آزمون های زبان

تقویت مهارت شنیداری انگلیسی و ۱۰ نکته طلایی -قسمت اول-

تقویت مهارت شنیداری انگلیسی با مدرسین زبان شرکت مهاجرتی رویال اپلای

در قسمت اول مقاله میخواهیم درباره تقویت مهارت شنیداری انگلیسی صحبت کنیم.

نکاتی برای بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی با روش خودخوان

چگونه در مهارت شنیدن (Listening) پیشرفت کنیم؟

اگر می‌خواهید مهارت‌های شنیداری خود را بهبود ببخشید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

برخی از دانش آموزان در کلاس درس، یادگیری بهتری دارند در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند به تنهایی تمرین کنند.

این مقاله به شما کمک می کند تا با ابزارهای مناسب یادگیری آشنا شوید؛ بنابراین، می توانید به سرعت، مهارت شنیداری انگلیسی خود را بهبود بخشید.

این موضوع که در چه محیطی، یادگیری چه مهارتی را شروع می کنید حائز اهمیت است، به ویژه مهارت گوش دادن، چرا که نیاز به توجه دقیق و تمرکز بالایی دارد .

در اینجا به سه ​​نوع اصلی یادگیری بر اساس موقعیت های مختلف می پردازیم :

  • مطالعه به صورت خودخوان
  • مطالعه در کلاس های گروهی
  • مطالعه در کلاس های خصوصی

ما در قسمت اول مقاله تقویت مهارت شنیداری انگلیسی به بررسی مطالعه به صورت خودخوان می پردازیم .

مطالعه بصورت خودخوان

 مطالعه بصورت خودخوان، شامل مطالعه زبان انگلیسی بصورت فردی است. اگر در کلاس درس حواستان توسط دیگران پرت می شود، حوصله شرکت در کلاس های شلوغ را ندارید و یا ترجیح می دهید هر زمان در هر جا که می خواهید (در قطار، خانه، پارک و …مکان های مختلف) مطالعه کنید، ممکن است این گزینه را دوست داشته باشید.

نکاتی برای بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی با روش خودخوان

این نکات مناسب افرادیست که ترجیح می دهند به تنهایی زبان انگلیسی را مطالعه کنند:

۱. در بازه های زمانی کوتاه درس بخوانید.

 اگر فقط چند دقیقه در روز برای مطالعه وقت دارید، نگران نباشید. گاهی، خرده یادگیری ها از مطالعه های طولانی، بهتر و مفید تر هستند!

 طبق بررسی های انجام شده، روش یادگیری مورد علاقه زبان آموزان برتر، مطالعه حدود ۱۵ الی  ۲۰ دقیقه در روز به جای چند ساعت مطالعه در یک جلسه است؛ این روش یادگیری “microlearning” یا ریز آموزش نامیده می شود.

به زبان ساده، “ریزآموزش”  برنامه مطالعه دروس شما را به  بخش های بسیار کوچک تقسیم می کند تا بتوانید آن ها را در حدود پنج دقیقه انجام دهید.

بخش بندی راحت جملات

برای مثال، تصور کنید که در حال خواندن بحث “Present Perfect”  هستید؛ شما می توانید آن را به ۵ بخش : ۱. جملات تاییدی. ۲. جملات منفی ۳. سؤالات ۴. نحوه استفاده ۵. تغییر کلمات در دستور، تقسیم کنید.

این تنها یک مثال بود؛ بطور خلاصه شما می توانید تمامی درس های خود را به روشی که دوست دارید، تقسیم کنید. همیشه به یاد داشته باشید که هر کار فردی حداکثر باید پنج دقیقه طول بکشد!

مطالعات علمی زیادی وجود دارد که ثابت می کند، یادگیری ۱۵ الی ۳۰ دقیقه در روز بسیار مفید تر از تلاش برای به خاطر سپردن صدها کلمه جدید و قوانین گرامری در یک روز است!

تمرین روزانه کارسازتر است. هر فردی هر روز ۱۵ الی ۲۰ دقیقه برای خواندن یک گرامر جدید، گوش دادن به پادکست یا تماشای یک قسمت از یک سریال جذاب فرصت دارد.

سعی کنید “ریز آموزش” را در برنامه روزانه یادگیری زبان انگلیسی خود در نظر بگیرید. بهترین بخش در مورد “ریز آموزش” این است که شما فقط پنج دقیقه برای به پایان رساندن یک فعالیت نیاز دارید؛ بنابراین می توانید یکی را در صبح، یکی بعد از ظهر و یکی را در عصر انجام دهید؛ همچنین می توانید هر سه را در شرایطی که ۲۰ دقیقه وقت آزاد دارید کامل کنید. این شما هستید که انتخاب می کنید چگونه می خواهید آن را انجام دهید. نکته مهم این است که مرتباً آن را هر روز تکرار کنید!

۲. به مدت یک هفته روزانه به یک پادکست انگلیسی گوش کنید.

گوش دادن به پادکست / تقویت مهارت شنیداری انگلیسی

بهبود و تقویت مهارت شنیداری انگلیسی با شرکت مهاجرتی رویال اپلای

پادکستی را در نظر بگیرید که به نظرتان جالب یا سرگرم کننده است و یک بخش را انتخاب کنید. هر روز به مدت یک هفته به این پادکست قسمت گوش کنید. در حال رانندگی، در اتوبوس، شستن ظروف و غیره، به آن گوش دهید. کلمات یا عباراتی را که درک آنها برایتان دشوار است انتخاب کنید و آن ها را در روز اول و دوم مرور کنید. فراموش نکنید که باید مکث کنید و بخش های مشکل را دوباره گوش دهید.

بعد از چند روز، باید بتوانید تمام متن را ترجمه کنید و مفهوم آن را درک کنید. همچنین حفظ کردن بخش‌هایی از پادکست نیز می تواند شما را در بالا بردن سطح مهارت شنیداریتان یاری کند. خودتان را با گوینده پادکست مقایسه کنید و تفاوت هایتان را بسنجید.

در روز آخر، متوجه خواهید شد که می توانید خیلی بیشتر از روز اول بشنوید و شنیده های خود را درک کنید. همانطور که گوش شما به شنیدن این پادکست انگلیسی عادت می کند، گوش دادن به پادکست ها جدید زبان انگلیسی برایتان آسان تر می شود.

۳. به مکالمه های انگلیسی گوش کنید.

اگر در جایی زندگی می کنید که انگلیسی، زبان رسمی آن کشور است، بعد از ظهرهایتان را به یادگیری این مهارت اختصاص دهید. اگر فردی در خیابان یا هر مکان دیگری در حال صحبت به زبان انگلیسی بود، سرعت خود را کم کنید و گوش دهید. در ابتدا، شما متوجه نخواهید شد که آنها در مورد چه چیزی صحبت می کنند؛ چرا که احتمالاً در میانه مکالمه شروع به گوش دادن کرده اید و موضوع را نمی دانید. به همین دلیل درک مکالمه آن ها چالش برانگیز می شود، اما  از طرفی سرگرم کننده نیز بنظر می رسد!

یکی از بهترین راه ها برای یادگیری زبان انگلیسی، شنیدن آن از دیگران است. این امر به شما کمک می کند تا درک درستی از نحوه استفاده واقعی از واژگان، مفاهیم گرامری و حتی  صحبت عامیانه داشته باشید.

در نهایت به یک مکالمه جدید گوش دهید و ببینید که آیا می توانید موضوع گفتگو را متوجه شوید.

۴. از “نویز سفید” استفاده کنید.

این روش می تواند معانی مختلفی داشته باشد و تعریف دقیق آن حتی برای بومی زبانان  انگلیسی نیز بسیار پیچیده است.

“نویز سفید” نوعی صداست که معمولاً پیوسته،  بعنوان پس‌زمینه حین انجام کارهای دیگرتان پخش می‌شود.

اگر در حین شستن ظرف ها به موسیقی گوش دهید و یا رادیو را روشن کنید، آن موسیقی، نویز سفید شماست. اگر در حین آبیاری گل هایتان، به پادکستی گوش دهید، آن پادکست نویز سفید شماست. وقتی به نویز سفید انگلیسی گوش می دهیم درواقع شنیدن بصورت غیرفعال را تمرین می کنیم.

یکی از نکاتی که در مورد “نویز سفید “وجود دارد این است که ما معمولاً مجبور نیستیم به آن ها توجه کنیم. هنگامی که در حال انجام کاری هستیم و  در همین حین صدای تلویزیون و یا آهنگی در حال پخش است، لازم نیست به آنها گوش دهیم و یا روی آنها تمرکز کنیم.

وقتی زبانی را یاد می گیریم، می توانیم از نویز سفید به نفع خود استفاده کنیم.

در حالی که خانه خود را تمیز می‌کنید یا لباس‌هایتان را اتو می‌کنید (یا هر کار دیگری را انجام می‌دهید)، یک پادکست، یک کتاب صوتی یا یک سریال انگلیسی  را به عنوان پس زمینه پخش کنید. به آن توجه خاصی نکنید، فقط آن را پخش کنید و به فعالیت های خود ادامه دهید.

ممکن است فکر کنید که اگر به آن توجه نکنید چیزی یاد نمی‌گیرید، اما واقعیت این است که مغز شما مرتب در حال ثبت هر چیزی است که از این پس زمینه می شنود. نویز سفیدی که تصور می‌کنید فقط سکوت را پر می‌کند، در واقع یک فعالیت فکری برای شماست.

۵. همزمان بخوانید و بشنوید.

یکی دیگر از راه‌های تقویت و بهبود مهارت‌های شنیداری، استفاده از دو منبع اطلاعاتی به صورت همزمان است.

ساده ترین راه برای تمرین این کار، تماشای یک فیلم انگلیسی با زیرنویس انگلیسی است. به این ترتیب، شما هم به کلمات گوش می دهید و هم آن ها را می خوانید؛ این مورد درک همه چیز را برایتان آسان تر می کند و به شما کمک می کند تا بیشتر مطالب را به خاطر بسپارید.

 پادکست ها یک روش دیگر برای استفاده همزمان از دو منبع برای یادگیری هستند. بسیاری از پادکست ها شامل رونوشتی از صحبت های گوینده هستند، بنابراین می توانید به طور همزمان به همان اطلاعات گوش دهید و هم از رونوشت استفاده کنید.

شما همچنین می توانید متن را قبل از گوش دادن چاپ کنید. صدا را پخش کنید، وقتی چیز جالبی پیدا کردید، صدا را متوقف کنید و روی متن چاپ شده یادداشت برداری کنید.

 کتاب‌های صوتی راه آسان دیگری برای یادگیری زبان انگلیسی از دو منبع به طور همزمان هستند. بیشتر کتاب‌ها قبل از اینکه تبدیل به کتاب صوتی شوند، در نسخه‌های چاپی یا الکترونیکی ارائه می شوند. علاوه بر این بسیاری از سایت های اینترنتی وجود دارند که (عمدتا) کتاب های صوتی رایگان را همراه با متن دیجیتالی ارائه می دهند. فقط باید “پخش”را فشار دهید و شروع به گوش دادن و خواندن کنید.

۶. لهجه های مختلف را امتحان کنید.

یادگیری زبان انگلیسی با لحجه بریتانیایی و یا امریکایی

تقویت مهارت شنیداری انگلیسی با رویال اپلای

 درک فیلم های آمریکایی برای شما راحت تر است یا  فیلم های بریتانیایی؟

ممکن است در دفعات اولی که به این لهجه ها گوش می دهید درک برخی از لهجه های انگلیسی برایتان مشکل باشد.

این امر طبیعی است! حتی انگلیسی زبانان بومی نیز ممکن است در درک لهجه های مختلف انگلیسی دچار مشکل شوند.

اما همه لهجه های انگلیسی زیبا هستند و اگر بصورت مداوم در معرض شنیدن باشید، می توانید همه آنها را درک کنید.

به یاد داشته باشید که تمرین رمز موفقیت شماست. اگر فکر می کنید فهمیدن یک لهجه انگلیسی برای شما سخت تر است، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مهارت های شنیداری خود را با تقلید آن لهجه تمرین کنید.

چند مثال برای یادگیری لهجه های انگلیسی

به عنوان مثال، اگر لهجه آمریکایی برای شما چالش برانگیز است، سعی کنید به مدت یک ماه سریال های آمریکایی تماشا کنید و به پادکست های آمریکایی یا اخبار گوش دهید. در پایان این ۳۰ روز، گوش های شما به این لهجه عادت می کند و درک آن برای شما بسیار آسان تر خواهد بود.

شما می توانید گزینه زیرنویس را خاموش کنید تا واقعاً مهارت شنیداری خود را بسنجید. سپس،  دوباره زیرنویس‌ را روشن کنید و روی هر یک از کلمات کلیک کنید تا تعریف و کاربرد آن‌ها برای شما نمایش داده شود. هر کلمه دارای یک تعریف متنی، تصویر، صدا و جملات متعددی است که می توانید با کلیک کردن مشاهده کنید.

پس از این که تماشای ویدیو را تمام کردید، با استفاده از آزمونی که در انتهای آن نمایش داده میشود ، سطح خودتان را ارزیابی کنید.

همچنین برای مطالعه کلماتی که به عنوان فلش کارت ذخیره کرده اید، آزمون هایی نیز ارائه می شود. این آزمون ها با توجه به سطح درک شما از هر کلمه شخصی‌سازی می‌شوند و به شما اجازه می‌دهد، تا برای تمرین بیشتر، پاسخ‌های خود را برای برخی از سؤالات تایپ کنید و یا بگویید. این برنامه در نسخه های مرورگر، برنامه iOS و برنامه Android  وجود دارند.

۷. مکالمات خود را از پیش آماده کنید.

مکالمات در مورد موضوعات مختلف هستند، هر مکالمه ای، حتی مکالمه های خودمانی و دوستانه، شامل یک گوینده و یک شنونده است.

این ترفند (از پیش آماده کردن مکالمه) واقعا مؤثر است؛ مثلا برای صحبت در مورد فعالیت های روزانه به کلماتی نیاز دارید که به شما کمک کند تا بدون استرس در مورد کارهای روزمره خود صحبت کنید. بنابراین، قبل از شروع مکالمه به مطالب مورد نیاز برای صحبت فکر کنید و ذهن خود را آماده کنید.

مثلاً اگر قرار است جایی بروید با فکر کردن به صحبتی که قرار است انجام دهید آماده شوید. به سوالاتی که ممکن است از شما بپرسند و اینکه چگونه می توانید به آنها پاسخ دهید فکر کنید.

این سوالات را از خود بپرسید تا زمانی که مطمئن شوید برای هر سوال احتمالی پاسخی دارید و می توانید مفهوم صحبت های طرف مقابل خود را درک کنید. گاهی اوقات این روند ذهنی کوتاه است و در شرایط دیگر طولانی تر.

این روشی است که توسط زبان آموزان برتر پیشنهاد شده است. اگر بدانید چه موضوعی انتظار شما را می کشد، از کلمات بهتری استفاده خواهید کرد، تا اینکه ندانید طرف مقابل چه چیزی میخواهد به شما بگوید. با کمی تمرین، به صحبت کردن در مورد بسیاری از موضوعات مسلط خواهید شد!

۸. به صحبت های خودتان گوش دهید.

خانمی جلوی ایینه ایستاده است

تقویت مهارت شنیداری انگلیسی با مدرسین زبان شرکت مهاجرتی رویال اپلای

این روش برای بهبود مهارت شنیداری شما عالی است. اگر جلوی آینه یا در ذهنتان با خودتان صحبت می کنید، به حرف های خودتان دقت کنید. از صدای خود برای تمرین مهارت های شنیداری انگلیسی خود استفاده کنید!

وقتی دوش می‌گیرید به زبان‌هایی که در حال یادگیری آن ها هستید صحبت کنید. مکالمات تخیلی ایجاد کنید، از خود سوال بپرسید و دوباره به خودتان پاسخ دهید و وانمود کنید که شخص دیگری هستید. حتی گاهی صدا یا لهجه تان را عوض کنید!

گوش دادن به خود یک راه شگفت انگیز برای بهبود مهارت های شنیداری شماست. اگر مدتی است که به زبان انگلیسی گوش می دهید، می دانید که هنگام صحبت کردن چگونه به نظر می رسید. قطعا کلمات زیادی را یاد گرفته اید و می توانید در مکالمات خیالی خود از آنها استفاده کنید،؛ اگر مجبور شدید از کلمه ای استفاده کنید که معنی یا تلفظ آن را نمی دانید، می توانید از برنامه ها و کتاب های مرتبط برای کمک استفاده کنید. در واقع شما در حال یادگیری زبان انگلیسی به روش نمایش محور هستید!

در ابتدا، به نظر نمی رسد که درحال تمرین مهارت های شنیداریتان هستید؛ اما پس از اینکه تغییر خود را ارزیابی کنید، شگفت زده خواهید شد.

۹. از سرعت های صوتی مختلف استفاده کنید.

دختر و پسر درحال تماشای فیلم

وقتی زبان جدیدی یاد می گیرید از تکنیک های مختلف استفاده کنید.

این کار، بسیار ساده است. ویدیویی را در یوتیوب انتخاب کنید یا آن را در پلتفرمی پخش کنید که به شما امکان تغییر سرعت ویدیو را می دهد.

اولین بار، آن را با سرعت معمولی پخش کنید. احتمالاً بسیاری از مطالب را متوجه نخواهید شد، اما نگران نباشید.

دومین بار، سرعت  پخش را به ۰.۷۵ تغییر دهید. در این حالت ویدیو با سرعت ۷۵ درصد کندتر از حالت عادی پخش می شود. بنابراین می‌توانید کلمات یا عبارات بیشتری را نسبت به دفعه اول درک کنید.

حتی اگر بخواهید می‌توانید ویدیو را کندتر هم بکنید، اما توصیه نمی شود که سرعت زیر ۶۰ را انتخاب کنید، چرا که صدا خیلی مخدوش می‌شود و کلمات تبدیل به یک سری صداهای نامفهوم می شوند.

زمانی که سطح مهارتتان بالا رفت و برای یک چالش آماده بودید، برعکس عمل کنید. سرعت را بالا ببرید و ویدیو را با سرعت بیشتری تماشا کنید. خود را به چالش بکشید و  همزمان با روند بهبود مهارت‌های شنیداری، سرعت خود را نیز افزایش دهید. از نتایج این تمرین شگفت زده خواهید شد!

۱۰. به گروه های مکالمه بپیوندید.

یک گروه که دست هم را گرفته اند

تقویت مهارت شنیداری انگلیسی

بعد از تمام این تمرینات، شما آماده هستید که عملاً از مهارت های شنیداری جدید خود استفاده کنید. اما چگونه؟

یک راه عالی این است که به گروهی از زبان آموزان انگلیسی بپیوندید که در حال تمرین مکالمه با یکدیگر هستند. این گروه‌های مکالمه مرتباً یکدیگر را ملاقات می‌کنند. البته لازم نیست هر هفته در این جلسات شرکت کنید؛ هدف، صرفاً صحبت کردن به زبان انگلیسی است.

در این موقعیت در معرض گوش دادن به انواع لهجه ها و صداهای انگلیسی قرار خواهید گرفت. اگر برای صحبت کردن به زبان انگلیسی مضطرب هستید، به خود یادآوری کنید که می توانید فقط گوش دهید و صحبت نکنید. حتی اگر فکر می کنید که ساکت نشستن در گروهی که جهت تمرین مکالمه تشکیل شده است ممکن است عجیب بنظر برسد؛ می توانید خودتان را معرفی کنید و بگویید که: “من این جلسه روی گوش دادن تمرکز خواهم کرد، بنابراین ممکن است خیلی صحبت نکنم!”

البته قبل از رفتن به جلسه همیشه تمرین کنید. پیوستن به یک گروه مکالمه، علاوه بر تمرین گوش دادن و صحبت کردن، می تواند راهی فوق العاده برای پیدا کردن دوستان جدید باشد.

امیدواریم قسمت اول مقاله تقویت مهارت شنیداری انگلیسی برایتان مفید و کاربردی بوده باشد . برای رفتن به قسمت دوم این مقاله اینجا کلیک کنید .

با خیال راحت کارهای حقوقی و مهاجرتی خود را به ما بسپارید .

تلفن تماس: ۲۲۴۰۹۱۹۱ ۲۲۴۰۸۱۸۱ ۲۲۴۰۷۱۷۱

آدرس:تهران، زعفرانیه، میدان الف، مجتمع تجاری پالادیوم، طبقه نهم شمالی ، واحد ۹۰۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *