مهاجرت پزشکان در کانادا

صفر تا صد مهاجرت پزشکان به کانادا

مهاجرت پزشکان به کانادا به دلیل کمبود شدید پزشکان در کانادا در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است. کانادا پیش بینی کرده است که بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۱، با وجود مهاجرت پزشکان خارجی به کانادا، همچنان تا ۴۰ درصد از فرصت‌های شغلی در پزشکی تکمیل نشده باقی بماند.

بنابراین چه اخیراً تحصیلات پزشکی خود را در خارج از کشور به پایان رسانده باشید و چه چندین سال تجربه به عنوان یک پزشک داشته باشید، مهاجرت به کانادا می تواند طیف وسیعی از فرصت های شغلی را برای شما فراهم کند.

از سوی دیگر مشاغل حوزه پزشکی در لیست مشاغل مورد تقاضا در بسیاری از استان های کانادا قرار دارند و دولت های فدرال و استانی هر دو در تلاش هستند تا پزشکان خارج از کشور را برای کار و اعطای اقامت دائم کانادا دعوت کنند.

در این مقاله، برنامه‌های مهاجرتی کانادا که برای پزشکان مناسب است، فرآیند صدور مجوز پزشکی در کانادا، شرایط و مدارک مورد نیاز برای مهاجرت پزشکان به کانادا را مورد بررسی قرار داده ایم.

فهرست مطالب

اقامت کانادا برای پزشکان

اقامت پزشکان در کانادا از طریق پروسه های مهاجرتی کانادا  در سال های اخیر روند رو به رشدی داشته است. بر اساس آمارهای رسمی تعداد پزشکان مقیم در کانادا منطبق با نیازهای بهداشتی و مراقبتی این کشور نیست به همین دلیل کانادا هر ساله نیاز به جذب نیروی کار پزشک خارجی برای جبران کمبود نیروی کار در حوزه بهداشت و درمان دارد.

حدود ۳۶ درصد از پزشکان، حدود ۳۹ درصد از دندانپزشکان و ۳۷ درصد از داروسازان مقیم در کانادا، مهاجر هستند به عبارت دیگر از هر چهار پزشک در کانادا یک نفر مهاجر است. همچنین به دلیل اهمیت جذب پزشکان خارجی در ارتقا سیستم مراقب بهداشتی در کانادا، دولت‌های فدرال و استانی کانادا برنامه های متعددی برای جذب نیروی کار پزشک و اعطای اقامت دائم به آن ها ایجاد کرده اند.

پزشکانی که فارغ التحصیل رشته پزشکی در خارج از کانادا هستند می توانند با مدرک پزشکی خود برای برنامه های مهاجرتی کانادا اقدام کنند. یکی از اقدامات مهم کانادا برای اقامت پزشکان خارجی ایجاد دراو های جدید اکسپرس اینتری کاناداست. این دراوها برای جذب نیروی کار خارجی با تجربه در برخی مشاغل خاص از جمله پزشکی بود که برای اعطای اقامت دائم کانادا در الویت قرار گرفتند.

پزشکان به عنوان نیروی کار ماهر در نظر گرفته می شوند به همین دلیل امکان اخذ اقامت دائم کانادا برای پزشکان قبل از معادلسازی مدارک آن ها از طریق برنامه های مهاجرتی مانند اکسپرس اینتری کانادا وجود دارد.

اما اگر قصد طبابت در کانادا را دارند باید مجوز شورای پزشکی کانادا (LMCC) را دریافت کنند که شامل شرکت در آزمون مجوز پزشکی و گذراندن دوره های معادل سازی است.

در ادامه به بررسی روش های مهاجرتی و نحوه مهاجرت پزشکان به کانادا و اخذ اقامت کانادا برای پزشکان به تفصیل می پردازیم.

شرایط مهاجرت پزشکان به کانادا

شرایط مهاجرت پزشکان به کانادا به نوع ویزای درخواستی آن ها بستگی دارد. اما به طور کلی پزشکان برای مهاجرت به کانادا باید گواهی ارزیابی مدرک تحصیلی (ECA) را دریافت کنند. این گواهی مدرک پزشکی  که از خارج از کشور کانادا دریافت کرده اید را تایید می کند.

هنگامی که برای برنامه های مهاجرتی کانادا درخواست می دهید، به گواهی ECA نیاز دارید. نهاد های نظارتی برای ارزیابی رشته های خاص مانند پزشکی متفاوت هستند. پزشکان باید مدرک تحصیلی خود را از طریق وبسایت شورای پزشکی کانادا MCC تایید و ارزیابی کنند. سایر شرایط کلی مهاجرت پزشکان به کانادا به شرح زیر است. این شرایط کلی برای مهاجرت پزشک عمومی به کانادا و مهاجرت پزشک متخصص به کانادا یکسان است.

از دیگر شرایط مهم مهاجرت به کانادا برای پزشکان تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی است. شرکت در آزمون معادل سازی و کار در کانادا نیاز به تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی دارد. همچنین سطح زبان فرد یکی از فاکتورهای مهمی است که برای دریافت اقامت دائم کانادا به شما امتیاز می دهد.

به طور کلی پزشکانی که قصد مهاجرت و دریافت اقامت دائم کانادا را دارند باید بتوانند بر مبنای معیارهایی مانند سن، تحصیلات، سابقه کار و سطح زبان امتیازات لازم را دریافت کنند. همچنین چندین استان و منطقه در کانادا دارای برنامه نامزدی استانی هستند که هدف آن ها جذب پزشکان و متخصصان مراقبت های بهداشتی است. برنامه نامزدی استانی به استان ها اجازه می دهد تا افرادی را که مهارت ها و تجربه های مورد نیاز در بازار کار استان را دارند، معرفی کنند. شرایط در هر استان متفاوت است و برخی ممکن است به پیشنهاد شغلی یا تجربه کاری قبلی در استان نیاز داشته باشند. داشتن نامزدی استانی یا پیشنهاد شغلی در کانادا می تواند امتیاز شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

یکی دیگر از شروط مهم مهاجرت به کانادا داشتن تمکن مالی و توانایی تامین هزینه های مهاجرت و اقامت خود و اعضای خانواده در کاناداست. از سوی دیگر متقاضیان اخذ انواع ویزای سرمایه گذاری کانادا  باید علاوه بر تمکن مالی، سرمایه مالی برای انواع روش های سرمایه گذاری مانند راه اندازی یا خرید بیزینس یا کسب و کار خود را نیز ارائه دهند.

پزشکانی که برای حرفه‌ی پزشکی وارد کانادا می شوند باید مراحل و الزاماتی شامل آزمون‌های معادلسازی پزشکی و در صورت قبولی گذراندن دوره های معادلسازی را برآروده سازند. برای این منظور باید مدرک پزشکی خود را از یک دانشگاه معتبر دریافت کرده باشید. مدارک شما باید توسط شورای پزشکی کانادا ارزیابی شود و دوره های معادل سازی را بگذرانید.

متقاضیان پس از گذراندن دوره معادلسازی برای کار به عنوان یک پزشک باید مجوز کار پزشکی در کانادا را از استان یا منطقه ای که قصد کار در آن دارند، دریافت کنند.  هر استان و منطقه شرایط صدور مجوز خاص خود را دارد.

مراحل مهاجرت پزشکان به کانادا

مراحل مهاجرت پزشکان به کانادا شامل چندین مرحله است که گذراندن هر کدام از آن ها نیازمند مدارک و شرایط خاصی است. در ادامه، مراحل کلی مهاجرت پزشکان به کانادا شرح داده شده است:

پزشکانی که قصد مهاجرت به کانادا دارند باید ارزیابی مدارک تحصیلی خود را که از یک دانشگاه معتبر دریافت کرده اند از طریق وبسایت MCC انجام دهند. برای این منظور ابتدا یک حساب کاربری در این وبسایت ایجاد کنید و مدارک و ریز نمرات تحصیلی خود را در وبسایت بارگزاری کنید و هزینه اخذ گواهی ECA را بپردازید.

برای مهاجرت به کانادا لازم است در یکی از آزمون های زبان های زبان انگلیسی مانند آیلتس یا فرانسوی مانند TEF شرکت کنید و حداقل نمرات مورد نیاز آیلتس (حداقل ۷) یا تافل (حداقل ۹۳)  را کسب کنید.

پزشکان می توانند از طریق برنامه اکسپرس اینتری کانادا و یا برنامه نامزدی استانی برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنند. پزشکانی که مدارک تحصیل خود را از یک دانشگاه معتبر دریافت کرده اند و دارای سابقه کار هستند، به عنوان نیروی کار با مهارت بالا در نظر گرفته می شوند و می توانند با تشکیل پروفایل اکسپرس اینتری کانادا و دریافت امتیاز با معیارهای مانند سن، تحصیلات، سوابق کاری و سطح زبان دعوتنامه اقامت دائم دریافت کنند.

برای شروع فرآیند معادلسازی باید در وبسایت physiciansapply.ca یک حساب کاربری تشکیل دهید. از طریق این وبسایت آزمون های پزشکی را می توانید رزرو کنید. پزشکانی که قصد طبابت در کانادا دارند باید آزمون معادل سازی که توسط شورای پزشکی کانادا (MCC) برگزار می شود را بگذرانند. این آزمون در دو مرحله برگذار می شود. آزمون MCCQE (Part I) که دانش پزشکی و توانایی های تصمیم گیری بالینی را ارزیابی می کند. این آزمون در بیش از ۸۰ کشور به صورت آنلاین برگزار می شود، بنابراین ممکن است بتوانید قبل از ورود به کانادا بتوانید در آن شرکت کنید.

آزمون MCCQE (Part II) که یک آزمون عملی پیشرفته برای ارزیابی مهارت های بالینی است و پس از تکمیل دوره آموزشی یک ساله می توان در آن شرکت کرد.

بعد از قبولی در آزمون ها برای دریافت تاییدیه از شورای پزشکی کانادا باید حساب کاربری خود در physiciansapply.ca مراجعه کرده و  درخواست تاییدیه و گواهی LMCC را از طریق این پورتال ارسال کنید و هزینه گواهی را بپردازید. به طور معمول، سه تا چهار هفته طول می کشد تا MCC اطلاعات شما را بررسی کند و واجد شرایط بودن شما برای گواهی  LMCC را تأیید کند. پس از آن، ممکن است شش تا هشت هفته دیگر طول بکشد تا  گواهی LMCC برای شما ارسال شود.

پس از تکمیل دوره های آموزشی رزیدنتی یا PRA، درخواست مجوز پزشکی را به مرجع نظارت پزشکی استانی یا منطقه ای که  قصد کار کردن در آن دارید، ارسال کنید. پس از صدور مجوز، می توانید به عنوان یک پزشک در کانادا شروع به کار کنید.

مدارک مورد نظر برای مهاجرت پزشکان به کانادا

مدارک مورد نظر برای مهاجرت پزشکان به کانادا بستگی به پروسه مهاجرتی شما متفاوت است. اما به طور کلی مهاجرت به کانادا با مدرک پزشکی به مدارک زیر نیاز دارید:

پزشکان برای مهاجرت به کانادا نیاز به مدارک تحصیلی معتبر دارند. شما باید از دانشگاهی فارغ التحصیل شوید که جز فهرست دانشکده های پزشکی معتبر جهانی باشد. برای بررسی اینکه آیا مدرک تحصیلی شما پذیرفته می شود یا خیر، باید به وب سایت World Directory of Schools Medical مراجعه کنید و دانشگاه خود را در لیست دانشکده های معرفی شده جستجو کنید. اگر از دانشکده معتبری فارغ التحصیل شده اید می توانید برای مهاجرت به کانادا اقدام کنید.

در قدم بعدی مدرک تحصیلی شما باید توسط سازمان ECA کانادا که مسئول ارزیابی مدارک تحصیلی پزشکی است باید ارزیابی و تایید شود. برای معادل سازی مدارک تحصیلی خود در کانادا و همچنین اقدام برای پروسه های مهاجرتی کانادا نیاز به اخذ گواهی ECA دارید.  

پزشکان برای اثبات تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی لازم است مدرک زبان آکادمیک ارائه دهند. حداقل سطح زبان مورد نیاز بسته به مورد متفاوت است اما به طور کلی نمره زبان انگلیسی یا فرانسوی معادل  CLB7 نیاز است

پروسه های مهاجرتی کانادا برای پزشکان نیاز به ارائه سوابق کاری حرفه ای دارند. تجربه کاری جهت مهاجرت پزشکان به کانادا برای پزشکانی که قصد دریافت اقامت دائم از طریق اکسپرس اینتری کانادا دارند، حائز اهمیت است. پزشکان باید سابقه کاری در یکی از کد ناک های شغلی پزشکی در کانادا ارائه دهند. داشتن سابقه کار یکی از فاکتورهای مهم در اخذ امتیاز برای اکسپرس اینتری کاناداست. همچنین مهاجرت پزشکان به کانادا از طریق برنامه های استانی اغلب نیاز به داشتن جاب آفر یا سابقه کاری در استان دارد. 

این مدرک جز مدارک ضروری در پروسه های مهاجرتی کانادا نیست بلکه برای افرادی است که قصد دارند به عنوان یک پزشک در کانادا کار کنند. بنابراین پزشکان خارجی برای  کار کردن در پوزیشن های بالینی که ارتباط مستقیم با بیماران و درمان آن ها دارد باید مدارک تحصیلی خود را در کانادا معادل کنند. لازمه این امر قبولی در آزمون های پزشکی کانادا مانند آزمون MCCQE است.

پروانه پزشکی یا مجوز پزشکی در کانادا برای افرادی است که بعد از قبولی در آزمون های پزشکی،  گذراندن دوره های آموزشی معادل سازی و اخذ تایید از شورای پزشکی کانادا قصد انجام فعالیت حرفه‌ای در یک استان دارند. پروسه دریافت این مجوز ممکن است بسته به استان متفاوت باشد. برای اخذ مجوز باید به نهاد مربوطه در استان درخواست دهید.

مزایای کار در کانادا به عنوان پزشک

مزایای کار در کانادا به عنوان پزشک شامل موارد متعددی است که این کشور را به یکی از مقصدهای محبوب برای پزشکان بین‌المللی تبدیل کرده است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای کار پزشکان در کانادا می پردازیم:

  • کمبود پزشک در کانادا

در همه استان‌های کانادا تقاضای فزاینده ای برای جذب پزشکان به منظور رفع نیازهای مراقبت‌های بهداشتی در سراسر کشور وجود دارد. این کمبود هم در جامعه  پزشکان عمومی و هم پزشکان متخصص بخصوص متخصصان قلب و عروق و انکولوژی دیده می شود.  پزشکان مهاجر در کانادا این فرصت را دارند که کمبود پزشک در بازار کار کانادا را جبران کنند و برای سیستم مراقبت های بهداشتی کانادا مفید باشند و در عین حال درآمد قابل توجهی داشته باشند و سوابق حرفه ای خود را ارتقا دهند.

  • کیفیت زندگی در کانادا

کانادا از نظر امنیت، ثبات و کیفیت بالای زندگی، مقصدی جذاب برای پزشکانی است که به دنبال مهاجرت به کانادا و کار و زندگی در این کشور هستند.

مطابق آمارهای جهانی کانادا رتبه دومین کشور برتر جهان در سال ۲۰۲۳ را دارد. این رتبه بندی بر اساس مقایسه ۱۷۰۰۰ شهروند در ۸۷ کشور جهان بود و بر اساس عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و کیفیت زندگی مردم مقیم در این کشورها بود. کانادا همچنین به عنوان یکی از امن ترین و صلح آمیز ترین کشورهای جهان با نرخ پایین جرم و جنایت شناخته می شود. این استاندارد بالای زندگی در کانادا برای پزشکان شامل حقوق و دستمزد بالا، حجم کاری متعادل و مزایای بسیاری است که زندگی شخصی آنها را به اندازه زندگی حرفه ای آنها لذت بخش می کند.

  • فناوری پیشرفته در کانادا

سیستم مراقبت های بهداشتی کانادا مجهز به آخرین فناوری های پزشکی است که استفاده از روش های درمانی  پیشرفته را برای پزشکان آسان تر می کند این سیستم پیشرفته فرصت پیشرفت و ارتقا شغلی را برای پزشکان تضمین می کند. همچنین  پزشکان در کانادا به موسسات تحقیقاتی مشهور جهانی دسترسی دارند که در آنجا می توانند در نوآوری در زمینه پزشکی مشارکت کنند.

  • درآمد بالای پزشکان در کانادا

پزشکی در کانادا یکی از پر در آمد ترین مشاغل محسوب می شود. در آمد سالیانه پزشکان در کانادا به طور میانگین حدود ۲۲۰،۰۰۰ تا ۳۵۰،۰۰۰ دلار است، که بسته به تخصص و منطقه ممکن است متغیر باشد. درآمد بالا فقط مختص پزشکان متخصص نیست بلکه طبق گزارش بانک کار کانادا، متوسط ​​حقوق سالانه یک پزشک عمومی در کانادا سالانه حدود۲۴۰۰۰۰ دلاراست. همچنین، از سایر مزایا مانند بیمه‌های درمانی، مرخصی و حقوق بازنشستگی نیز برخوردار هستند. 

  • تسهیل مهاجرت به کانادا برای پزشکان

کانادا در طی سال های اخیر پروسه های مهاجرتی و اخذ اقامت کانادا را برای پزشکان خارجی آسانتر کرده است. در سپتامبر ۲۰۲۲، دولت فدرال اقداماتی را برای تسهیل ورود پزشکان خارجی به عنوان مقیم دائم از طریق پروسه اکسپرس انتری کانادا ارائه کرد. همچنین هر یک از استان های کانادا به جذب بیشتر پزشکان خارجی برای جبران کمبود نیروی کار در حوزه مراقبت های بهداشتی در استان از طریق برنامه های متنوع استانی روی آوردند.

مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره با کارشناسان رویال اپلای و ارائه جزئیات بیشتر با شما تماس خواهیم گرفت.

روش‌های مهاجرت پزشکی به کانادا

 روش های مهاجرت پزشکی به کانادا شامل اخذ اقامت دائم کانادا از طریق اکسپرس اینتری، برنامه نامزدی استانی (PNP) و برنامه آتلانتیک می شود. هر یک از این پروسه ها خود دارای زیر گروه های متفاوتی هستند که هر یک الزامات مربوط به خود را دارند. در ادامه به  نحوه مهاجرت پزشکان به کانادا در هر یک از پرو سه های مهاجرتی کانادا می پردازیم.

اکسپرس اینتری کانادا برای پزشکان

اکسپرس اینتری کانادا یکی از روش های اقامت دائم کاناداست که یک پروسه امتیازی است. متقاضیان برای اینکه واجد شرایط تشکیل پروفایل اکسپرس اینتری کانادا باشند باید بر مبنای معیارهایی مانند سن، تحصیلات، سابقه کاری، سطح زبان حداقل ۶۷ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را دریافت کنند. از بین متقاضیانی که پروفایل تشکیل داده اند و اصطلاحا وارد Pool یا استخر متقاضیان شده اند، دراو انجام میشود و این بار امتیاز متقاضیان از ۱۲۰۰ ارزیابی می شود و  افرادی که امتیاز بالاتری دارند یک دعوتنامه اقامت دائم دریافت می کنند. 

اکسپرس اینتری کانادا دارای زیر گروه های متفاوتی شامل: برنامه نیروی کار ماهر فدرال (FSWP) و تجربه کانادایی (CEC) است. این برنامه ها با هدف جذب نیروی کار ماهر از سراسر دنیا ایجاد شده است.

برای کسب امتیاز علاوه بر اهمیت سن و سطح زبان متقاضیان باید تحصیلات و تجربه کاری ماهر  در یک شغل حرفه ای که پزشکی هم جز آن هاست، داشته باشید.

دراوهای اکسپرس انتری برای مشاغل بهداشت و درمان که شامل پزشکان هم می شود فرصت ارزشمندی را به پزشکان واجد شرایط ارائه می دهد که برای اقدام دائم کانادا اقدام کنند. در آخرین دراو اکسپرس اینتری کانادا برای پزشکان برای افرادی که دارای حداقل امتیاز ۴۴۵ بوده اند، ۳۷۵۰ دعوتنامه اقامت دائم صادر شده است. در ادامه به شرایط مهاجرت پزشکان از طریق هر یک از برنامه های  FSWP و CECمی پردازیم .

۱. برنامه نیروی کار ماهر فدرال برای پزشکان(FSWP)

برنامه FSWP بخشی از سیستم اکسپرس انتری کاناداست. این برنامه یک پروسه مهاجرتی محبوب برای متقاضیانی است که دارای سوابق کاری خارج از کانادا هستند. روند اخذ اقامت دائم کانادا از طریق FSWP بسیار سریع تر از سایر روش های مهاجرتی کاناداست. چرا که این روش به شما مستقیما اقامت دائم کانادا را اعطا می کند.  برای اخذ اقامت دائم از طریق FSWP متقاضیان باید تحصیلات، مهارت ها و تجربه کاری که برای اقتصاد کانادا مفید است و همچنین مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی داشته باشند.

به طور کلی مهارت های شغلی مفید برای درخواست اقامت دائم کانادا از طریق برنامه نیروی کار ماهر فدرال شامل مشاغل مدیریتی، حرفه ای، تجاری و فنی است. سابقه کاری شما باید در سیستم طبقه بندی مشاغل ملی (NOC) کانادا ذکر شده باشد.

معیار اخذ دعوتنامه در این برنامه داشتن امتیاز بالا در سیستم امتیاز بندی اکسپرس اینتری  (CRS) است. افرادی  که در استخر متقاضیان (POOL) اکسپرس اینتری امتیاز بالاتری دارند، درطی دراو‌های متعددی که معمولا در طول ماه چندین بار برگزار می شوند، دعوتنامه اخذ اقامت دائم کانادا را از اداره مهاجرت آمریکا دریافت می کنند.

از سال ۲۰۲۲ اداره مهاجرت کانادا با هدف جذب نیروی کار ماهر برای جبران کمبود نیروی کار در بازار کانادا دراوهای جدیدی را ایجاد کرد که برای مشاغل خاصی انجام می شوند. یکی از گروه های شغلی جدیدی که برای این دراوها معرفی شده اند مشاغل حوزه بهداشت و درمان هستند. در جدول زیر آخرین دراوهای اکسپرس اینتری که برای پزشکان برگزار شده است و همچنین تعداد دعوتنامه‌های اقامت دائم برای پزشکان و امتیاز لازم را مشاهده می کنید:

اکسپرس اینتری کانادا برای پزشکان

تاریخ برگزاری دراو

تعداد دعوتنامه های صادر شده

امتیاز

۵ جولای ۲۰۲۴

۳۷۵۰

۴۴۵

۱۴ فوریه ۲۰۲۴

۳۵۰۰

۴۲۲

۲۶ اکتبر ۲۰۲۳

۳۶۰۰

۴۳۱

۶ جولای ۲۰۲۳

۱۵۰۰

۴۶۳

۲۸ ژوئن ۲۰۲۳

۵۰۰

۴۷۶

۲. مهاجرت  پزشکان به کانادا از طریق (CEC)

برنامه CEC بخشی از سیستم اکسپرس انتری کاناداست. این برنامه یک پروسه مهاجرتی محبوب برای پزشکانی است که در کانادا زندگی و کار می کنند.

CEC به یک سال تجربه کاری در سه سال گذشته نیاز دارد. سابقه کار باید در کانادا باشد. همچنین متقاضیان باید تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی داشته باشند و مدرک زبان ارائه دهند. برای درخواست CEC متقاضیان لزوما نیاز به جاب آفر یا پیشنهاد کاری مداوم در کاندا ندارند و با داشتن حداقل یک سال سابقه کاری می توانند برای این پروسه اقدام کنند. داشتن یک پیشنهاد شغلی ممکن است احتمال دریافت دعوتنامه برای درخواست اقامت دائم را افزایش دهد. در جدول زیر آخرین دراو های CEC که برگزار شده است و همچنین تعداد دعوتنامه های اقامت دائم و امتیاز لازم را مشاهده می کنید:

دراو های CEC  کانادا

تاریخ برگزاری دراو

تعداد دعوتنامه های صادر شده

امتیاز

۱۷ جولای ۲۰۲۴

۶۳۰۰

۵۱۵

۳۱ می ۲۰۲۴

۳۰۰۰

۵۲۲

۱۴ سپتامبر ۲۰۲۱

۲۰۰۰

۴۶۲

۱۸ مارس ۲۰۲۱

۵۰۰۰

۴۴۹

۱۳ فوریه ۲۰۲۱

۲۷۳۳۲

۷۵

۲۱ ژانویه ۲۰۲۱

۴۶۲۶

۴۵۴

۷ ژانویه ۲۰۲۱

۴۷۵۰

۴۶۱

برنامه نامزدی استانی (PNP) برای پزشکان

همه استان‌های کانادا، دارای برنامه ی نامزدی استانی (PNP) هستند. استان های کانادا از طریق این برنامه می توانند به نامزدهایی که دارای مهارت‌ها و شرایط مورد نیاز استان هستند اقامت دائم کانادا را اعطا کنند. هدف برنامه PNP جذب نیروی کار در یک حرفه یا ناک شغلی خاص (NOC) برای پر کردن خلا نیروی ماهر در بازار کار استان است، به همین دلیل شما ممکن است برای دریافت نامزدی استانی از استانی که به دنبال پزشک یا جراح واجد شرایط است، شانس بالاتری داشته باشید. برای اطلاع از کدهای NOC مربوط به حرفه و شغل خود در  بخش مشاغل مورد تقاضا در پزشکی کلیک کنید.

در ادامه برخی از برنامه های PNP که استان های مختلف برای مهاجرت به کانادا به عنوان پزشک ارائه می دهند را مشاهده می کنید.

استان آلبرتا از بین متقاضیانی که در Pool اکسپرس اینتری حضور دارند، به متقاضیان واجد شرایط، NOI  اعطا می کند و ان ها را برای اعطای اقامت دائم کانادا نامزد می کند. این برنامه (AAIP)  نام دارد که شرایط آن به شرح زیر است:

Alberta Advantage Immigration Program (AAIP): پزشکانی که قصد دریافت اقامت دائم کانادا از طریق این برنامه دارند قبل از هر چیز باید پروفایل اکسپرس اینتری تشکیل دهند و  هم چنین یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرما در آلبرتا در حوزه مراقبت های بهداشتی داشته باشند.

 استان بریتیش کلمبیا از طریق دو برنامه زیر پزشکان را جذب می کند:

B.C. Skills Immigration-Health Authority: برای پزشکانی است که یک  پیشنهاد شغلی تمام وقت  در زمینه پزشکی یا بهداشت عمومی از یک مقام بهداشتی یا گروه  پزشکی که تأیید می کند شما یک پزشک، پرستار یا ماما در بریتیش کلمبیا هستید، دارند.

 

B.C. Skills Imigration-Skilled Worker: پزشکانی که از این طریق برای اقامت دائم کانادا درخواست می دهند، باید یک پیشنهاد شغلی تمام وقت از یک کارفرما داشته باشند. این پیشنهاد شغلی باید در یکی از ناک‌های شغل TEER 0, 1, 2, 3 باشد. ناک (NOC) یا کد شغلی ملی یک سیستم دسته‌بندی مشاغل در کاناداست و TEER نیز به سطوح مختلف مهارتی در این سیستم اشاره دارد. این سیستم شامل چندین سطح مهارتی است که از ۰ (مدیریتی) تا ۳ (مهارت‌های فنی و حرفه‌ای) را در بر می‌گیرد. حداقل دو سال سابقه کار تمام وقت در یکی از این ناک‌های شغلی یعنی شما باید حداقل دو سال سابقه کار تمام وقت در یکی از این دسته‌های شغلی داشته باشید تا شرایط لازم برای این فرصت شغلی را برآورده کنید.

مانیتوبا از طریق دو برنامه زیر پزشکان را جذب می کند:

Skilled Workers in Manitoba: این برنامه برای نیروی کار ماهری از جمله پزشکان است که دارای یک شغل تمام وقت در مانیتوباست که حداقل شش ماه با یک کارفرما کار کرده اند. این برنامه افرادی را که طریق اشتغال مستمر و مهارت های کافی، سابقه کاری و مهارت زبان با استان مانیتوبا ارتباط قوی دارند و برای اقتصاد مانیتوبا مفید هستند، را برای اخذ اقامت دائم کانادا معرفی می کند.

Skilled Workers Overseas: این برنامه برای نیروی کار خارجی دارای تجربه و مهارت مورد نیاز در استان است که به آن ها اقامت دائم اعطا می کند.  

انتاریو از طریق دو برنامه زیر به افرای که دارای سابقه کار باشند و نیروی کار ماهر محسوب شوند اقامت دائم اعطا می کند:

Express Entry Human Capital Priorities: این برای پزشکانی است که دارای تجربه کاری، تحصیلات و مدرک زبان هستند و پروفایل اکسپرس اینتری دارند. این برنامه یک مسیر اخذ اقامت دائم از طریق دریافت نامزدی استانی از سوی استان آلبرتاست که به نیروی کار خارجی ماهر، با داشتن سوابق کاری، تحصیلات و مدرک زبان این فرصت را می دهد تا برای زندگی و کار دائمی در انتاریو درخواست دهند. پزشکان برای درخواست نیازی به پیشنهاد شغلی ندارند.

Express Entry French-Speaking Skilled Worker: برای پزشکانی است که دارای تجربه کاری، تحصیلات و مدرک زبان فرانسه هستند و پروفایل اکسپرس اینتری دارند. برنامه اکسپرس انتری فرانسوی زبان انتاریو یکی از مسیر های اخذ اقامت دائم از طریق نامزدی استای انتاریو (OINP) است. پزشکان با تجربه کاری ماهر، مدرک زبان این فرصت را دارند تا برای زندگی و کار دائمی در انتاریو درخواست دهند.

مهاجرت پزشکان به ساسکا چوآن  با برنامه نامزدی استانی از طریق دو مسیر امکان پذیر است. این برنامه ها برای افرادی هستند که در این استان اقامت و سابقه کاری دارند. برنامه نامزدی استانی ساسکاچوآن به نیروی کار ماهر از طریق دو روش زیر اقامت دائم اعطا می کند:

International Skilled Worker – Employment Offer: این برنامه برای نیروی کار خارجی ماهر است که یک پیشنهاد شغلی در یکی از ناک‌های شغلی TEER 0, 1, 2, 3 از یک کارفرما در استان ساسکاچوآن داشته باشد. همچنین باید قصد اقامت دائم در ساسکاچوآن را داشته باشند.

Saskatchewan Experience Health Professionals: این برنامه برای پزشکان، پرستاران و متخصصان حوزه بهداشت عمومی که حداقل ۶ ماه سابقه کار تمام وقت به عنوان یک پزشک یا پرستار در ساسکاچوآن کار کرده‌اند. همچنین باید قصد اقامت دائم در ساسکاچوآن را داشته باشند. همه نامزدهای دارای مجوز کار باید در ساسکاچوان اقامت داشته باشند.

برنامه نامزدی استانی نیوفاندلند و لابرادور برنامه نامزد استانی نیوفاندلند و لابرادور (NLPNP) برای افرادی است که برای اقتصاد این استان مفید هستند و همچنین قصد اقامت دائم در این استان مستقر شوند این افراد از طریق دو روش زیر می توانند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند:

Priority Skills NL: این برنامه برای افرادی است که دارای سابقه کار در مشاغل خاصی که مورد نیاز استان است و همچنین تحصیلات مرتبط و سطح زبان بالایی دارند، می باشد. در لیست مشاغل مورد نیاز استان که برای نامزدی استانی و اعطای اقامت دائم مناسب هستند مشاغل پزشکی در الویت قرار دارند.

NL Express Entry Skilled Worker: این روش یک روش سریع اخذ اقامت دائم برای متقاضیانی است که در مشاغلی مانند پزشکی سابقه کار دارند. متقاضیان باید ابتدا پروفایل اکسپرس اینتری تشکیل دهند تا امکان انتخاب شدن توسط استان را داشته باشند و با دریافت نامزدی استانی از سوی استان امتیاز آن ها در استخر متقاضیان به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند و به این ترتیب  دعوتنامه اقامت دائم کانادا را دریافت می کنند.

استان نوا اسکوشیا  برای افرادی که پزشک هستند و دارای مهارت های لازم برای اشتغال در پوزیشن های شغلی مختلف در استان هستند، دو مسیر اخذ اقامت دائم معرفی می کند: 

Physician stream: این برنامه به کارفرمایان حوزه بهداشت و درمان و مراکز بهداشت اجازه می دهد تا پزشکان متخصص و پزشکان عمومی را برای کار د استان استخدام کنند.  این روش  مختص سه گروه از پزشکان که دارای سابقه کار در ناک های شغلی پزشکان عمومی و پزشکان خانواده (NOC 31102) و پزشکان متخصص (NOC 31100 و NOC 31101) است. اشتغال پزشک باید توسط کارفرمایی که مجاز به استخدام پزشک است تایید شود. 

Nova Scotia Express Entry Labour Market Prioritiesاین روش برای اعطای اقامت دائم به نیروی کار خارجی ماهر از جمله پزشکانی است که نیازهای بازار کار استان را می توانند  تامین کنند.  این برنامه افرادی را که پروفایل اکسپرس اینتری را تشکیل داده اند و سابقه کاری آن ها برای استان مفید است را برای اقامت دائم به دولت فدرال معرفی می کند.

 برنامه نامزدی  یوکان برای افرادی ست که یک جاب آفر در مشاغل مدیریتی یا فنی  از این استان دارند. قلمرو یوکان از طریق برنامه زیر افراد ماهر را جذب می کند.

Yukon Express Entry (YEE):برای افرادی است که پروفایل اکسپرس اینتری  تشکیل داده اند و یک پیشنهاد شغلی تمام وقت از یک کارفرمای در یوکان دارند. این شغل باید جز ناک های شغلی ناک‌های شغلی TEER 0, 1, 2, 3 باشد. کارفرما باید ثابت کند که هیچ فردی در کانادا واجد شرایط استخدام در این موقعیت شغلی نبوده است.

برنامه نامزدی استانی جزیره پرنس ادوارد برای متقاضیانی که دارای پیشنهاد کار از یک کارفرما در استان هستند و قصد اقامت دائم در این استان را دارند، دو روش اقامت دائم  زیر را معرفی می کند:

PEI PNP Express Entry: این برنامه برای افرادی است که یک جاب آفر از یک کارفرما در یکی از ناک‌های شغل TEER 0, 1, 2, 3  داشته باشند. متقاضیان باید پروفایل اکسپرس اینتری تشکیل دهند و برنامه نامزدی استانی جزیره پرنس ادوارد متقاضیانی که در Pool اکسپرس اینتری هستند را برای اخذ اقامت دائم الویت قرار می دهد.

Skilled Worker Outside PEI: این برنامه برای افرادی است که  دارای یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرما در یکی از ناک‌های شغلی TEER 0, 1, 2 باشد. متقاضیان باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • در ۵ سال گذشته حداقل دو سال سابقه کار داشته باشند.
  • کمتر از ۵۹ سال سن داشته باشند.  
  • تسلط  کافی به زبان انگلیسی یا فرانسوی داشته باشند.
  • دارای تمکن مالی کافی برای حمایت ازخود و اعضای خانواده خود باشند.

مهاجرت پزشکان به کانادا از طریق برنامه آتلانتیک (AIP)

Atlantic Immigration Program (AIP) یکی از برنامه‌های مهاجرتی کانادا است که برای جذب نیروی کار ماهر، از جمله پزشکان، به استان‌های آتلانتیک کانادا طراحی شده است. این برنامه به کارفرمایان در استان‌های نیوفاندلند و لابرادور، نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک و جزیره پرنس ادوارد اجازه می‌دهد تا نیروی کار خارجی را استخدام کند و و برای اقامت دائم آنها درخواست کنند.

برنامه آتلانتیک مشابه برنامه نامزدهای استانی است که در بالا توضیح دادیم. این برنامه به منظور جبران کمبود نیروی کار در چهار استان آتلانتیک اجرا می شود و همه همه مشاغل حوزه مراقبت های بهداشتی از جمله پزشکان در ۴ استان آتلانتیک تقاضای بالایی دارند. افرادی که دارای یک پیشنهاد شغلی وقت در یکی از چهار استان ذکر شده دارند، می توانند همزمان با درخواست مجوز کار کانادا (ورک پرمیت)، برای اقامت دائم کانادا هم درخواست دهند.

برنامه مهاجرتی آتلانتیک از طریق سه روش زیر به جذب نیروی کار خارجی می پردازد:

  • Atlantic International Graduate Program
  • Atlantic High-Skilled Program
  • Atlantic Intermediate-Skilled Program

پزشکان واجد شرایط، باید برای اخذ اقامت دائم کانادا از طریق برنامه Atlantic High-Skilled Program درخواست دهند. پس از دریافت پیشنهاد شغلی، کارفرما باید برای تأییدیه استخدام از دولت استانی درخواست کند. این تأییدیه نشان می‌دهد که شما و جاب آفر شما مورد تایید استان قرار گرفته‌است.

 معیارهای واجد شرایط بودن پزشکان عبارتند از :

  • مدرک تحصیلی معتبر و اخذ گواهی ECA
  • داشتن حداقل یک سال سابقه کار
  • داشتن جاب آفر از استان
  • دریافت تاییدیه از استان
  • داشتن مدرک زبان
  •  تمکن مالی کافی

مهارت زبانی جهت مهاجرت پزشکان به کانادا

مهارت زبانی جهت مهاجرت پزشکان به کانادا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به طور کلی پزشکان باید مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی خود که دو زبان رسمی کانادا هستند را ارتقا دهند. پزشکان برای ارتباط موثر با بیماران، همکاران و جامعه پزشکی ملزم هستند سطح زبان خود را ارتقا دهند.

برای اثبات سطح زبان  پزشکان باید در آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی شرکت کنند و نمره مورد نیاز را کسب کنند. آزمون زبان انگلیسی مورد قبول کانادا آیلتس یا سلپیپ است  و آزمون زبان فرانسه مورد قبول تف و تی سی اف است.

نمره مورد نیاز ممکن است بسته به روش مهاجرتی و یا الزامات هر استان متفاوت باشد اما به طور کلی برای اکثر روش های مهاجرت پزشکان به کانادا معمولا نمره زبان حداقل CLB7 الزامی است. 

همچنین برای پزشکانی که قصد معادل سازی مدارک خود در کانادا دارند برای قبولی در آزمون های پزشکی و مراحل معادل سازی مدارک پزشکی داشتن مدرک زبان اهمیت ویژه ای دارد. درست است که برای ارزیابی مدرک تحصیلی و شرکت در آزمون معادلسازی نیازی به ارئه مدرک زبان ندارید اما تسلط به زبان برای موفقیت و کسب نمره قبولی در آزمون موثر است. از سوی  دیگر  پزشکان در طی فرآیند معادلسازی برای شرکت در دوره های رزیدنتی باید مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی ارائه دهند.

یکی دیگر از مواردی که در خصوص مهارت زبانی جهت مهاجرت پزشکان باید نظر بگیرید این است که اخذ اقامت دائم کانادا از طریق روش های مهاجرتی مختلف مانند اکسپرس اینتری و یا برنامه نامزدی استانی نیز نیاز به به ارائه مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی دارد.

در سیستم اکسپرس اینتری کانادا نمره زبان با استفاده از معیار CLB (Canadian Language Benchmark) ارزیابی می شود. داشتن نمره زبان بخشی از امتیاز متقاضیان در سیستم امتیاز بندی اکسپرس اینتری کانادا (CRS) است که تعیین می کند آیا متقاضی برای اخذ اقامت دائم کانادا دعوتنامه دریافت می کند یا خیر. نمره زبان بالاتر می تواند امتیاز شما را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

همچنین پزشکانی که برای نامزدی استانی درخواست می‌دهند، هر استان در کانادا برنامه‌های مهاجرتی خاص خود را دارد که  برخی از برنامه ها الزام به ارائه مدرک زبان دارند.

هزینه مهاجرت پزشکان به کانادا

هزینه مهاجرت پزشکان به کانادا بسته به عواملی مانند برنامه مهاجرتی خاصی که برای آن درخواست می دهید ، متفاوت است.

هزینه مهاجرت پزشکان از طریق برنامه اکسپرس اینتری برای متقاضی اصلی و همسر نفری ۹۵۰ دلار و هزینه به ازای هر فرزند ۲۶۰ دلار است. همچنین هزینه مهاجرت پزشکان به کانادا از طریق یک برنامه نامزد استانی، بسته به شرایط استان از حدود ۲۳۰۰ تا ۳۸۰۰ دلار کانادا متغیر است. برخی از استان ها هزینه پردازش از متقاضیان دریافت نمی کنند، در حالی که استان های دیگر، مانند انتاریو، ۱۵۰۰ دلار هزینه پردازش درخواست دریافت می کنند.

در اینجا به برخی از هزینه های کلیدی مهاجرت پزشکان به کانادا را مشاهده می کنید:

هزینه مهاجرت پزشکان به کانادا

هزینه گواهی ECA (ارزیابی مدرک پزشکی)

۱۲۸ دلار

هزینه بایو متریک

۸۵ دلار

هزینه مدیکال

۴۵۰ دلار

هزینه پروسه PNP

تا ۱۵۰۰ دلار

هزینه اکسپرس اینتری

۹۵۰ دلار

هزینه اقامت دائم

۵۷۵ دلار

 همچنین پزشکانی که قصد معادل سازی مدارک خود در کانادا را دارند باید هزینه های اضافی دیگری که برای شرکت در آزمون های پزشکی و اخذ مجوز فعالیت پزشکی در کانادا پرداخت کنند که در ادامه به بررسی این هزینه ها می پردازیم.

هزینه صدور مجوز فعالیت پزشکی در کانادا

هزینه صدور مجوز فعالیت پزشکی در کانادا در طی مراحل مختلف پرداخت می شود. در قدم اول پزشکان باید برای اخذ گواهی  ارزیابی مدرک تحصیلی (ECA) اقدام کنند که تایید می کند که مدرک پزشکی بین المللی مورد تایید است. افرادی که برای برنامه های مهاجرتی کانادا مانند اکسپرس اینتری درخواست می دهند باید این گواهی را  دریافت کنند. هزینه اخذ این گواهی ۱۲۸ دلار است.

در مسیر صدور مجوز پزشکی، پزشکان ملزم هستند یک حساب کاربری در physiciansapply.ca تشکیل دهند. این پورتال توسط شورای پزشکی کانادا (MCC) برای دانشجویان و فارغ التحصیلان بین المللی رشته پزشکی اداره می شود. برای ایجاد حساب کاربری باید هزینه ۳۲۸ دلار را بپردازید.

برای دریافت تاییدیه از شورای پزشکی کانادا متقاضیان باید در آزمون پزشکی MCCQE شرکت کنند که دانش پزشکی و بالینی افراد را ارزیابی می کند. هزینه آزمون ۱۴۷۰ دلار است.

پس از قبولی در آزمون متقاضیان می توانند برای اخذ تاییدیه از شورای پزشکی کانادا اقدام کنند. هزینه صدور مجوز شورای پزشکی کانادا یعنی گواهی LMCC توسط شورای پزشکی کانادا (MCC) اعطا می شود ۲۶۰ دلار است و دریافت آن بخشی از الزامات صدور مجوز فعالیت پزشکی در کاناداست.

هزینه صدور مجوز فعالیت پزشکی در کانادا

هزینه درخواست MCC

۳۲۸ دلار

هزینه آزمون MCCQE

۱۴۷۰ دلار

هزینه آزمون NAC OSCE

۳۲۵۵ دلار

هزینه گواهی ECA (ارزیابی مدرک پزشکی)

۱۲۸ دلار

گواهی LMCC

۲۶۰ دلار

مراحل دریافت مجوز کار پزشکی در کانادا

مراحل دریافت مجوز کار پزشکی در کانادا شامل مراحل متعدد ارزیابی مدارک تحصیلی پزشکان و گذراندن مراحل معادل سازی مدارک و نهایتا دریافت مجوز کار پزشکی در کانادا می شود. بنابراین در پاسخ به این سوال که چگونه مجوز پزشکی در کانادا را می توانیم دریافت کنیم باید مراحل و ساختار صدور مجوز پزشکی را به ترتیب بررسی کنیم.

کانادا دارای شورای پزشکی تحت عنوان Medical Council of Canada (MCC) می باشد. این شورا صلاحیت شما را برای دریافت مجوز پزشکی کانادا مورد بررسی قرار می دهد. افرادی که توسط شورا تایید می شوند گواهی LMCC را دریافت می کنند.

گواهی LMCC مجوز کار پزشکی در کانادا نیست اما برای دریافت مجوز کار پزشکی باید این مرحله را طی کنید.  

لازمه اخذ این گواهی این است که از یک دانشکده پزشکی که در فهرست دانشکده های پزشکی قابل قبول در جهان فارغ التحصیل شده باشید و مدرک پزشکی خود را باید از طریق شورای پزشکی کانادا MCC تایید و معادل کنید. برای دریافت گواهی تاییدیه  LMCC باید در پارت آزمون MCCQE را با موفقیت پشت سر بگذرانید.

برای درخواست LMCC به physiciansapply.ca مراجعه کرده و یک حساب کاربری ایجاد کنید. بعد از دریافت گواهی  LMCC برای اخذ مجوز کار پزشکی در کانادا متقاضیان باید به مقامات استانی و منطقه ای در استانی  که قصد کار کردن در آن را دارد، درخواست دهند.

روند صدور مجوز کار برای پزشکان و جراحان در هر استان متفاوت است. استان‌های مختلف انواع مختلفی از مجوزها را نیز ارائه می‌کنند. برای واجد شرایط بودن اخذ مجوز طبابت، متقاضیان باید شهروند یا مقیم دائم کانادا باشند و یا از یک دانشکده پزشکی در کانادا فارغ التحصیل شده باشند و یا مجوز کار در کانادا را داشته باشندو همچنین تسلط کافی به زبان انگلیسی یا فرانسوی داشته باشند.

برای دریافت مجوز کار پزشکی در برخی از استان ها مانند بریتیش کلمبیا، آلبرتا، ساسکاچوان، مانیتوبا، کبک، نیوفاندلند و لابرادور و نوا اسکوشیا دوره های آموزشی رزیدنتی (PRA) برگزار می شود که متقاضیان باید در طی یک دوره ۱۲ هفته ای ارزیابی شوند و این آخرین مرحله در فرآیند دریافت مجوز پزشکی در کاناداست.

در کانادا ۱۳ مرجع صدور مجوز پزشکی به ازای هر استان وجود دارد.نهادهای نظارتی پزشکی (Medical Regulatory Authorities) در هر استان مسئولیت صدور مجوزهای پزشکی و نظارت بر عملکرد پزشکان را بر عهده دارند. در جدول زیر لیست این نهاد ها را مشاهده می کنید:

 

شهر
نهادهای پزشکی در هر استان
بریتیش کلمبیا
College of Physicians and Surgeons of British Columbia
انتاریو
College of Physicians and Surgeons of Ontario
کبک
Collège des médecins du Québec
ساسکاچوان
College of Physicians and Surgeons of Saskatchewan
آلبرتا
College of Physicians and Surgeons of Alberta
جزیره پرنس ادوارد
College of Physicians and Surgeons of Prince Edward Island
نیو فاندلند و لابرادور
College of Physicians and Surgeons of Newfoundland & Labrador
مانیتوبا
College of Physicians and Surgeons of Manitoba
نوااسکوشیا
College of Physicians and Surgeons of Nova Scotia
یوکان
Yukon Medical Council
نوناووت
Department of Health and Social Services
قلمروهای شمال غرب
Health and Social Services

نحوه شرکت در آزمون های پزشکی کانادا

نحوه شرکت در آزمون‌های پزشکی کانادا یکی از مراحل اساسی برای پزشکان بین‌المللی است که قصد دارند در این کشور به حرفه پزشکی بپردازند. این فرآیند شامل گذراندن چندین آزمون مختلف است که مهارت‌های علمی، بالینی و عملی پزشکان را ارزیابی می‌کند.

آزمون های پزشکی کانادا توسط شورای پزشکی کانادا برگزار می شود. شورای پزشکی کانادا (MCC) به پزشکانی که از دانشکده های خارج از کانادا فارغ التحصیل شده اند و آزمون های پزشکی کانادا را گذرانده اند، گواهی LMCC اعطا می کند.

آزمون‌های پزشکی کانادا شامل MCCQE و NAC OSCE نیازمند رعایت مراحل و شرایط مشخصی است. برای شرکت در آزمون‌ پزشکی کانادا باید ابتدا در وبسایت شورای پزشکی کانادا (Medical Council of Canada) ثبت‌نام کنید و یک حساب کاربری در پورتال شورای پزشکی کانادا به آدرس Physiciansapply.ca ایجاد کنید. در ادامه به نحوه درخواست برای هر آزمون می پردازیم:

 

مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره با کارشناسان رویال اپلای و ارائه جزئیات بیشتر با شما تماس خواهیم گرفت.

پرتقاضاترین استان‌ها و شهرها برای مهاجرت پزشکان به کانادا در سال ۲۰۲۴

 پرتقاضاترین استان‌ها و شهرها برای مهاجرت پزشکان به کانادا در سال  ۲۰۲۴ استان هایی هستند که به نیروی کار پزشک بیشتر نیاز دارند.در خصوص نحوه مهاجرت به کانادا برای پزشکان یکی از مهم ترین مواردی که باید در نظر بگیرید این است که در کدام استان کانادا بیشترین تقاضا برای جذب پزشکان وجود دارد.  

از جمله استان های پر تقاضا برای مهاجرت پزشکان به کانادا می توان موارد زیر را نام برد:

  • نوا اسکوشیا
  • نیو فنلاند و لابرادور
  • نیو برانزویک
  • جزیره پرنس ادوراد
  •  بریتیش کلمبیا
  • ساسکا چوآن

تقاضای فزاینده ای برای پزشکان در استان های کانادا هم شامل پزشک عمومی و هم پزشکان متخصص است. در اغلب این استان ها تعداد زیادی از پزشکان در حال بازنشستگی هستند و در مورد کمبود پزشکان هشدار می دهند. در برخی از این استان ها مانند نیوبرانزیک، کلینیک ها و مراکز درمان با کمبود پزشک عمومی مواجه هستند و مردم معمولاً هنگام مراجعه به مراکز درمان یا اورژانس با صف های انتظار طولانی مواجه می‌شوند.

همچنین آمار جذب پزشکان مهاجر در سال های اخیر از طریق برنامه مهاجرتی فدرال و استانی کانادا روند رو به رشدی داشته است. به عنوان مثال تا ۵۲ درصد از کل پزشکان در ساسکاچوان فارغ التحصیلان پزشکی خارجی هستند و نیاز به پزشک همچنان در حال افزایش است.

انتظار می‌رود کمبود نیروی کار پزشک در کانادا حداقل تا سال ۲۰۳۱ ادامه داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۱ حدود ۴۸۹۰۰ فرصت شغلی برای پزشکان  در کانادا وجود داشته باشد، اما تنها ۲۹۴۰۰ کارجوی جدید برای اشتغال در این فرصت های شغلی در کاندا حضور دارند.

بر اساس داده‌های اخیر ناک های شغلی مورد تقاضا برای مهاجرت پزشکان به کانادا به تفکیک هر استان به شرح زیر است:

کد ناک شغلی
عناوین شغلی
پرتقاضاترین استان‌ها
NOC 31100
متخصصان پزشکی بالینی و آزمایشگاهی
بریتیش کلمبیا، کبک، نوا اسکوشیا، نیو برانزیک ، نیو فنلاند و لابرادور، پرنس ادوارد
NOC 31101
متخصصان جراحی
بریتیش کلمبیا، کبک، نیو فنلاند و لابرادور
NOC 31102
پزشک عمومی و پزشک خانواده
بریتیش کلمبیا، کبک، نوا اسکوشیا، نیو برانزیک ، نیو فنلاند و لابرادور، پرنس ادوارد، آلبرتا

درآمد پزشکان در کانادا

درآمد پزشکان در کانادا بسته به استانی که در آن مشغول به کار هستند و یا نوع تخصص و تجربه آن ها متفاوت است. به طور کلی در آمد پزشک عمومی در کانادا  می توانند حدودا بین ۲۱۱۰۰۰ تا ۲۸۱۰۰۰ دلار در سال و پزشکان متخصص و جراحان در کانادا حدودا بین   ۳۶۰۰۰۰ تا ۴۸۱۰۰۰ دلار در سال درآمد داشته باشند.

در جدول زیر درآمد پزشکان در استان های مختلف کانادا را مشاهده می کنید. بیشترین درآمد پزشکان در کانادا مربوط به استان ساکاچوآن با میانگین ۲۹۶۲۷۳ دلار در سال و کمترین درآمد را پزشکان در جزیره پرنس ادوارد با ۳۹۷ ۱۱۳ دلار در سال است.  

درآمد پزشکان در کانادا به تفکیک هر استان

ساسکاچوآن

۲۹۶۲۷۳ دلار

آلبرتا

۲۹۶۰۶۳ دلار

مانیتوبا

۲۷۶۳۶۷ دلار

انتاریو

۲۴۵۱۷۴ دلار

نیو برانزویک

۲۳۱۳۰۹ دلار

کبک

۱۸۴۵۲۸ دلار

قلمرو های شمال غرب

۱۵۳۲۲۶ دلار

بریتیش کلمبیا

۱۵۱۴۴۳ دلار

جزیره پرنس ادوارد

۱۱۳۳۹۳ دلار

نوا اسکوشیا

۱۱۳۴۱۷ دلار

همچنین درآمد پزشکان در کانادا بر مبنای نوع تخصص آن ها متفاوت است. در جدول زیر در آمد انواع پزشکان متخصص را در کانادا مشاهده می کنید. با توجه به میانگین درآمد چشم پزشک در کانادا، چشم پزشکی پر درآمد ترین تخصص در کانادا محسوب می شود.

درآمد پزشک متخصص در کانادا

پزشک خانواده

۲۸۱۰۰۰ دلار

متخصص اطفال

۲۹۹۰۰۰ دلار

متخصص پاتولوژی

۳۰۸۰۰۰ دلار

جراح قلب

۵۹۹۰۰۰ دلار

متخصص طب کار

۳۵۰۰۰۰ دلار

متخصص بیهوشی

۴۳۱۰۰۰ دلار

متخصص پوست

۳۸۵۰۰۰ دلار

متخصص طب اورژانس

۲۸۱۰۰۰ دلار

متخصص داخلی

۴۰۴۰۰۰ دلار

متخصص نورولوژی

۳۱۱۰۰۰ دلار

متخصص آسم و آلرژی

۴۰۴۰۰۰ دلار

چشم پزشک

۷۶۱۰۰۰ دلار

متخصص طب فیزیکی

۲۷۸۰۰۰ دلار

متخصص طب سالمندان

۲۳۰۰۰۰ دلار

متخصص روماتولوژی

۴۰۴۰۰۰ دلار

متخصص  زنان

۳۲۹۰۰۰ دلار

جراح پلاستیک

۳۸۶۰۰۰ دلار

روانپزشک

۲۸۷۰۰۰ دلار

رشته های پزشکی مورد قبول کانادا برای معادل‌سازی

رشته‌های پزشکی مورد قبول کانادا برای معادل‌سازی شامل پزشکی عمومی و متخصص، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی، مامایی ، پرستاری و بینایی سنجی است. تمام افرادی که دارای مدارک تحصیلی در این رشته ها هستند باید از طریق سازمان مربوطه در کانادا مدارک تحصیلی خود را ارزیابی و تایید کنند. برای پیدا کردن رشته‌های مورد قبول برای معادل‌سازی در کانادا، باید به نهادها و سازمان‌های رسمی مرتبط با هر رشته مراجعه کنید. این سازمان‌ها دستورالعمل‌ها و فهرست رشته‌ها و مدارک مورد قبول برای معادل‌سازی را منتشر می‌کنند. در جدول زیر برخی از نهادهای مرتبط برای رشته‌های مختلف آورده شده‌اند:

رشته
سازمان صادر کننده مدرک
سایت
پزشکی عمومی و تخصص
Medical Council of Canada (MCC)
mcc.ca
دندانپزشکی
National Dental Examining Board of Canada (NDEB)
ndeb-bned.ca
دارو سازی
Pharmacy Examining Board of Canada (PEBC)
pebc.ca
پرستاری
Canadian Nurses Association (CNA)
cna-aiic.ca
فیزیوتراپی
College of Physiotherapists (CP)
alliancept.org

سوالات متداول

کانادا دارای دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی است. مهارت زبان فرانسه برای پزشکانی که قصد مهاجرت به کبک دارند ضروری است. در سایر استان‌ها، زبان فرانسوی ضروری نیست اما داشتن مهارت زبان انگلیسی و ارائه مدرک زبان  لازم است.

بازار شغل پزشکی در کانادا همواره روند رو به رشدی داشته است. کانادا پیش بینی می کند بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۳۰، تقاضا برای جذب پزشکان و سایر کارکنان حوزه بهداشت و درمان در بازار کار کانادا حدود ۱۶ درصد افزایش یابد. این نرخ رشد شغلی نسبت به همه صنایع در کانادا سریع‌تر است.

برخی از استان‌های کانادا به دلیل کمبود پزشکان، بیشتر از سایرین به جذب پزشکان توجه دارند. از جمله پر تقاضا ترین استان های کانادا برای مهاجرت پزشکان میتوان به بریتیش کلمبیا، ساسکاچوآن  و استان های آتنلانتیک اشاره کرد.

درآمد پزشکان عمومی در کانادا نسبتاً بالاست. میزان درآمد یک پزشک عمومی تحت تاثیر عواملی مانند انتخاب استان و محل کار و همچنین تجارب کاری فرد متفاوت است به عنوان مثال  پزشکان عمومی در ساسکاچوان که پر درآمد ترین استان برای پزشکان محصوب می شود، درآمدی بین ۲۱۰,۰۰۰ تا ۲۶۰,۰۰۰ دلار دارند.

درآمد پزشکان متخصص در کانادا به ‌طور قابل توجهی بالاتر از درآمد پزشکان عمومی است. میزان درآمد پزشکان متخصص تحت تاثیر عواملی مانند نوع تخصص، استان و محل کار و سوابق و تجارب کاری آن ها متفاوت است. درباره درآمد پزشکان متخصص در استان‌های مختلف کانادا و عوامل مؤثر بر آن ارائه شده است. به عنوان مثال پزشکان متخصص در ساسکاچوان که پر درآمد ترین استان برای پزشکان محسوب می شود، درآمدی بین ۲۵۰,۰۰۰  تا ۴۰۰,۰۰۰ دلار دلار دارند.

پزشکان در کانادا می توانند به طور میانگین بیش از ۲۰۰۰۰۰ دلار در سال حقوق دریافت کنند. میزان در آمد پزشکان در کانادا بسته به استان متفاوت است. به عنوان مثال پزشکان در ساسکاچوآن بیشترین درآمد و در جریزه پرنس ادوارد کمترین درآمد را دارند. علاوه بر موقعیت جغرافیایی سایر عوامل مانند میزان تجربه و نوع فعالیت و تخصص پزشکان هم در میزان درآمد آن ها موثر است.

 

مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره با کارشناسان رویال اپلای و ارائه جزئیات بیشتر با شما تماس خواهیم گرفت.

از طریق تکمیل فرم ارزیابی میتوانید از مشاوره رایگان با کارشناسان و وکلای مجرب شرکت رویال اپلای بهره مند شوید .

تلفن تماس: ۲۲۴۰۹۱۹۱ ۲۲۴۰۸۱۸۱ ۲۲۴۰۷۱۷۱

آدرس:زعفرانیه، میدان الف، مجتمع تجاری پالادیوم، طبقه نهم شمالی ، واحد ۹۰۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *