مهاجرت + ویزا (کانادا)

مهاجرت به کانادا

مهاجرت به کانادا

مهاجرت به کانادا

داده های اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) نشان داده است که سال ۲۰۲۱ سال بزرگی برای مهاجرت ایرانیان بوده است . کانادا در سال گذشته پذیرای بیش از ۱۱۰۰۰ ایرانی بوده است و این کشور را به هشتمین کشور مبدا مهاجران جدید در سال ۲۰۲۱ تبدیل کرد . در این نوشتار به بحث و بررسی این مسئله می‌پردازیم که چرا  کانادا برای ایرانی ها نسبت به مقاصد دیگر برتری دارد.

در سال‌ های گذشته موج مهاجرت نخبه ها و جوان ها در ایران بیشتر از قبل بوده است ، که عمدتاً به دلیل وضعیت آشفته اقتصادی و نبود آزادی‌ های اجتماعی بوده است. از انقلاب ۱۹۷۸، کانادا مقصدی محبوب برای ایرانیان شده است.

بیشتر ایرانیانی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، تحصیل کرده اند و تسلط خوبی به زبان انگلیسی دارند. اخذ اقامت کانادا از طریق سرمایه گذاری نیز در بین ایرانیان ثروتمند محبوبیت زیادی دارد . بر اساس اطلاعات سرشماری سال ۲۰۱۶ کانادا ، بیش از ۲۱۰۰۰۰ ایرانی در کانادا زندگی می کردند. در پاییز ۲۰۲۲ ، زمانی که اطلاعات سرشماری جدید منتشر شود، ارقام جدیدتر را خواهیم دانست .

 

زبان رسمی کانادا انگلیسی است

انگلیسی و فرانسوی زبان های رسمی کانادا هستند . علاوه بر این ، به دلیل تنوع مهاجران ، این کشور از تنوع زبانی غنی برخوردار است . آموزش زبان انگلیسی در ایران از مقطع راهنمایی شروع و تا پایان دبیرستان ادامه دارد. همچنین اکثر دانشجویان دانشگاه ها می توانند در دوره های زبان های انگلیسی و فرانسه شرکت کنند . خوب بودن مهارت‌ های زبان انگلیسی مهاجران ایرانی به آن ها امکان این را می‌دهد تا سریع ‌تر با محیط سازگار شوند و با هم ادغام شوند.

ربان رسمی کانادا

 

 برنامه های مهاجرتی متنوع

کانادا در همه حال به خاطر ارائه برنامه های مهاجرتی متنوعش شناخته شده است . کاهش نرخ زاد و ولد ، پیری جمعیت و نیاز به نیروی کار جدید از جمله دلایلی است که دولت کانادا سیاست های مهاجرتی خود را تعدیل کرده و از مهاجران بیشتری استقبال می کند . کانادا بیشتر از ۱۰۰ روش و مسیر مهاجرتی را پیشنهاد می دهد : اکسپرس انتری، برنامه نامزد های استانی ( PNP ) ، حمایت مالی خانواده، و ویزای دانشجویی برخی از راه های رایج ورود ایرانیان به کانادا هستند. همچنین ظرفیت پذیرش مهاجران در کانادا در سال های گذشته صعودی بوده است. در برنامه سطح های متفاوت مهاجرت ۲۰۲۲ – ۲۰۲۴ ، کانادا برای ۴۳۱۶۴۵ پذیرش اقامت دائم برنامه ریزی کرده است. سال گذشته، کانادا موفق شده است بیش از ۴۰۵۰۰۰ مقیم دائم جدید را بپذیرد.

 

 نهاد های آموزشی مهم و با اعتبار و روش های مهاجرت برای دانش آموزان

سیستم آموزش عمومی کانادا با نام K-12 شناخته می شود و فرصت های آموزشی با کیفیت بالا و برابر را برای همه افراد، صرف نظر از قومیت، نژاد و پیشینه آن ها فراهم می کند. بر اساس گزارش OECD در مورد نرخ سواد، دانش آموزان کانادایی در مقایسه با سایر کشور های OECD بالا ترین عملکرد را در خواندن داشتند. همچنین، دانش آموزان مهاجر در کانادا سطح مطالعه بالاتری را نسبت به دانشجویان غیر مهاجر گزارش کردند. در کانادا دامنه گسترده ای از دانشگاه ها و کالج ها وجود دارد . بر اساس گزارش مجله بریتانیایی  Times Higher Education، دانشگاه تورنتو، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه مک گیل و دانشگاه مک مستر در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. کانادا همچنین روش هایی برای اقامت دائم برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهد . فارغ التحصیلان بین المللی که یک پروسه تمام وقت ، واجد شرایط حداقل هشت ماه را سپری می کنند، امکان دارد واجد شرایط اخذ مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) باشند، که به آن ها این اجازه را می دهد تا تجربه کاری کانادایی کسب کنند که احتمال دارد واجد شرایط بودن آنها را برای مهاجرت بیشتر باز کند.

تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا

 کیفیت زندگی 

بر طبق شاخص زندگی بهتر OECD ، کانادا از نظر مسکن ، رفاه ، آرامش  ذهنی ، امنیت شخصی ، وضعیت سلامت ، ارتباطات اجتماعی ، کیفیت محیطی ، شغل و حقوق ، تعادل کار و زندگی ، آموزش و مهارت ، مشارکت اجتماعی ، درآمد خوب و … بالاتر از حد متوسط ​​است . ثروت همچنین حدود ۷۳ درصد از افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله در کانادا دارای شغل های خوب و سطح بالا هستند. کانادا هم اکنون در جایگاه نهم اقتصاد بزرگ و مهم جهان است. اقتصاد ایران به دلیل تحریم های بین المللی و فساد های داخلی در وضعیت وخیمی قرار دارد. افزایش تورم و عدم امید به بهبود، سالانه ده ها هزار ایرانی را به مهاجرت وادار کرده است.

تنوع فرهنگی

چندفرهنگی از سال ۱۹۷۰ توسط نخست وزیر پیر ترودو در کشور رواج یافته است و کانادایی ها به طور کلی از مهاجران استقبال می کنند، حتی در دوران رکود کووید-۱۹ . کانادا میزبان مهاجرانی با ملیت ها، مذهب ها، زبان ها و نژادهای مختلف است. هم اکنون ایرانیان به بخشی از جامعه فرهنگی کانادا تبدیل شده اند. مراسم دیرینه ایرانیان مانند نوروز در کانادا برپا می شود و جالب است بدانید هر ساله نخست وزیر  کانادا ، جاستین ترودو ، سال نو شمسی را به جامعه ایرانیان مقیم در کانادا تبریک می گوید. ایرانیان به موفقیت های فراوان و باارزشی در این کشور دست پیدا کرده اند ، از جمله کسانی که در این کشور هستند ، حسن خسروشاهی که فروشگاه های زنجیره ای فیوچر شاپ را ایجاد کرده است، کریم حکیمی موسس آزمایشگاه اپتیکال حکیم با مسئولیت محدود و خانواده قرمزیان که مرکز خرید معروف وست ادمونتون را توسعه داده و مالک آن هستند. علاوه بر این مورد، ایرانیانی که تا به الان مهاجرت کرده اند، حتی به پارلمان کانادا  وارد شده اند و مناصب مهم و بزرگ دولتی را بر عهده داشته اند . از جمله نمایندگان لیبرال فعلی مجلس ، علی سیروس احساسی و مجید جوهری هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *