون مدرک زبان پذیرش مشروط یا کاندیشنال ارائه می دهند. با اخذ پذیرش مشروط دانشجویان ملزم هستند ابتدا دوره های زبان را بگذرانند و و بعد از کسب آمادگی لازم وارد دوره های تحصیلی شوند.  

امکان تحصیل در دانشگاه های کانادا در مقاطع ارشد یا دکترا معمولا بدون مدرک زبان و دریافت پذیرش مشروط وجود ندارد و متقاضیان باید حداقل مدرک زبان مورد نیاز را ارائه دهند.

لازم به ذکر است داشتن مدرک زبان یکی از فاکتورهای مهم در اقناع افیسر و دریافت ویزای تحصیلی کاناداست. با داشتن مدرک زبان می توانید به افیسر اثبات کنید که با اهداف تحصیلی وارد کانادا خواهید شد و شانس ویزای خود را بالا ببرید. 

تحصیل در کانادا بدون آیلتس

تحصیل در کانادا بدون آیلتس در برخی ار دانشگاه های کانادا امکان پذیر است .

امکان تحصیل در کانادا و اخذ  پذیرش از دانشگاه های کانادا بدون آیلتس وجود دارد. بیش از ۱۰ دانشگاه و کالج کانادایی گزینه‌های جایگزین برای آزمون آیلتس را پذیرفته‌اند و به غیر انگلیسی زبانان این امکان را می‌دهند که مهارت زبان خود را از طریق آزمون‌های جایگزین مانند تافل، PTE، CAEL یا Can ثابت کنند و  با استفاده از این آزمون های جایگزین، دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد را در کانادا بگذرانند. برخی از آنها عبارتند از دانشگاه وینیپگ، دانشگاه ساسکاچوان، کالج کامبرین، کالج سنکا، دانشگاه براک، دانشگاه مموریال نیوفاندلند و لابرادور و غیره.

برخی از دانشگاه ها نیز سوابق تحصیلی یا تجربه کاری شما را در محیط های انگلیسی زبان در نظر می گیرند و یا در مصاحبه مهارت زبان انگلیسی شما را میسنجند.

بسیاری از دانشگاه‌ها برنامه‌های آمادگی زبان انگلیسی را برای دانش‌آموزانی که نمره آیلتس ندارند، اما  می‌خواهند قبل از شروع برنامه‌های اصلی خود، سطح زبان انگلیسی خود را ارتقا دهند، ارائه می‌دهند.  با شرکت در این دوره ها شرط نمره زبان برای اخذ پذیرش را بر آورده می کنید و دیگر نیازی به ارائه نمره زبان ندارید.

هزینه های تحصیل در کانادا

هزینه‌های تحصیل در کانادا بسته به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی که برای آن پذیرش گرفته اید،متغیر است.

همچنین بسته به استانی که قصد تحصیل در آن دارید، هزینه های تحصیل متفاوت است. گران ترین استان ها برای تحصیل عبارتند از انتاریو، بریتیش کلمبیا، آلبرتا و کبک و  ارزان ترین استان ها نیوفاندلند و لابرادور، نیوبرانزویک و مانیتوبا هستند.

آموزش و پرورش کانادا (CMEC) یک ابزار آنلاین طراحی کرده است  که با استفاده از آن دانشجویان خارجی می توانند به آسانی هزینه های تحصیل در دانشگاه های مختلف کانادا را محاسبه کنند و همچنین مورد مدارک مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه ها را بررسی کنند. 

با ورود به لینک زیر

https://w05.educanada.ca/index.aspx/index.aspx?action=cost-cout&lang=fra/index.aspx   و وارد کردن سال تحصیلی خود می توانید شهریه دانشگاه ها و هزینه های تحصیل را جستجو کنید.

هزینه های تحصیل در کانادا
هزینه‌های تحصیل در کانادا برای دانشجویان خارجی در سال ۲۰۲۴ در استان های مختلف کانادا را در زیر مشاهده می کنید:

استان
شهریه کارشناسی
شهریه کارشناسی ارشد
انتاریو
۴۲۱۸۵ دلار
۲۶۲۳۶ دلار
بریتیش کلمبیا
۳۰۹۰۳ دلار
۲۰۲۹۵ دلار
آلبرتا
۲۸۰۱۴ دلار
۱۵۱۶۷ دلار
کبک
۲۷۴۰۶دلار
۱۸۵۵۷ دلار
ساسکاچوان
۲۲۱۹۷دلار
۷۵۸۳ دلار
پرنس ادوارد
۲۲۱۹۷دلار
۱۰۵۶۴ دلار
نوا اسکوشیا
۲۰۳۹۷ دلار
۲۳۰۴۸ دلار
مانیتوبا
۱۷۷۸۶ دلار
۱۱۸۸۷ دلار
نیو برانزویک
۱۶۴۵۸دلار
۱۳۱۲۳ دلار
نیوفاندلند و لابرادور
۱۲۰۳۷دلار
۴۰۸۲ دلار

به توجه به جدول بالا برای تامین شهریه سالانه دانشگاه ها به طور میانگین  بین ۲۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ دلار کانادا نیاز دارید. همچنین شهریه دانشگاه ها بسته رشته تحصیلی و مقطعی که در آن پذیرش گرفته اید، متفاوت خواهد بود.

به علاوه هزینه های مسکن، غذا و سایر هزینه های زندگی که به موقعیت مکانی و سبک زندگی شما بستگی دارد  و به صورت کلی حدود ۱۵۰۰۰ دلار کانادا در سال تخمین زده می شود.

جدول زیر هزینه تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف در کانادا را بر اساس  رشته های تحصیلی  پر طرفدار نشان می دهد:

رشته
کارشناسی
کارشناسی ارشد
هنرهای نمایشی و فناوری ارتباطات
۲۵۰۰۰ دلار
۱۴۷۰۰ دلار
علوم انسانی
۲۸۶۰۰ دلار
۱۳۶۰۰ دلار
علوم اجتماعی
۲۷۶۰۰ دلار
۱۵۰۰۰ دلار
حقوق
۳۳۰۰۰ دلار
۱۷۰۰۰ دلار
مدیریت بازرگانی ومدیریت دولتی
۲۶۰۰۰ دلار
۲۴۶۰۰ دلار
مدیریت کسب و کار
در این مقطع پذیرش ندارد
۳۸۹۰۰ دلار
فیزیک، زیست
۳۱۵۰۰ دلار
۱۵۴۰۰ دلار
ریاضیات، کامپیوتر
۳۳۰۰۰ دلار
۱۶۶۰۰ دلار
مهندسی
۳۳۷۰۰ دلار
۱۹۰۰۰ دلار
معماری
۲۶۰۰۰ دلار
۲۳۹۰۰ دلار
کشاورزی و منابع طبیعی
۲۶۰۰۰ دلار
۱۴۴۰۰ دلار
دندانپزشکی
۵۶۶۰۰ دلار
۲۲۴۰۰ دلار
داروسازی
۳۲۴۰۰ دلار
در این مقطع پذیرش ندارد
پرستاری
۲۱۹۰۰ دلار
۱۶۰۰۰ دلار
بینایی سنج
در این مقطع پذیرش ندارد
۱۴۰۰۰ دلار
دامپزشکی
۴۰۹۰۰ دلار
۱۲۸۰۰ دلار
فیتنس
۲۴۶۰۰دلار
۱۸۵۰۰ دلار

ارزانترین دانشگاه های کانادا

ارزانترین دانشگاه های کانادا، متوسط شهریه و لینک مستقیم اپلای برای آن ها را درسال ۲۰۲۴، در جدول زیر مورد بررسی قرار داده ایم .

متقاضیان تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا می توانند با کلیک رو لینک اپلای مستقیما وارد قسمت پذیرش در ۲۰ مورد از ارزانترین دانشگاه های کانادا شوند و با بررسی مدارک مورد نیاز و الزامات مربوط به رشته خود، درخواست اخذ نامه پذیرش از این دانشگاه ها  را ارسال کنند.

نام دانشگاه
شهریه
لینک اپلای
دانشگاه مموریال نیوفاندلند
۳۲۰۰ تا ۱۱۴۰۰ دلار
https://www.cna.nl.ca/apply
کالج آتلانتیک شمالی
۳۲۰۰ تا ۱۱۴۰۰ دلار
https://www.cna.nl.ca/apply
دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی
۳۴۰۰تا ۲۲۱۰۰ دلار
https://www2.unbc.ca/admissions
دانشگاه سایمون فریزر
۳۹۰۰تا ۲۹۴۰۰ دلار
https://www.sfu.ca/students/admission
کالج سنت توماس مور
۴۴۰۰تا ۱۸۴۰۰ دلار
https://admissions.usask.ca/
دانشگاه واترلو
۴۱۰۰ تا۴۰۳۰۰ دلار
https://uwaterloo.ca/admissions/
دانشگاه ساسکاچوان
۴۴۰۰ تا ۱۸۴۰۰
https://www.usask.ca/admission/index.php
دانشگاه مونت آلیسون
۵۰۰۰ تا ۱۸۵۰۰
https://mta.ca/admissions/how-apply/undergraduate-admissions
دانشگاه گوِئلف
۵۶۰۰ تا ۲۶۷۰۰
https://www.uoguelph.ca/study-in-canada/
دانشگاه مونکتون
۵۸۰۰ تا ۱۷۳۰۰
https://www.umoncton.ca/processus-d%E2%80%99admission-pour-%C3%A9tudiants-internationaux
دانشگاه براندون
۵۹۰۰ تا ۱۵۲۰۰
https://webapp.brandonu.ca/pls/admission
دانشگاه مک مستر
۶۰۰۰ تا ۳۳۸۰۰ دلار
https://future.mcmaster.ca/
کالج سنت میشل
۶۲۰۰ تا ۵۹۰۰۰ دلار
https://stmikes.utoronto.ca/future-students
دانشگاه تورنتو
۶۲۰۰ تا ۵۹۰۰۰
https://stmikes.utoronto.ca/future-students
دانشگاه دال هوزی
۷۶۰۰ تا ۲۵۸۰۰ دلار
https://www.dal.ca/admissions/apply.html
دانشگاه ویکتوریا
۷۶۰۰ تا ۲۵۸۰۰ دلار
https://www.uvic.ca/undergraduate/index.php
دانشگاه امیلی کار
۷۷۰۰ تا ۱۶۶۰۰ دلار
https://www.ecuad.ca/admissions/application-info
دانشگاه کلگری
۸۱۰۰ تا ۲۰۱۰۰ دلار
https://www.ucalgary.ca/future-students/undergraduate/apply
دانشگاه آمبروز
۸۱۰۰ تا ۲۰۱۰۰ دلار
https://applyalberta.ca/
دانشگاه سنت بونیفیس
۸۷۰۰ دلار
https://ustboniface.ca/admission/formulaire

هزینه زندگی دانشجویان در کانادا

هنگامی که تصمیم میگیرید در خارج از کشور تحصیل کنید، هزینه زندگی نیز عامل مهمی است که باید در نظر بگیرید. هزینه زندگی در کانادا در مقایسه با سایر کشورهای برتر برای دانشجویان خارجی مقرون به صرفه تر است.

هزینه متوسط زندگی در کانادا به عنوان دانشجو می تواند بین ۱۵۰۰۰ تا  ۲۰۰۰۰ دلار کانادا متغیر باشد که بستگی به سبک زندگی فرد،  در استان های مختلف کانادا متفاوت است. به طور کلی هزینه زندگی در کانادا در ماه برای یک دانشجوی مجرد حدود ۸۰۰ دلار بدون احتساب اجاره است.

هزینه زندگی دانشجویان در کانادا
هزینه محل اقامت
۴۰۰-۶۰۰ دلار
هزینه خوراک
۲۰۰- ۳۰۰ دلار
هزینه حمل و نقل عمومی
۱۰۰- ۲۵۰ دلار
هزینه اینترنت
۳۰ -۵۰ دلار
هزینه های متفرقه
۶۰۰- ۷۰۰ دلار

بورسیه های تحصیلی در کانادا

استفاده از بورسیه های تحصیلی کانادا به شما این فرصت را می دهد که با کاهش هزینه های خود  بتوانید به عنوان یک دانشجوی خارجی در کانادا تقریبا ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار کانادا از هزینه های خود را در کانادا کم کنید.

در این قسمت برخی از بورسیه های تحصیلی در کانادا و نحوه درخواست برای آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

بورسیه های تحصیلی کانادا
Lester B. Pearson International Scholarships
این بورسیه شامل شهریه، کتاب، هزینه های جانبی و پشتیبانی کامل اقامت دانشجویان به مدت چهار سال می شود.
York University International Student Scholarship Program
دانشجویان خارجی که دارای سوابق تحصیلی عالی هستند و در دانشگاه یورک پذیرفته شده اند، واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی به ارزش ۸۰۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰۰ دلار برای یک دوره چهار ساله می باشند.
University of British Columbia Scholarships for International Students
این دانشگاه سالانه بیش از ۱۰ میلیون دلار به بورسیه ها و سایر کمک های مالی برای دانشجویان خارجی برجسته از سراسر جهان را به رسمیت می شناسد.
Carleton Prestige Scholarships
دانشگاه کارلتون بورسیه های Prestige را به دانشجویان ممتاز ورودی در مقطع کارشناسی ارائه می دهد.
Calgary International Entrance Scholarships
بورسیه ورودی بین المللی دانشگاه کلگری برای دانشجوی خارجی برتری است که تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی در دانشگاه آغاز می کنند. مبلغ کل بورسیه در طول ۴ سال برنامه کارشناسی ۶۰۰۰۰ دلار است.
Winnipeg President’s Scholarships for World Leaders
این بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی است که برای اولین بار وارد هر یک از بخش های دانشگاه می شوند و بین ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار متغیر است.
Vanier Canada Graduate Scholarships
این بورسیه تحصیلی برای جذب و حفظ دانشجویان دکترا در سطح جهانی است. ارزش این بورسیه ۵۰۰۰۰ دلار در سال به مدت سه سال است.
University of Manitoba Graduate Fellowships
بورسیه های تحصیلات تکمیلی دانشگاه مانیتوبا (UMGF) برای دانشجویان از هر ملیتی است که به عنوان دانشجویان تمام وقت (کارشناسی ارشد یا دکترا) در دانشگاه مانیتوبا ثبت نام می کنند. این کمک هزینه ها برای دانشجویان دکترا ۱۸۰۰۰ دلار و برای دانشجویان کارشناسی ارشد ۱۴۰۰۰ دلار برای یک دوره ۱۲ ماهه است.
Pierre Elliot Trudeau Foundation Doctoral Scholarships
بورسیه تحصیلی برای اتباع خارجی (کاندیداهای کشورهای در حال توسعه الویت دارند) که برای دوره دکترا در رشته های علوم اجتماعی و علوم انسانی درخواست می دهند . ارزش سالانه آن تا ۶۰۰۰۰ دلار برای هر محقق برای حداکثر سه سال است.
University of Waterloo Master’s Awards of Excellence
بورسیه کارشناسی ارشد (IMAE) به دانشجویان خارجی واجد شرایط در دانشگاه واترلو اعطا می شود. این جایزه در هر ترم ۲۵۰۰ دلار و برای حداکثر پنج ترم ارزش دارد.
University of Calgary Graduate Awards
دانشگاه کلگری طیف گسترده ای از بورسیه های تحصیلی را برای دانشجویان خارجی ارائه می دهد. ارزش بورسیه از ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ دلار متغیر است و رشته های تحصیلی مختلف را پوشش می دهد.

تحصیل رایگان در کانادا

تحصیل رایگان در دانشگاه های کانادا  برای افرادی که شهروند کانادا نیستند یا اقامت دائم کانادا را ندارند در د سترس نیست. دانشجویان خارجی باید شهریه بپردازند.

با ااین حال گزینه‌های متعددی در دسترس هستند که  متقاضیان تحصیل در کانادا می‌توانند بدون شهریه، دریافت تخفیف در شهریه و یا اخذ فاند یا کمک هزینه های تحصیلی در کانادا تحصیل کنند. در ادامه به بررسی این روش ها می پردازیم.

بورسیه های تحصیلی به دانشجویان خارجی بر اساس عملکرد تحصیلی و ریز نمرات یا دستاوردهای علمی و برتر آن ها اعطا می شود. برخی از این بورسیه ها برای تعداد محدودی از دانشجویان در سال صادر می شوند و یا محدودیت سنی یا شرایط نمره زبان دارند.

معافیت های شهریه معمولاً توسط برخی موسسات  یا دولت اعطا می شود و اغلب بر اساس نیازهای مالی یا معیارهای خاص تعیین شده توسط موسسه یا دولت است.

 معافیت از شهریه با دریافت بورسیه تحصیلی متفاوت است. بورسیه که بر اساس عواملی مانند برتری علمی، استعدادها یا دستاوردهای بین المللی متقاضیان، ارائه می شوند  ممکن است هزینه های تحصیل، هزینه های زندگی یا سایر هزینه های آموزشی را پوشش دهند.

اما معافیت از شهریه بر اساس عواملی مانند :

 نیاز مالی: به متقاضیانی ارائه می شود که نشان دهند نیاز مالی دارند، به ویژه اگر والدین ندارند یا در آمد والدین آن ها کم تر از حد معمول است.

برتری تحصیلی: دانش آموزان یا دانشجویان برتر بسته به ارزیابی مدرسه یا دانشگاه آنها از عملکردشان حین تحصیل ممکن است واجد شرایط معافیت کامل یا جزئی از شهریه باشند.

 دریافت فاند های تحصیلی معمولا برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا) است.  متقاضیان فاند های تحصیلی می توانند از بودجه تحقیقاتی که کانادا که به پژوهش های دانشگاهی اختصاص می دهد، استفاده کنند.

اگر سوابق و زمینه تحقیقاتی شما  مورد توجه و تایید یکی از  اساتید در کانادا باشد ممکن است به شما فاند تعلق گیرد. برای آگاهی از کمک هزینه یا فاندی که دانشگاه به رشته شما اختصاص داده است، بهتر است از وب سایت دانشگاه انتخابی خود دیدن کنید.

همچنین می توانید مستقیماً با اساتید دپارتمانی که قصد دارید از آن پذیرش بگیرید، در تماس باشید و در مورد بودجه تحقیقاتی بپرسید

بسیاری از دانشجویان در کانادا با انجام کار پاره وقت می توانند در حین تحصیل درآمد داشته باشند.طبق قوانین کانادا، دانشجویان خارجی  می توانند تا ۲۰ ساعت در هفته در طول ترم و تمام وقت در زمان تعطیلات مشغول به کار شوند.

فرصت های زیادی برای دانشجویان وجود دارد که در محوطه دانشگاه کار کنند، مانند کار روی یک پروژه تحقیقاتی، یا در رویدادها یا کنفرانس هایی که در محوطه دانشگاه برگزار می شود. دانش‌آموزان برای کار در محوطه دانشگاه باید شرایط خاصی  مانند مجوز تحصیلی معتبر و شماره بیمه اجتماعی (SIN) داشته باشند که در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می پردازیم.

کار دانشجویی در کانادا

به هر نوع فعالیت در محوطه‌ی دانشگاه یا فعالیت به عنوان دستیار آموزشی یا پژوهشی، کار در کتابخانه، بیمارستان یا مرکز تحقیقاتی مرتبط با دوره تحصیلی افراد،  کار در محیط دانشگاه ( on – campus) گفته می‌شود.

 به طور کلی هر کاری که مرتبط و در محیط دانشگاه یا کالج، به عنوان دستیار اساتید، کار در یک سازمان دانشجویی و یا حتی راه اندازی کسب و کاری توسط خود دانشجو ( برای مثال راه اندازی یک کافی شاپ در محیط دانشگاه) کار ( on – campus) گفته می‌شود.

دانشجویان برای کار در محیط دانشگاه یا خارج از دانشگاه ( off–campus) نیازی به دریافت مجوز کار ندارند و اجازه کار در مجوز تحصیلی آن ها درج شده است.

به طور کلی دانشجویان با شروع دوره تحصیلی می‌توانند به کار در همان دانشگاهی که از آن پذیرش گرفته اید، بپردازید و پیش از شروع سال تحصیلی مجاز به کارon – campus نیستند.

همچنین در صورتی که مجوز تحصیلی به افراد خارجی  اجازه‌ی کار در خارج از دانشگاه را دهد، می‌توانند به عنوان دانشجوی خارجی در خارج از دانشگاه نیز کار کنند.

برای انجام کار دانشجویی باید موارد زیر را داشته باشید :

  • دانشجوی تمام وقت باشید و دوره تحصیلی شما شروع شده باشد.
  • برای یک دوره تحصیلی بیشتر از ۶ ماه پذیرش داشته باشید.
  • ویزای تحصیلی کانادا داشته باشید.
  • شماره بیمه تامین اجتماعی Social Insurance Number (SIN)داشته باشید. (شماره بیمه اجتماعی شماره‌ای ۹ رقمی است که از طرف دولت کانادا صادر می‌شود. افراد با اخذ این شماره می‌توانند به کار در کانادا بپردازند و از مزایا و خدمات دولتی بهره‌مند شوند)
  • واحد های درسی شما شروع شده باشد.( هنگام گذراندن دوره زبان انگلیسی یا فرانسوی نمی توانید در کانادا کار کنید. )

نکته:

  • دانشجویانی که فقط ترم آخر خود را به صورت پاره وقت می‌گذرانند، اما ترم‌های گذشته به صورت تمام وقت مشغول به تحصیل بودند، می‌توانند کار کنند.
  • به طور کلی دانشجویان می‌توانند تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنند اما طبق آخرین تغییرات و اخبار موجود، اداره مهاجرت کانادا در راستای جبرای کمبود نیروی کار در کانادا اعلام کرده است که از ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲ تا ۳۰ آپریل ۲۰۲۴ دانشجویان در صورت واجدالشرایط بودن می‌توانند بیش از ۲۰ ساعت در هفته مشغول به کار شوند.

کار در کانادا پس از فارغ التحصیلی

کار در کانادا پس از فارغ التحصیلی بای دانشجویانی که بعد از اتمام تحصیلات خود مایل هستند در کانادا بمانند و مشغول به کار شوند، امکان پذیر است. برای این کار، شما ملزم به دریافت مجوز کار پس از فارغ التحصیلی ( PGWP) هستید. اعتبار این مجوز بسته به مدت برنامه تحصیلی‌تان متغیر خواهد بود.

به طور کلی مجوز کار پس از فارغ التحصیلی در کانادا به شما این امکان را می دهد تا حداکثر سه سال پس از فارغ التحصیلی در هر نقطه از کانادا برای هر کارفرمایی کار کنید به واسطه‌ی کار در کانادا بتوانید اقامت دائم بگیرید.

پس از اتمام دوره دانشجویی اگر می خواهید در کانادا بمانید و کار کنید، باید ظرف ۱۸۰ روز پس از دریافت مدرک تحصیلی خود می توانید با پرداخت ۲۵۵ دلار برای دریافت مجوز  PGWP درخواست دهید.

 مدت زمان پردازش درخواست PGWP آنلاین حدود  ۱۲۹ روز و درخواست های کاغذی حدود ۱۵ روز است. در طول این بازه های زمانی تا مشخص شدن نتیجه درخواست شما اجازه کار دارید. 

مدت زمانی که با دریافت مجوز کار پس از فارغ التحصیلی ( PGWP) می توانید کار کنید، به مدت زمان دوره تحصیلی شما به شرح زیر متفاوت است:

  • اگر دوره تحصیلی کمتر از ۸ ماه باشد، مجوز کار دریافت نخواهید کرد.
  • اگر دوره تحصیلی حداقل ۸ ماه اما بیشتر از ۱۲ ماه نباشد، مجوز کار مطابق با مدت زمان تحصیل به شما اعطا خواهد شد. برای مثال اگر مدت زمان تحصیل ۹ ماه بوده ، مجوز کار شما نیز ۹ ماه اعتبار دارد.
  • اگر دوره تحصیلی ۲ سال و یا بیشتر بوده، مجوز کار ۳ ساله به شما اعطا خواهد شد.
  • اگر دوره تحصیلی خود را در بازه زمانی کمتری نسبت به بازه زمانی عادی تکمیل کنید، می توانید مجوز کار پس از فارغ التحصیلی به اندازه بازه زمانی اصلی دوره تحصیلی دریافت کنید. برای مثال، اگر برنامه تحصیلی ۱ ساله خود را در ۸ ماه تکمیل کنید، می توانید مجوز کار ۱ ساله دریافت کنید.

ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا، مجوز ورود به کاناداست برای دانش آموزان یا دانشجویان خارجی که از یکی از مدارس یا دانشگاه های کانادا پذیرش تحصیلی دارند. در یک سال گذشته کانادا تعداد ۶۸۴,۳۸۵ ویزای تحصیلی صادر کرده است.   

ویزای تحصیلی یک ویزای موقت است و تا پایان دوره تحصیلی شما اعتبار دارد.  بسته به مقطع تحصیلی  که در آن پذیرش گرفته اید، اعتبار ویزای تحصیلی کانادا بین ۶ ماه تا ۵ سال ممکن است متغیر باشد.

پس از اتمام اعتبار ویزای تحصیلی کانادا باید کشور  را ترک کنید. اگر می خواهید پس از پایان دوره تحصیلی خود در کانادا بمانید، باید برای ویزای دیگری یا تمدید ویزا از طریق اداره مهاجرت کانادا اقدام کنید.

افرادی که زیر ۱۸ سال هستند و از یک مدرسه  ابتدائی یا دبیرستان در کانادا  پذیرش دارند، نمی توانند ویزای دانش آموزی کانادا را به تنهایی دریافت کنند بلکه نیاز به همراهی والدین و یا یک سرپرست در کانادا دارند.

افرادی که بالای ۱۸ سال هستند می توانند با دریافت پذیرش تحصیلی از یک کالج یا دانشگاه در کانادا برای ویزای دانشجویی کانادا اقدام کنند. 

مراحل دریافت ویزای تحصیلی کانادا هم برای افراد زیر ۱۸ سال و هم برای افراد بالای ۱۸ سال یکسان است. اما مدارک و شرایط دریافت ویزای تحصیلی برای این دو دسته تفاوت هایی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

مراحل دریافت ویزای تحصیلی کانادا

مراحل دریافت ویزای تحصیلی کانادا با اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه یا مدرسه آغاز می شود. با داشتن نامه پذیرش و آماده سازی مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا و پرداخت هزینه درخواست ویزا را به سفارت کانادا ارسال کنید.

مراحل دریافت ویزای تحصیلی کانادا عبارتند از:

قبل از دریافت ویزای تحصیلی کانادا باید از یکی از موسسات آموزشی یا دانشگاه های کانادا پذیرش بگیرید. با داشتن نامه پذیرش ) (LOA از موسسه  مورد نظر خود در کانادا می توانید برای ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنید.

  1. برای تحصیل در کانادا باید اصل مدارک تحصیلی قبلی و ریز نمرات تحصیلی خود را ترجمه کنید و مدارک لازم را مطابق چک لیست مدارکی که در سایت اداره مهاجرت کاناداست فراهم کنید.

چک لیست مدارک لازم به شرح زیر است :

نامه پذیرش دانشگاه : از تاریخ ۱ دسامبر ۲۰۲۳، از دانشگاه شما خواسته می شود تا اعتبار نامه پذیرش شما را تأیید کند. دانشگاهه موظف ایت در مدت زمان تعیین شده پاسخ دهد در غیر اینصورت درخواست ویزای شما پردازش نمی شود.

  • مدارک شناسایی: مدارک شناسایی از جمله گذرنامه معتبر و دو قطعه عکس پاسپورتی است.
  • مدارک تمکن مالی: برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا باید ثابت کنید می توانید اغز خود و یا اگر متاهل هستید از اعضای خانواده ای که با شما به کانادا می آیند را تا زمانی که در کانادا هستید، حمایت کنید.

تمکن مالی مورد نیاز برای تحصیل در کانادا را با ارائه صورت حساب های بانکیتان در ۴ ماه گذشته اثبات کنید.

همچنین در صورت نیاز به پرداخت شهریه، باید شهریه تحصیلی خود را پرداخت کنید.  تکلیف محل سکونت و اقامت خود را نیز مشخص کنید.

افرادی که بورسیه تحصیلی یا فاند دارند می توانند مدارک مربوط به آن ها را ارائه دهند.

 

  • انگیزه نامه :

این نامه افیسر را اقناع می کند که هدف شما از ورود به کانادا تحصیل است. در این نامه به سوالاتی مانند چرا قصد دارید در کانادا تحصیل کنید،  یا دلایل شما برای انتتخاب رشته تحصیلی یا دانشگاه مقصد چیست؟ پیوند های شما با کشور مبدا خود و برنامه های رشما بعد از اتمام دوره تحصیل در کانادا و  منابع مالی شما برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی در کانادا باید پاسخ دهید.

  • معاینه پزشکی: اگر قصد دارید بیش از ۶ ماه در کانادا بمانید. لیست پزشکان معتمد سفارت کانادا در ایران را در وبسایت رسمی اداره مهاجرت کانادا از طریق لینک زیر می توانید جستجو کنید:

https://secure.cic.gc.ca/PanelPhysicianMedecinDesigne/en/Home

پزشکی تحصیل در کانادا

  • اظهارنامه سرپرست برای افراد زیر ۱۸ سال: اگر افراد زیر ۱۸ سال به سرپرست نیاز داشته باشند، باید فرم اظهارنامه سرپرستی را همراه با درخواست خود ارسال کنید.

این فرم دارای ۲ صفحه است که باید توسط دفتر اسناد رسمی تایید شود . سرپرست فرد در کانادا باید صفحه اول را امضا کند و والدین یا قیم قانونی کودک خردسال در کشور محل تولد کودک باید صفحه دوم را امضا کنند.

مجوز تحصیلی سندی است که به دانش آموزان و دانشجویان خارجی اجازه می‌دهد تا در موسسات آموزشی یا دانشگاه مشخصی در کانادا تحصیل کنند. افراد خارجی  برای تحصیل در کانادا به مجور تحصیلی نیاز دارند. شما باید قبل  از سفر به کانادا برای اخذ این مجوز اقدام کنید.این مجوز ویزا نیست و به خودی خود به شما امکان سفر یا ورود به کانادا را نمی دهد. دریافت مجوز تحصیلی و سپس اخذ ویزا شرط اصلی ورود به کاناداست..

به طور کلی برای تحصیل در کانادا باید برای ثبت درخواست مجوز تحصیل به صورت آنلاین از طریق وبسایت رسمی اداره مهاجرت کانادا اقدام کنید.

و از طریق وبسایت زیر به صورت آنلاین اکانت بسازید. بعد از ساخت اکانت در وبسایت اداره مهاجرت کانادا باید فرم ها و مدارک خواسته شده را آپلود کنید.

https://ircc.canada.ca/visit-visiter/en/get-account-ircc-portal

هنگام درخواست ویزای دانشجویی کانادا، باید هزینه پردازش درخواست و به علاوه هزینه بایو متریک را پرداخت کنید. ب این هزینه ها بدون توجه به تصمیم نهایی غیر قابل استرداد هستند. قبل از ارسال درخواست خود، مطمئن شوید که تمام فرم های لازم را تکمیل و ارسال کرده اید و تمام هزینه های اجباری را پرداخت کرده اید. سپس  درخواست شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بایومتریک ( انگشت نگاری ویزا): بعد از اینکه درخواست ویزا را سابمیت کردید، ایمیل بایومتریک برای شما ارسال می شود و شما ملزم هستید برای انجام انگشت نگاری ویزای کانادا از یکی از مراکز انگشت نگاری ( دفاتر VAC) در کشور های همسایه ایران وقت رزرو کنید.

کسانی که در ده سال گذشته انگشت نگاری برای ویزای کانادا انجام داده اند، نیازی به انجام بایومتریک ندارند.

دریافت ویزا : اگر با درخواست ویزای شما موافقت شود برایی پیکاپ ویزا از سفارت ایمیل Pass Request  دریافت می کنید. پیکاپ ویزا به معنی ارسال پاسپورت به سفارت به منظور درج لیبل ویزا در آن است.

با قبول شدن درخواست ویزا از سفارت نامه POE را دریافت می کنید که باید مطابق زمان اعلام شده در آن مدارک لازم را آماده کنید و با تهیه بلیط آماده سفر به کانادا شوید.

اگر با درخواست ویزای تحصیلی شما موافقت شود می توانید برای سفر به کانادا آماده شوید. هنگام ورود به کانادا باید نامه پذیرش و سایر مدارک مرتبط خود را در گمرک کانادا نشان دهید و باید در یک مصاحبه کوتاه با افیسر مهاجرت کانادا در فرودگاه شرکت کنید و به سوالات افیسر پاسخ دهید. هنگام ورود به کانادا مجددا مدارک شما مورد بررسی قرار می گیرد.

هنگام ورود به کانادا مجددا مدارک و نامه POE شما مورد بررسی قرار می گیرد.

شرط معدل برای تحصیل در کانادا

شرط معدل یکی از الزامات مهم تحصیل در کاناداست. نمره معدل شما عامل مهمی است که دانشگاه های کانادا هنگام بررسی درخواست شما برای پذیرش در نظر می گیرند. هر کشور سیستم محاسبه معدل متفاوتی دارد. د رایران مقیاس ارزیابی معدل از نمره ۲۰ است و در کانادا معمولا اکثر دانشگاه ها و کالج های میانگین نمرات یا GPA را در مقیاس ۰ تا ۴ ارزیابی می کنند. معدل یا میانگین نمرات شما معیاری است برای ارزیابی عملکرد تحصیلی شما در مقاطع قبلی که نشان دهنده توانایی شما برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر است.
معدل تحصیلی در برخی از دانشگاه ها ممکن است جز معیار پذیرش باشد.حداقل معدل مورد نیاز برای تحصیل درکاندا بسته به مقطع تحصیلی و دانشگاه ممکن است متفاوت باشد. اکثر دانشگاه های کانادا حداقل معدل ۳.۰ یا ۳.۳ از ۴.۰ را برای پذیرش در مقاطع کارشناسی یا تحصیلات تکمیلی در نظر می گیرند. برخی از دانشگاه ها ممکن است معدل بالاتری نیاز داشته باشند.
معدل بالاترمی تواند شانس دانشجو را برای دریافت بورسیه های تحصیلی و همچنین دریافت ویزای تحصیلی کانادا افزایش دهد.
دروبسایت هر یک از دانشگاه های کانادا نحوه محاسبه معدل با مقیاس GPA در دسترس افراد قرار گرفته است. به عنوان مثال در دانشگاه مک گیل کانادا معدل ۱۸ تا۲۰ معادل GPA 4 و معدل ۱۵ تا ۱۷ معادل GPA 3 ارزیابی می شود.

مدارک ویزای تحصیلی کانادا

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا به شرح زیر است:

  • پاسپورت
  • سابقه سفر افراد و اسکن تمام صفحات پاسپورت
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • انگیزه نامه
  • دو قطعه عکس
  • مدارک معاینه پزشکی
  • رزومه تحصیلی
  • مدارک تحصیلی قبلی
  • مدارک تمکن مالی
  • ارائه‌ی نامه یا مدرک از طرف سازمانی که بورسیه یا فاند به دانشجو پرداخت خواهد کرد.
  • اگر قصد تحصیل در کبک را دارید، باید گواهی پذیرش کبک ( CAQ) که توسط دولت کبک صادر می‌شود را نیز اخذ کنید.
  • اگر فرد زیر ۱۸ سال قصد ادامه تحصیل در کانادا دارد اما یکی از والدین او نمی‌تواند کودک را همراهی کند، والدین موظفند اظهارنامه‌ای که سرپرست کودک را در کانادا مشخص می‌کند، امضا کنند.
  • اگر اعضای خانواده ( همسر و فرزندان شما ) نیز قصد همراهی شما را دارند، باید فرم‌ درخواست ویزای آن‌ها را نیز مهیا کرده و با هم درخواست ویزا دهید.
  • تمامی مدارک باید به زبان انگلیسی یا فرانسوی ترجمه رسمی شده باشند.
  • مطابق قوانین جدید ویزای تحصیلی کانادا از سال ۲۰۲۴ افرادی که پذیرش تحصیلی در دوره های کالج یا مقطع لیسانس دارند، باید نامه تاییدیه   Attestation Letter از استانی که دانشگاه آن ها در آن واقع هست دریافت کنند. و استان ها موظف شده اند ترتیبات لازم برای صدور این نامه را فراهم کنند. پذیرش از مدارس و همچنین پذیرش در مقاطع ارشد و دکترا از این قانون معاف هستند. 

تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا

تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا یکی از مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی کاناداست.   مدارک مربوط به تمکن مالی برای این است که اثبات کنید بودجه‌ی کافی برای تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی خود برای مدت زمانی که در کانادا هستید ، دارید. در صورتی که به همراه اعضای خانواده یعنی همسر و فرزندان خود قصد ورود به کانادا دارید، به بودجه‎‌ی مالی بیشتری نیاز خواهید داشت.   

 بر اساس اخبار جدید اداره مهاجرت کانادا، از تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۲۴ میزان تمکن مالی برای  دانشجویان خارجی که  متقاضی  ویزای تحصیلی کانادا هستند از حداقل ۱۰۰۰۰ دلار به مبلغ ۲۰۶۳۵ دلار به اضافه شهریه دانشگاه و هزینه سفر افزایش پیدا کرده است.

 علاوه بر این، برای هر یک از همراهان یعنی هسر و فرزندان تحت تکفل مبالغ اضافی  هم مورد نیاز است که در جدول زیر مشاهده می کنید.

تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا
هر متقاضی
۲۰۶۳۵ دلار
یک عضو خانواده
۴۰۰۰ دلار
به ازای هر عضو دیگر
۳۰۰ دلار

برای مثال:

اگر شما و ۲ نفر از اعضای خانواده قصد ورود به کانادا را دارید، تمکن مالی مورد نیاز برای زندگی در کانادا به عبارت زیر است:

  • هزینه زندگی دانشجو: ۲۰۶۳۵ دلار
  • هزینه زندگی یک نفر از اعضای خانواده: ۴۰۰۰ دلار
  • هزینه زندگی دومین عضو: ۳۰۰۰ دلار

مجموع هزینه‌ها: ۲۷۶۳۵ دلار

هزینه ویزای تحصیلی کانادا

هزینه ویزای تحصیلی کانادا همراه با  درخواست ویزا به سفارت کانادا باید پرداخت شود. در صورتی که هزینه‌ها را پرداخت نکنید، به درخواست شما رسیدگی نمی شود. این هزینه‌ها عبارتند از:

هزینه ویزای تحصیلی کانادا
مجوز تحصیل در کانادا
۱۵۰ دلار
بایومتریک
۸۵ دلار

تحصیل در کانادا پزشکی

 تحصیل در کانادا در رشته پزشکی یکی از پر طرفدارین رشته های تحصیلی برای دانشجویان خارجی است. متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی در کانادا باید علاوه بر مدرک دیپلم، یک مدرک لیسانس در رشته های علوم پایه مانند زیست شناسی یا سایر رشته های مناسب نیز داشته باشید.

همچنین برای تحصیل در دانشکده های پزشکی ، متقاضیان باید در آزمون ورودی رشته پزشکی (MCAT) پذیرفته شوند. این آزمون کامپیوتری است و در مراکز آزمون مستقر در کانادا، ایالات متحده آمریکا و خارج از کشور انجام می شود.

آزمون MCAT تستی است و برای ارزیابی مهارت های حل مسئله و مهارت نوشتاری، مفاهیم علمی و اصول پیش نیاز رشته پزشکی طراحی شده است. این آزمون از چهار بخش تستی تشکیل شده است: بخش‌های استدلال کلامی، فیزیک و زیست شامل سؤالات چند گزینه‌ای است و امتیازات از حداقل ۱ تا حداکثر ۱۵ برای هر بخش متغیر است. بخش Writing Sample شامل دو مقاله است و نمره کل از) J کمترین) تا T (بالاترین) متغیر است.

افرادی که در این آزمون پذیرفته می شوند می توانند وارد رشته های پزشکی شوند. دوره پزشکی در کانادا ۳ تا ۵ سال بسته به دانشگاه و سوابق تحصیلی هر دانشجو است.

هزینه سالانه تحصیل در رشته پزشکی در کانادا بین ۵۵۰۰۰ تا ۹۶۰۰۰ دلار است.

لازم به ذکر است همه دانشکده های پزشکی درخواست های دانشجویان خارجی را نمی پذیرند.

ده دانشگاه برتر پزشکی در کانادا برای دانشجویان خارجی عبارتند از :

دانشگاه تورنتو- استان انتاریو

دانشگاه مک گیل- استان کبک

دانشگاه مک مستر- استان انتاریو

دانشگاه آلبرتا- استان آلبرتا

دانشگاه بریتیش کلمبیا- استان بریتیش کلمبیا

دانشگاه کلگری-  استان آلبرتا

دانشگاه اتاوا- استان انتاریو

دانشگاه دالاهوزی- استان نوا اسکوشیا

دانشگاه شربروک- استان کبک

دانشگاه کوئینز – استان انتاریو

تحصیل دندانپزشکی در کانادا

تحصیل دندانپزشکی در کانادا برای دانشجویان بین المللی نیازمند اخذ مدرک لیسانس در هر رشته ای از جمله رشته های علوم پایه است. توصیه می کنیم رشته ای را انتخاب کنید که دانش پایه قوی در زیست شناسی، شیمی و فیزیک را به دست آوردید.

پس از اخذ مدرک لیسانس برای ورود به دانشکده های دندانپزشکی باید در آزمون ورودی رشته دندانپزشکی  (DAT) پذیرفته شوید. بعد از ورود به دانشکده دندانپزشکی می توانید  یک دوره ۴ ساله تحصیل در رشته های BDS (لیسانس جراحی دندان) ، DDS )دکترای جراحی دندان (یا DMD (دکترای دندانپزشکی) را بگذرانید.  

هزینه تحصیل دندانپزشکی در کانادا، سالانه بین ۲۲۰۰۰ تا ۵۶۰۰۰ دلار است.  

نکته مهمی که باید بدانید این است که دانشجویان بین المللی نمی توانند در همه دانشکده های دندانپزشکی کانادا تحصیل کنید.

دانشگاه های برتر برای تحصیل دانشجویان خارجی در رشته دندانپزشکی عبارتند از :

دانشگاه بریتیش کلمبیا – استان بریتیش کلمبیا

دانشگاه مونترال – استان کبک

دانشگاه مک گیل – استان مونترال

دانشگاه وسترن – استان انتاریو

دانشگاه دالاهو- نوا اسکوشیا

دانشگاه آلبرتا- استان آلبرتا

دانشگاه ساسکاچوآن – استان ساسکاچوآن

دانشگاه مانیتوبا- استان مانیتوبا

نمونه ویزای تحصیلی کانادا

نمونه ویزای تحصیلی کانادا که روی پاسپورت شما درج می شود را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

Canada Study Visa

 

برای درج لیبل ویزای کانادا در پاسپورت باید مراحل زیرا را طی کنید:

 پس از ارسال درخواست ویزا به سفارت کانادا، باید منتظر تصمیم گیری در مورد درخواست خود باشید. مدت زمان پردازش درخواست ویزا بستگی به حجم سفارت و کشور مبداء متفاوت است.

اگر سفارت درخواست شما را تایید کند، ایمیلی تحت عنوان (Pass Request)

 را که مطابق تصویر زیر ارسال می کند. با دریافت این ایمیل باید پاسپورت خود را برای سفارت ارسال کنید تا ویزای تحصیلی شما در آن درج شود. 

شات 1

بعد از پیکاپ ویزا، اداره مهاجرت کانادا ایمیل دیگری مبنی بر تایید درخواست ویزای تحصیلی برای شما ارسال می کند. این نامه تحت عنوان POE که فرصت شما را برای ورود به کانادا به شما اعلام می کند. 

شات 

ویزای تحصیلی کانادا بدون مدرک زبان

ویزای تحصیلی کانادا را بدون مدرک زبان می توانید دریافت کنید. به عبارت دیگر داشتن مدرک زبان  برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا اجباری نیست.

همچنین می توانید بدون مدرک زبان از برخی کالج ها یا دانشگاه های کانادا پذیرش بگیرید.

با این حال، آیلتس یا سایر آزمون های مهارت زبان اغلب برای دانشجویان بین المللی که برای ویزای دانشجویی در کانادا درخواست می کنند، مورد نیاز است.چرا که با داشتن نمره زبان انگلیسی می توانید شانس دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیل خود را بالا ببرید.

حداقل نمره زبان برای ویزای دانشجویی کانادا بسته به مقطع تحصیلی متفاوت است.  به طور کلی اکثر دانشگا ها و کالج های کانادا برای تحصیل لیسانس و فوق لیسانس به آیلتس ۶ یا ۶.۵ نیاز دارند. برخی از دانشگا های برتر ممکن است نمره زبان بالاتری را بپذیرند.

بنابراین اگر قصد ادامه تحصیل در کانادا دارید، برای سهولت در فرآیند اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا به مدرک زبان نیاز دارید .به طور کلی  نمره آیلتس برای ویزای تحصیلی کانادا نباید کمتر از ۶.۰ باشد. با این حال، الزامات دقیق حداقل نمره برای اخذ ویزا به مقطع تحصیلی و دانشگاه مقصد نیز بستگی دارد.

 

شرایط ویزای تحصیلی کانادا

برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • نامه پذیرش معتبر از یکی از موسسات آموزشی منتخب با مشخصات زیر:
  • سربرگ رسمی موسسه آموزشی مقصد
  • اطلاعات دقیق برنامه‌ی تحصیلی مورد نظر
  • مقدار شهریه دوره‌ای که قرار است پشت سر بگذارید.
  • تاریخ شروع و پایان برنامه‌ی تحصیلی
  • برای تحصیل در دانشگاه و کالج متقاضی باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد.
  • افراد زیر ۱۸ سال نمی‌توانند به تنهایی برای ادامه تحصیل در کانادا اقدام کنند. این کار باید از سمت والدین آن‌ها انجام بگیرد.
  • افراد نباید سابقه کیفری داشته باشند ( ارائه مدرک عدم سو پیشینه الزامی است)
  • متقاضی باید تمکن مالی مورد نیاز را داشته باشد.
  • اثبات بازگشت به کشور خود پس از اتمام دوره تحصیلی

شرط معدل برای تحصیل در کانادا

شرط معدل برای تحصیل در کانادا یکی از الزامات مهم تحصیل در کاناداست. نمره معدل شما عامل مهمی است که دانشگاه های کانادا هنگام بررسی درخواست شما  برای پذیرش دئر نظر می گیرند.

هر کشور سیستم محاسبه معدل تفاوتی دارد. در ایران مقیاس ارزیابی معدل از نمره ۲۰ است و در کانادا معمولا اکثر دانشگاه ها و کالج های میانگین نمرات یا GPA  را در مقیاس ۰ تا ۴ ارزیابی میکنند.

معدل یا میانگین نمرات شما معیاری است برای ارزیابی عملکرد تحصیلی شما رد مقاطع قبلی که نشان دهنده توانایی شما برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر است.

معدل تحصیلی در برخی از دانشگاه ها ممکن است جزییی از معیارهای دریافت پذیرش باشد.

 حداقل معدل مورد نیاز برای تحصیل در کانادا بسته به مقطع تحصیلی و دانشگاه متفاوت است. اکثر دانشگاه های کانادا حداقل معدل یا  GPA 3 یا ۳.۵از ۴  را برای پذیرش در مقاطع کارشناسی یا تحصیلات تکمیلی در نظر می گیرند.

برخی از دانشگاه ها ممکن است معدل بالاتری نیاز داشته باشند.  معدل بالاتر می تواند شانس دانشجو را برای دریافت بورسیه های تحصیلی و همچنین دریافت ویزای تحصیلی کانادا افزایش دهد.

 در وبسایت هر یک از دانشگاه های کانادا نحوه محاسبه معدل یا GPA در دسترس افراد قرار گرفته است. به عنوان مثال در دانشگاه مک گیل کانادا معدل ۱۸ تا ۲۰ معادل۴ GPA و معدل ۱۵ تا ۲۰ معادل GPA 3  ارزیابی می شود.

شرایط سنی تحصیل در کانادا

شرایط سنی تحصیل در کانادا محدود به بازه سنی خاصی نیست. متقاضیان تحصیل در کانادا با هر سنی می توانند برای اخذ پذیرش تحصیلی از کالج یا دانشگا های کانادا اقدام کنند.

برای ورود به مدارس کانادا در مقطع ابتدائی باید حداقل ۶ یا ۷ سال سن ، ورود به دوره متوسطه اول ۱۱ یا ۱۲ ساله و دوره متوسطه دوم حداقل ۱۴ سال سن داشته باشید. با این وجود محدودیت سنی خاصی برای دریافت پذیرش تحصیلی از مدارس کانادا وجود ندارد و متقاضیان با معادل سازی مدارک تحصیلی و یا گذراندان دوره های پیش نیاز دانش آموزان می توانند وارد مدارس کانادا شوند.

همچنین برای ورود به کالج یا دانشگاه های کانادا باید حداقل مدرک دیپلم داشته باشید. با توجه به اینکه دوره اخذ دیپلم و تحصیل در مدارس کانادا ۱۲ سال طول می کشد، بنابراین برای ورود به کالج یا دانشگاه های کانادا باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید. اما محدودیت سنی برای پذیرش در دانشگا های کانادا تعریف نشده است. شما با هر سنی می توانید از دانشگا های یا کالج های کانادا پذیرش بگیرید.

درست است که برای دریافت پذیرش تحصیلی کانادا شرایط سنی وجود ندارد اما بعد از اخذ پذیرش تحصیلی،  نداشتن گپ تحصیلی در دریافت ویزای تحصیلی حائز اهمیت است. بنابراین سن متقاضیان تاثیر مستقیمی در دریافت ویزای تحصیلی کانادا دارد.

گپ تحصیلی وقفه ای است که بعد از اتمام و فراغت از یک مقطع تحصیلی ایجاد می شود. به عنوان مثال فردی که در ۱۸ سالگی مدرک دیپلم دریافت کرده است، و اکنون در ۳۳ سالگی قصد ادامه تحصیل در کانادا دارد، باید بتواند وقفه ای که بعد از دریافت دیپلم بوجود آمده است را  توجیه کند.

شرایط سنی برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

شرایط سنی برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا وجود ندارد. متقاضیان ویزای تحصیلی کانادا باید معیارهای و مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا شامل اخذ نامه پذیرش از دانشگاه مقصد، مدارک شناسایی و ازدواج، نامه تمکن مالی، مدارک معاینه پزشکی و …  را داشته باشند. همچنین باید به افیسر اثبات کنند که پس از پایان اعتبار ویزای تحصیلی ، کشور را ترک کرده و به وطن خود باز می گردند.

اداره مهاجرت کانادا شرط سنی برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا مشخص نکرده است. با این وجود سن یکی از فاکتور های مهم در اقناع کردن افیسر برای دریافت ویزای تحصیلی کاناداست.  

افیسر ممکن است درخواست ویزای تحصیلی متقاضیان را به دلیل داشتن گپ تحصیلی رد کند. به عنوان مثال کسی که بعد از ده سال وقفه از آخرین مدرک تحصیلی خود برای ویزای تحصیلی اقدام می کند نسبت به متقاضیانی که تازه فارغ التحصیل شده اند، شانس ویزای پایین تری دارد.

 با این وجود این به معنی محدودیت سنی برای  دریافت ویزای تحصیلی کانادا نیست.  بسیاری از متقاضیان به دلیل سپری کردن دوره سربازی ، کار کردن بعد از فارغ التحصیلی و یا کسب آمادگی در آزمون های زبان مانند آیلتس یا تافل ممکن است دارای گپ تحصیلی باشند، این افراد می توانند با ارائه دلایل منطقی و توجیه فاصله گرفتن از مقطع تحصیلی قبلی برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنند.

دلایل و رفع ریجکتی ویزای تحصیلی

دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا به عوامل مختلفی بستگی دارد. ویزای تحصیلی کانادا برخلاف ویزای تحصیلی آمریکا مصاحبه ندارد. درخواست ویزای تحصیلی کانادا و مدارک را به صورت آنلاین باید ارسال کنید. بنابراین ارائه مدارک دقیق، صحیح و معتبر بسیار مهم است. زیرا افیسر بر اساس اطلاعات ارائه شده تصمیم می گیرد ویزای تحصیلی را به شما بدهد یا خیر.  

 

بعد از اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه ها یا مدارس کانادا برای ورود به کانادا باید ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کنید. داشتن گپ تحصیلی غیر موجه، ارائه اطلاعات ناقص و یا داشتن نمره زبان پایین می تواند موجب ریجکتی ویزای شما شود. در ادامه دلایلی که ممکن است باعث ریجکت ویزای تحصیلی کانادا شود را مورد بررسی قرار می دهیم.

پذیرش تحصیلی شما یکی از موارد مهم در اقناع افیسر برای دریافت ویزای تحصیلی کاناداست. بدون یک پذیرش تحصیلی منطقی،  ممکن است افیسر متقاعد نشود شد که هدف اصلی متقاضی از آمدن به کانادا تحصیل است.  به عنوان اگر قبلا در دوره های ارشد یا دکترا تحصیل کرده اید و سال ها مشغول به کار بوده اید و  پذیرش تحصیلی در دوره های کالج دارید، شانس شما برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا کم است.

همچنین پذیرش تحصیلی شما باید باید از یکی ازموسسات آموزشی منتخب (DLS  Designated learning institutions list) باشد. در غیر اینصورت نمی توانید ویزای تحصیلی کانادا را  بگیرید.

یکی دیگر از دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا، عدم اثبات توانایی مالی برای تامین هزینه های زندگی و تحصیل در کاناداست. متقاضیان ویزای تحصیلی کانادا باید ۲۰۶۳۵ دلار و اگر متاهل هستید باید ۲۵۶۹۰ دلار بدون احتساب شهریه های تحصیلی، تمکن مالی ارائه دهید. 

عدم ارائه مدارک قوی مبنی بر اینکه شما پس از اتمام  تحصیل، کانادا را ترک خواهید کرد. ویزای تحصیلی کانادا یک ویزای موقت است و ویزا اعتبار محدودی دارد.  دانشجویان بین المللی  که ویزای تحصیلی کانادا را دارند، نباید پس از اتمام مجوز تحصیلی خود به صورت غیر قانونی در این کشور بمانند.

همچنین روابط خانوادگی شما در کشور خودتان و یا در کشور کانادا ممکن است در اقناع افیسر برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا موثر باشد.

 به عنوان مثال اگر اعضای درجه یک خانواده شما در کانادا حضور دارند، ممکن است تاثیر منفی بر دریافت ویزای تحصیلی کانادا داشته باشد. یا اگر هیچ یک از اعضای خانواده شما در کشورتان حضور ندارند، ممکن است افیسر دلایل شما را برای ترک کانادا پس از پایان تحصیلات کافی نداند.

رفع ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا زمانی است که افیسر درخواست ویزای تحصیلی شما را رد کند و شما به رد شدن ویزای خود در کورت یا همان دادگاه فدرال کانادا اعتراض می کنید.

رد درخواست ویزای تحصیلی کانادا، پایان راه نیست. متقاضیان این امکان  را دارندکه تصمیم افیسر را در دادگاه مدرک کنندو به تصمیم افیسر اعتراض کنند. برای اعتراض ابتدا باید دلایل رد شدن ویزای خود را مورد بررسی قرار دهید.

دلایل ریجکت ویزا در نامه افیسر که اصطلاحا به آن نوت افیسر می گویند، درج شده است. این نامه را می توانید با از اداره مهاجرت دریافت کنید.

پس از دریافت و بررسی نوت افیسر، می توانید بررسی کنید که ویزای تحصیلی شما به چه دلیل رد شده است. بر اساس این دلایل  به سه صورت می توانید اقدام کنید :

  1. ۱. رد درخواست ویزای تحصیلی کانادا به دلیل نقص مدارک یا ناکافی بودن مدارک مانند عدم ارائه تمکن مالی باشد. در این حالت می توانید با رفع اشکالات و نواقص و مدارک اضافی مجددا برای ویزا درخواست دهید.

درصورتی که دانشگاه مقصد به شما اجازه بدهد می توانید شروع دوره تحصیلی خود را به تعویق بیندازید تا زمان کافی برای ارسال مجدد درخواست ویزای تحصیلی را داشته باشید. قبل از ارسال درخواست مجدد ویزا اطمینان حاصل کنید که نواقص و اشکالات درخواست قبلی  را برطرف کرده اید.

۲.اگر با وجود درخواست مجددا ویزای شما به دلایل ناعادلانه ای رد شده باشد می توانید در دادگاه  فدرال کانادا ( کورت) به تصمیم افیسر در رد ویزای تحصیلی خود اعتراض کنید.  در دادگاه می توانید دفاعیات خود را شخصا  یا از طریق وکیل  حقوقی کانادا  ارائه دهید.

شانس ویزای تحصیلی کانادا

شانس ویزای تحصیلی کانادا برای همه افراد یکسان نیست. مدارک و رزومه شما تعیین کننده شانس ویزای شماست.

اگر قصد ادامه تحصیل در کانادا دارید می توانید با رعایت فاکتورهایی که در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم، شانس دریافت ویزای تحصیلی کانادا را بالا ببرید.

یک از موارد مهم که باید درنظر بگیرید ارائه تمکن مالی کافی است. اطمینان حاصل کنید که برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا تمکن مالی کافی ارائه می دهید. اگر برای تحصیل در آمریکا اسپانسر دارید، اسپانسر شما ترجیحا اعضای نزدیک خانواده شامل پدر و مادر، خواهرو برادر، همسر باشد.

شما باید به افیسر اثبات کنید که توانایی تامین شهریه سال اول تحصیل به اضافه هزینه زندگی را برای یک سال اول دارید.

یکی دیگر از فاکتورهای مهم سن متقاضی ویزای تحصیلی است. محدودیت سنی برای درخواست ویزای دانشجویی وجود ندارد، با این وجود سن یکی از عواملی است که برای دریافت ویزای تحصیلی مهم است. درست که  سفارت کانادا شرایط سنی برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا مشخص نکرده است اما اگر مدت زمان زیادی از دریافت آخرین مدرک تحصیلی شما گذشته است  و اصطلاحا دارای گپ تحصیلی هستید باید بتوانید گپ تحصیلی خود را بادلایل موجه توجیه کنید.

به عنوان مثال اگر ۲۵ سال سن دارید و برای مقطع لیسانس پذیرش گرفته اید باید  وقفه ای که بعد از دریافت مدرک دیپلم ایجاد شده است را با ارائه مدارک قانع کننده در رزومه خود توجیه کنید.

تاثیر سن در شانس دریافت ویزای تحصیلی کانادا برای تحصیل در مدارس و همچنین لیسانس و فوق لیسانس مهم است، اما برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا در مقطع دکترا معمولا سن متقاضی و داشتن گپ تحصیلی مهم نیست.

همچنین ترجیحا برای تحصیل در رشته مرتبط با سوابق تحصیلی، پژوهشی و کاری خود پذیرش تحصیلی دریافت کنید. اگر برای ادامه تحصیل دوره های تحصیلی غیر مرتبط با سوابق خود اقدام کنید شانس کمتری برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا دارید.

برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا الزامی به ارائه مدرک زبان ندارید. اما داشتن نمره زبان متناسب با دوره تحصیلی می تواند شانس دریافت ویزا را بالاببرد. همچنین در ارائه اطلاعات مربوط به ریجکت شدن ویزاهایی قبلی یا پرونده های مهاجرتی بازی که دارید، صادق باشید و از ارائه اطلاعات ناکافی و غلط خودداری کنید.

اعتبار ویزای تحصیلی کانادا موقت است و هر دلیلی که بازگشت شما به کشورتان بعد از اتمام تحصیل را زیر سوال ببرد، شانس شما را برای دریافت ویزای کانادا پایین می آورد. 

ویزای تحصیلی کانادا برای متاهلین

ویزای تحصیلی کانادا برای متاهلین به این صورت است که متقاضی ویزا می تواند  که هم زمان با اعضای خانواده خود شامل همسر و فرزندان مجرد زیر ۲۲ سال درخواست ویزا دهد.

اگر مایل به درخواست ویزای دانشجویی کانادا همراه همسر و فرزندان خود هستید می توانید هم به صورت هم زمان اقدام کنید و هم به صورت جداگانه بعد از ورود همسرتان به کانادا با دریافت ویزای همراه به او ملحق شوید.

متاهلین برای ویزای تحصیلی کانادا باید مدارک ازدواج و مدارک اضافی که واقعی بودن ازدواج را نشان دهد مانند آلبوم عکس  برای افرادی که به تازگی ازدواج کرده اند.  به علاوه تمکن مالی کافی که نشان دهد توانایی تامین هزینه های خانواده خود را در کانادا دارید. 

اگر در مقطع ارشد یا دکترا کانادا پذیرش تحصیلی داشته باشید، همسر او می تواند در کانادا مجوز کار آزاد (Open work permit) دریافت کند و به صورت رسمی اجازه کار دارد.

اما مطابق قوانین جدید کانادا در سال ۲۰۲۴، افراد متاهلی که در دوره های کالج یا در مقطع لیسانس تحصیل می کنند، همسر آن ها اجازه کار در کانادا ندارد.

 همچنین افراد متاهلی که دارای فرزند هستند و برای تحصیل در کانادا درخواست  می دهند، می توانند برای فرزندان تحت تکفل خود را نیز درخواست ویزا دهند. 

مطابق قوانین کانادا فرزندان تحت تکفل، فرزندان زیر ۲۲ سال گفته می شود. در صورت دریافت ویزا برای فرزند اجازه اقامت او در کانادا را برای مدتی مشابه با مجوز والدین صادر می کند.

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا بسته به حجم کاری سفارت و کشورمبدا ممکن است متفاوت باشد. به صورت کلی مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا ممکناست از چند روز تا چندین ماه طول بکشد.

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا را می توانید در وبسایت اداره مهاجرت کانادا چک کنید:

زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا  در این قسمت از وبسایت اداره مهاجرت کانادا  با وارد کردن اطلاعات زیر می توانید مدت زمان صدور ویزا ی تحصیل کانادا را  بررسی کنید:  

  • انتخاب نوع ویزا Temporary resident( visiting, studying, working)    
  • انتخاب گزینه درخواست مجوز تحصیل در کانادا از خارج از کشورStudy permit from outside Canada
  • و نهایتا روی گزینه  Get processing time کلیک کنید.

زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا 2

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، سایت اداره مهاجرت کانادا مدت زمان صدور ویزای تحصیل کانادا را به مدت ۱۰ هفته تخمین زده است. لازم به ذکر است این زمان تخمین زده شده همیشه یکسان نیست و اپدیت می شود.  اپدیت مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا را در هر زمان می توانید با روشی که به شما آموزش دادیم چک کنید. 

سوالات متداول تحصیل در کانادا

در صورتی که یکی از اعضای خانواده‌ی فرد  شامل  همسر و فرزندان تحت تکفل قصد همراهی دانشجو را داشته باشند، می‌توانند برای اخذ ویزای همراه اقدام کنند. در صورتی که دانشجو درخواست خود را به صورت انفرادی ثبت کرده باشد، همسر و فرزندان باید برای اخذ ویزای توریستی اقدام کنند اما اگر دانشجو به همراه خانواده درخواست خود را ثبت کند، همسر و فرزندان ویزایی مطابق با اعتبار ویزای دانشجویی دریافت خواهند کرد.

ویزای تحصیلی به افراد این امکان را می‌دهد تا در صورت واجدالشرایط بودن، دانشگاه خود را تغییر دهند.

در هر یک از شرایط زیر، باید شرایط جدید خود را به اداره مهاجرت اعلام کرده و مجوز تحصیلی جدید برای موسسه آموزشی جدید دریافت کنید:

  • اگر دوره دبستان را به اتمام رساندید و قصد دارید دبیرستان را آغاز کنید.
  • اگر دوره دبیرستان را به اتمام رسانده و قصد دارید تحصیلات دانشگاهی خود را آغاز کنید.
  • اگر قصد دارید دانشگاه یا کالج خود را تغییر دهید.
  • هر گونه تغییر در شرایط مجوز تحصیلی خود

در موارد زیر نیازی به اخذ مجوز تحصیلی و اطلاع رسانی به دولت کانادا ندارید:

  • اگر در حال تغییر مدرسه یا دانشگاه در یک مقطع هستید. ( انتقال از یک مدرسه ابتدایی به مدرسه‌ای دیگر)
  • تغییر در برنامه تحصیلی در همان موسسه آموزشی
  • در برنامه‌های تحصیلی ۶ ماه یا کمتر

سیستم تحصیلی کانادا تعطیلات زیادی را بین تابستان و زمستان برای دانش‌آموزان و دانشجویان در نظر گرفته است. طبیعتا بسیاری از افراد دوست دارند در این بازه زمانی به کشور خود سفر کنند. ویزای تحصیلی کانادا به دانشجویان خارجی اجازه می‌دهد تا در طول تعطیلات به خارج از کشور سفر کنند. دانشجویان باید مجوز تحصیلی و ویزای معتبر داشته باشند در غیر اینصورت نمی‌توانند وارد کانادا شوند.

اعتبار ویزای تحصیلی کانادا مطابق با طول دوره‌ی تحصیلی افراد به علاوه  ۹۰ روز بیشتر اعتبار دارد. این ۹۰ روز به افراد اجازه می‌دهد تا برای ترک کانادا یا تمدید ویزای خود اقدام کنند.

در صورتی که برنامه تحصیلی خود را تا زمانی که مجوز تحصیلی معتبر است، به اتمام نرسانید باید برای تمدید  مجوز تحصیلی خود نیز اقدام کنید. اگر برنامه تحصیلی خود را قبل از تاریخ انقضای مجوز خود به اتمام برسانید، تا ۹۰ روز برای ترک کانادا فرصت دارید.

برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • نامه پذیرش معتبر از یکی از موسسات آموزشی منتخب با مشخصات زیر:
  • سربرگ رسمی موسسه آموزشی مقصد
  • اطلاعات دقیق برنامه‌ی تحصیلی مورد نظر
  • مقدار شهریه دوره‌ای که قرار است پشت سر بگذارید.
  • تاریخ شروع و پایان برنامه‌ی تحصیلی
  • برای تحصیل در دانشگاه و کالج متقاضی باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد.
  • افراد زیر ۱۸ سال نمی‌توانند به تنهایی برای ادامه تحصیل در کانادا اقدام کنند. این کار باید از سمت والدین آن‌ها انجام بگیرد.
  • افراد نباید سابقه کیفری داشته باشند ( ارائه مدرک عدم سو پیشینه الزامی است)
  • متقاضی باید تمکن مالی مورد نیاز را داشته باشد.

اثبات بازگشت به کشور خود پس از اتمام دوره تحصیلی

جهت دریافت مشاوره با کارشناسان رویال اپلای و ارائه جزئیات بیشتر با شما تماس خواهیم گرفت.

از طریق تکمیل فرم ارزیابی میتوانید از مشاوره رایگان با کارشناسان و وکلای مجرب شرکت رویال اپلای بهره مند شوید .

تلفن تماس: ۲۲۴۰۹۱۹۱ ۲۲۴۰۸۱۸۱ ۲۲۴۰۷۱۷۱

آدرس:زعفرانیه، میدان الف، مجتمع تجاری پالادیوم، طبقه نهم شمالی ، واحد ۹۰۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

78 دیدگاه در “تحصیل در کانادا

  1. Avatar مروارید گفت:

    سلام
    پروسه گرفتن ویزای تحصیلی حداکثر چقدر زمان میبره؟ مرسی از زمانی که می گذارید

    1. کارشناس مهاجرت کارشناس مهاجرت گفت:

      سلام وقت به خیر پروسه گرفتن ویزای تحصیلی کانادا ۱۰ هفته میباشد.

  2. Avatar مهرداد گفت:

    سلام . وقتتون بخیر
    من یکبار ریجکت شدم برای اپلای تحصیلی کانادا، آیا این ریجکتی می تونه برای اپلای مجدد تاثیر منفی داشته باشه؟
    ممنون میشم اگر جواب بدید.

    1. کارشناس مهاجرت کارشناس مهاجرت گفت:

      سلام دوست عزیز،بله سعی کنید نواقص مدارک قبلی اتون رو تکمیل کنید و بعد اقدام کنید.

  3. Avatar امین رنجبر گفت:

    سلام
    مرسی از مقاله خوبتون
    بعد از گپ تحصیلی، برای دریافت توصیه نامه برای مقطع دکتری چه پیشنهادی دارید؟

    1. کارشناس مهاجرت کارشناس مهاجرت گفت:

      سلام دوست عزیز ،حداقل ۲ -۳ توصیه نامه از مقطع دکترا تون باید داشته باشید.

  4. Avatar طلا گفت:

    سلام روزتون بخیر
    آیا پرداخت نکردن دپوزیت دانشگاه در زمان مشخص شده باعث از دست دادن اپلای می شود ؟

    1. کارشناس مهاجرت کارشناس مهاجرت گفت:

      سلام دوست عزیز نامه پذیرش طبق مقرارات دانشگاه باید اقدام کنید.

  5. Avatar صبا گفت:

    سلام روزتون بخیر
    آیا بدون داشتن مدرک دیپلم می توانیم وارد کالج شویم ؟

    1. کارشناس مهاجرت کارشناس مهاجرت گفت:

      سلام دوست عزی خیر پیش شرط ورود به دوره های کالج مدرک دیپلم میباشد.

  6. Avatar ساناز گفت:

    سلام من متاهل و ۳۴ ساله هستم و یک فرزند هم دارم و لیسانس مترجمی زبان دارم آیا می تونم برای دانشگاه های کبک اقدام کنم ؟

    1. کارشناس مهاجرت کارشناس مهاجرت گفت:

      سلام دوست عزیز بله میتوانی اقدام کنید . برای دریافت راهنمایی بیشتر لطفا فرم ارزیابی را تکمیل کنید تا کارشناس های ما در اسرع وقت با هاتون تماس بگیرند.

  7. Avatar واحدی گفت:

    سلام روزتون بخیر
    آیا هزینه تحصیل سالیانه یکجا باید پرداخت شود ؟

    1. کارشناس مهاجرت کارشناس مهاجرت گفت:

      سلام دوست عزیز بعضی از دانشگاه ها نیاز هست که مخبلغ را به صورت کامل واریزی کنید.

  8. Avatar مروارید گفت:

    سلام روزتون بخیر آیا اعتبار دانشگاهی که در آن درس می خوانیم برای پذیرش تاثیر می گذاره؟ ممنون

    1. کارشناس مهاجرت کارشناس مهاجرت گفت:

      سلام دوست عزیز بله

  9. Avatar طلا گفت:

    سلام روزتون بخیر
    رشته تحصیلی من معماری هست . آیا برای اپلای تحصیلی نیاز به پروپوزال هم هست؟

    1. کارشناس مهاجرت کارشناس مهاجرت گفت:

      سلام دوست عزیز برای تحصیل در مقاطع دکترا و در برخی از موارد ارشد نیاز به ارائه پروپوزال دارد.